دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
آنچه فراموش كرده‌ايم، حبّ يادگيري است

دكتر كريم مجتهدي در نشست بررسي واپسين اثر خود، كتاب «افكار هگل» كه عصر 18 ارديبهشت ماه در غرفه ديدار برگزار شد، با تاكيد بر اين كه هگل فلسفه را نوعي دانشجويي مي‌داند، گفت: به اعتقاد او آنچه را فراموش كرده‌ايم، حبّ يادگيري است. ما عشق به آموزش حق و حقيقت را از ياد برده‌ايم./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)_ به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب، اين برنامه با حضور كريم مجتهدي، استاد فلسفه دانشگاه تهران و نويسنده كتاب «افكار هگل»، منصور هاشمي، كارشناس و نويسنده حوزه انديشه و آشنا با افكار هگل، دكتر علي‌مرادخاني، متخصص فلسفه هگل و ميثم سفيدخوش به عنوان دبير جلسه در غرفه ديدار، در شبستان، جنب ستاد كميته ناشران داخلي نمايشگاه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه، دكتر مرادخاني از نويسنده اين كتاب به عنوان آموزگار راستين فلسفه ياد كرد و گفت: نويسنده اين كتاب در اثر خود همواره از فلسفه در برابر آگاهي، تجدد كاذب و سطحي انديشي دفاع مي‌كند. اين نكته موجب ايجاد تعادلي در فهم فلسفه مي‌شود. دكتر مجتهدي در كتاب خود از هر فلسفه‌اي كه ياد مي‌كند، متن آن را هجي و تامل كرده است.

وي با بيان اين كه فلسفه نسبتي با فرهنگ دارد و بنياد آن را شكل مي‌دهد، اظهار داشت: تفكر فلسفي توازن ميان ساير عناصر فرهنگ و حوزه‌هاي دانش را و تلاش فلسفي، انطباق ميان نظم و عمل را در جامعه حفظ مي‌كند.

سپس هاشمي با اشاره به اين كه اين اثر چهارمين كتاب دكتر مجتهدي و سنگين‌ترين آنها درباره هگل است، عنوان داشت: اين اثر سير كاملي از افكار هگل را معرفي مي‌كند و دركي از تمدن و انديشه كنوني غرب را براي خوانندگان امكان‌پذير مي‌سازد.

در ادامه، دبير جلسه با بيان اين كه اغلب آثار حوزه انديشه، ويژگي تفسيري دارند و غلبه پژوهش در آنها اندك است، از اين كتاب به عنوان نمونه خوبي از كارهاي پژوهشي ياد كرد كه مولف ضمن تحقيقات خود، تفاسيري را ارايه كرده است.

همچنين دكتر كريم مجتهدي، استاد دانشگاه با تاكيد بر اين كه فلسفه را نوعي دانشجويي مي‌داند، عنوان داشت: در 45 سالي كه به تدريس اشتغال داشتم، دريافتم، تعليم و تعلّم با يكديگر امكانپذيرند و دو مقوله غير قابل تفكيك به شمار مي آيند. از اين رو احترامي كه براي هگل قائلم، براي جدي گرفتن شغل آموزشي و معلمي است. كسي كه فلسفه مي‌خواند يا در اين حوزه كار مي‌كند بايد به طور عميقي به آموزش اعتقاد داشته باشد. فلسفه‌اي كه آموزش را ترويج نكند، نمي‌تواند به سنت فلسفي وفادار باشد.

نويسنده كتاب «افكار هگل» اشتباه رايج دانشگاهي را رد يا پذيرش صد در صدي يك مكتب يا فيلسوف دانست و از آن به مثابه ساده‌لوحي ياد كرد و گفت: با آگاهي از انديشه‌هاي گوناگون، در تخصص فلاسفه شريك مي‌شويم ـ نه به اين معنا كه با آن موافق باشيم ـ و اين شراكت موجب ايجاد گفت‌وگو و نوعي محاوره دروني مي‌شود. جامعه‌اي كه تفكر نداشته باشد با نداشتن آينده رو‌به‌رو خواهد شد؛ چرا كه تفكر، بررسي احتمالات آينده است.

در ادامه، دكتر مرادخاني، نويسنده و پژوهشگر حوزه انديشه با بيان اين كه مساله هگل، مساله سنت و تجدد است و بدون تامل تاريخي امكان جمع اين دو ميسر نخواهد بود، گفت: تفكر تاريخي هگل، جايگزين فكر بديعي مدرن براي تجديد نسبت دوستانه انسان و طبيعت است؛ از اين رو تفكر تاريخي با هگل قوام مي‌يابد. 

سپس دكتر مجتهدي در ادامه سوال دبير نشست درباره اين كه «چرا حجم فراوان كتاب به تبيين افكار افلاطون اختصاص يافته است؟» از حاضران خواست تا آراي خود را عنوان كنند و خود در جمع‌بندي اين نظرات با طرح پرسشي زيركانه گفت: آيا فكر نمي‌كنيد شگرد هگل در تدريس فلسفه، توجه به افكار افلاطون است؟

وي گفت: آنجايي كه هگل در كلاس تدريس مي‌كند، معتقد است؛ يادگيري همان يادآوري است. به اعتقاد او آنچه را  فراموش كرده‌ايم، حبّ يادگيري است، اين مطلب شاه‌بيت افكار هگل به شمار مي‌آيد. آنچه را فراموش كرده‌ايم، عشق به آموزش حق و حقيقت است؛بايد همواره زنده‌اي بيدار باشيم.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط