شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
33 سخنرانی علمی در همایش هزاره شاهنامه ارائه می‌شود

دبیر علمی همایش «هزاره شاهنامه» از ارائه 33 سخنرانی علمی در موضوعات مرتبط با «شاهنامه» طی دو روز برپایی این همایش خبر داد. همچنین به مناسبت این همایش دو کتاب به چاپ رسیده است و کتاب مجموعه مقالات آن منتشر می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش بین‌المللی «هزاره شاهنامه» به مناسبت ثبت هزارمین سال سرایش شاهنامه در یونسکو از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تالار محتشم بنیاد ایران‌شناسی صبح امروز(24 اردیبشهت) برگزار شد.

همایش از ساعت 8 و 30 دقیقه با پخش سروده جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی آیاتی از قرآن مجید آغاز به‌کار کرد.

این همایش طی دو روز به ارائه سخنرانی‌هایی توسط شاهنامه‌پژوهان ایرانی و خارجی از نقاط مختلف جهان اختصاص دارد. در مراسم افتتاحیه این همایش غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حسن قریبی، رییس بنیاد ایران‌شناسی، به ترتیب به ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات «راز ماندگاری شاهنامه» و «مختصری از ماجرای بازگرداندن شاهنامه شاه‌ تهماسبی به ایران» پرداختند. 

«هزاره شاهنامه» و نمایش کتاب‌های این حوزه
همزمان با برپایی این همایش در بنیاد ایران‌شناسی دو نمایشگاه کتاب نیز در بخش جنبی آن برگزار شده است. در یکی از این نمایشگاه‌ها 11 عنوان کتاب از تازه‌های انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نمایش درآمده است. دیگر کتاب‌ها نیز آثاری هستند که پیش از سال 88 به چاپ رسیده‌اند.

چاپ دو کتاب به مناسبت «هزاره شاهنامه»
در میان تازه‌های انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی دو کتاب به مناسبت همایش «هزاره شاهنامه» دیده می‌شود. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «به فرهنگ باشد روان تندرست» دربرگیرنده مجموعه مقالات پیرامون موضوع شاهنامه و فردوسی است که به کوشش احمد سمیعی گیلانی و ابوالفضل خطیبی تدوین شده است.

کتاب دیگر «فردوسی و شاهنامه‌سرایی» نام دارد و برگزیده مقالات دانش‌نامه زبان و ادب فارسی در مداخل مرتبط با شاهنامه و فردوسی را شامل می‌شود.

نمایشگاه دیگری که هم‌زمان با این همایش برپاست به نمایش 300 عنوان کتاب درباره شاهنامه و فردوسی و 18 کتاب چاپ سنگی از شاهنامه اختصاص دارد.

همچنین برنامه سخنرانی‌ها و چکیده مقالات این همایش در کتابچه‌ای منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

یاحقی از چاپ متن کامل مجموعه مقالات این همایش در آینده و در قالب یک کتاب خبر داد.

از سوی دیگر با محمود شالویی، رییس موزه هنرهای معاصر نیز هماهنگی‌های لازم برای نمایش «شاهنامه شاه‌ طهماسب» صورت گرفته و مهمانان این همایش دوشنبه(26 اردیبهشت) برای بازدید از صفحات «شاهنامه شاه تهماسب» به موزه هنرهای معاصر می‌روند.

گزارش این همایش نیز توسط محمدجعفر یاحقی، دبیر علمی این همایش ارائه شد. 

یاحقی: از «هزاره فردوسی» تا «هزاره شاهنامه»
یاحقی با تاکید بر گذشت 67 سال از برپایی همایش «هزاره فردوسی» و «هزاره شاهنامه» گفت: در سال 1313 همایش «هزاره فردوسی» برگزار شد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمتر به برپایی همایش اقدام می‌کند. اما طی سه سال اخیر برپایی چنین همایشی در چشم‌انداز فرهنگستان قرار گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: در هیات علمی این همایش تصمیم گرفیتم تا برای برپایی آن فراخوانی داده نشود؛ بلکه از پژوهش‌گران و شاهنامه‌پژوهان سراسر دنیا برای شرکت در این همایش و تدوین مقاله‌هایی با موضوعات آزاد درباره فردوسی و شاهنامه دعوت صورت گرفت تا این افراد جدیدترین یافته‌های خود را پیرامون این موضوع ارائه کنند. 

دبیر علمی همایش از برپایی 33 سخنرانی علمی در این همایش دو روزه خبر داد و اظهار داشت: سخنرانان همایش از 9 کشور جهان چون آلمان، تاجیکستان، لهستان، گرجستان، هلند و ایران دعوت شده‌اند. البته از دیگر کشورها چون کانادا، ژاپن، پاکستان، ارمنستان، انگلستان، فرانسه و چین نیز مهمانانی دعوت کرده بودیم که بنابردلایل مختلفی نتوانستند در این همایش حضور یابند.

وی ادامه داد: سعی داشتیم در این همایش توزیع عادلانه‌ای در میان دانشگاه‌های مختلف ایران صورت بگیرد و سخنرانان از دانشگاه‌هایی چون شیراز، تبریز، تهران، مشهد و حتی محققان آزاد انتخاب شده‌اند. گستردگی موضوعات مقاله‌های نیز به صورتی است که تمام زمینه‌های مرتبط با شاهنامه را پوشش می‌دهد.

یاحقی دباره موضوعات برخی از این مقاله‌ها افزود: موضوعاتی چون متن‌شناسی، اسطوره‌شناسی، زبان‌شناسی، ساختمان و ساختار شاهنامه، تاریخ شاهنامه و تطبیق داستان‌های شاهنامه با داستان‌های ایرانی در این مقاله‌ها پرداخته شده‌اند.

وی از دو پروژه مرتبط با «شاهنامه» در سطح جهان خبر داد و گفت: یکی از این پروژه‌ها در دانشگاه کمبریج انگلستان پیگیری می‌شود و مرتبط با مینیاتورهای شاهنامه است. پروژه دیگر در کشور و هلند و درباره نقالی و ارتباط آن با شاهنامه است.

دبیر علمی همایش در پایان از دو تن از شاهنامه‌شناسان که در این همایش حضور ندارند یاد کرد و گفت: ایرج افشار یکی از شاهنامه‌شناسان بزرگ بود که امسال در جمع ما حضور ندارد؛ اما خوشبختانه جلد دوم «کتاب‌شناسی» او منتشر شده است.

وی افزود: جلال‌ خالقی‌مطلق هر سال در این بازه زمانی در ایران حضور داشت اما متاسفانه امسال به دلیل بیماری نتوانست به ایران بیاید. البته کتاب «یادداشت‌های شاهنامه» او توسط انتشارات مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به تازگی منتشر و ارائه شد. 

در بشخ دوم این همایش از ساعت 11 سخنرانی‌های تخصصی از سوی مهمانان همایش ارائه شد.

«همایش هزاره شاهنامه» امروز و فردا(24 و 25 اردیبهشت) در محل بنیاد ایران‌شناسی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط