دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
ضرورت گسترش مكتوبات تاريخ معاصر ايران

صفارهرندي در مراسم رونمايي از كتاب‌هاي «در مشروطه چه گذشت» و «تاريخ وقايع انتخابات 88» كه نوزدهم ارديبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به لزوم آگاهي از تاريخ دو سده اخير بر توسعه مكتوبات تاريخ معاصر ايران و گسترش فعاليت ناشران اين حوزه تاكيد كرد./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) – به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، اين نشست نوزدهم ارديبهشت ماه با حضور دكتر محمدحسين صفارهرندي، وزير سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد عطايي، مدير مسوول موسسه فرهنگي و هنري قدر ولايت و مهدي اسماعيلي به عنوان دبير جلسه در سراي اصلي اهل قلم نمايشگاه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه «احمد عطايي» مدير موسسه فرهنگي ـ هنري قدر ولايت درباره كتاب «در مشروطه چه گذشت» گفت: بيش از پنج سال كار پژوهشي، تدوين و توليد اين اثر به طول انجاميد. استقبال صفارهرندي در زمان وزارت خود زمينه‌هاي توليد، اين اثر را فراهم كرد.

وي انگيزه موسسه براي توليد و نشر اين كتاب را دغدغه مقام معظم رهبري و پيرايش و پالايش آنچه در گذشته رخ داده است، خواند و گفت: كتاب «تاريخ وقايع انتخابات 88» نيز با همين انگيزه و نظري به رخدادهاي تاريخي زماني كه در آن حضور داريم، توليد شد. كتاب «در مشروطه چه گذشت» بيش از 3000 صفحه دارد كه در پنج جلد تنظيم شده است. اين كتاب دو دو بخش وقايع مشروطه و تحليل آن را ارايه مي‌كند.

عطايي اختصاص فصلي در معرفي شخصيت‌ها، محافل و انجمن‌هاي تأثيرگذار در نهضت مشروطه به ضميمه ديدگاه‌هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري درباره هر يك از اين وقايع را از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب برشمرد و تصريح كرد: تدوين اثر دوّم يك سال و نيم به طول انجاميد. اين اثر اسفند 89 مجوز نشر گرفت و فروردين 90 منتشر شد و به نمايشگاه راه يافت. هيچ تحليلي در اين كتاب معرفي نشده، بلكه تنها رخدادها، سخنراني‌ها و بيانيه‌ها به شكل روز به روز و بدون تحليل از 1/1/88 وقايع تا 22/3/89 ارايه شده‌اند.

سپس دكتر صفارهرندي با بيان اين كه آنچه درباره مقاطع حساس تاريخي مي‌دانيم، حتي وقايعي كه در زمان ما رخداده‌اند و تاريخ آينده را شكل مي‌دهند، روايت‌هاي گوناگوني اند، گفت: همواره تصور مي‌كرديم به دليل گذر زمان طولاني، روايت‌ها و قرائت‌ها دستخوش تغييرات گوناگوني شده‌اند و آن را ناشي از فقدان رسانه‌هاي نوين امروزي كه هر پديده‌اي را به سرعت انتقال مي‌دهند، مي‌پنداشتيم، اما مي‌بينيم‌ در زمان ما با وجود رسانه‌هاي متعدد و متنوع، و وجود گواهان بسياري كه برخي در قيد حياتند، باز هم در انعكاس يك موضوع تعارضات و تفاوت‌هاي فراواني وجود دارد.
 
وي با اشاره به اين كه شايد به دليل آن كه حوادث آنقدر متعدد و زيادند، همه موفق به مشاهده همه چيز نمي‌شوند، اظهار داشت:
اگر محققي قادر به كشف روح اصلي تمام وقايع نگاري‌ها شود، مسير خود را به روي تاريخ گشوده و موفق شده است. در مسايل مشروطه با وقايع نگاراني مواجهيم كه بخشي از حقيقت را ديده‌اند، كساني را هم مي‌شناسيم كه با پيش فرض‌هايي به سراغ مسايل تاريخي رفته‌ و موجب ايجاد قرائت‌هاي متعارض از وقايع تاريخي شده‌اند.

صفارهرندي گفت: تاريخ معاصر را به طور مشخص به دليل اثرگذاري ملموس بر اتفاقات بعدي بايد در حوزه كاري نشرمان قرار دهيم. هنوز هم حرف‌هاي ناگفته فراواني در باره نهضت مشروطه،‌ نهضت جنگل، ملي شدن صنعت نفت و وقايعي كه در خرداد 1342 رخ داده  وجود دارند كه به طور كامل از آنها خبر نداريم.

وي با تاكيد بر اثر وقايع تاريخي در قضاياي كنوني، يادآور شد: بازخواني تاريخ، فوايد گوناگوني دارد كه متأسفانه تاكنون از آن غافل بوده‌ايم. 

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط