چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
تعامل ميان ادبيات كتبي و شفاهي، وجه شاخص آثار عمادی

محمدجعفر قنواتي در مراسم بزرگداشت عبدالرحمان عمادي گفت: ارتباط و تعامل ميان ادبيات كتبي و شفاهي در تحقيقات تخصصي فولكلورها به كار مي‌رود. در آثار عمادی تعامل ميان ادبيات كتبي و شفاهي و توجه خاص به روايت شفاهي نمود بارزي دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هشتادمين نشست شب بخارا كه به بزرگداشت عبدالرحمان عمادي اختصاص داشت، شب گذشته، سه‌شنبه، 5 ارديبهشت، با حضور جمعي از نويسندگان و علاقمندان به ادبيات، در دفتر نشر «آموت» برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم علي دهباشي كه اجرا را بر عهده داشت، آثار عمادي را برگ‌هايي افزوده به تاريخ فرهنگ و تمدن ايران زمين دانست و گفت: همه پژوهشگران و نويسندگان اين شانس را پيدا نمي‌كنند كه آثارشان برگ‌هايي ارزشمند بر كتاب تمدن و فرهنگ سرزمينشان باشد.
 
وي افزود: اينكه آقاي عمادي رضايت داده‌اند در اين سال‌ها آثارشان منتشر شود و در دسترس پژوهشگران اين مرز و بوم قرار گيرد، افتخاري است براي جامعه فرهنگي و ما پس از اين هم شاهد انتشار افزوده‌هايي بر اين آثار هستيم و خوشحاليم كه اين امكان براي اهالي فرهنگ و علاقمندان به آن فراهم شده است. 

در ادامه، عليخاني، ضمن تشكر از دست‌اندركاران چاپ آثار عمادي، گزارشي را درباره نحوه انتشار آثار وي در نشر آموت ارايه داد.

سپس هوشنگ دولت‌آبادي، داستان‌نويس نيز در ابتداي سخنراني‌اش اين پژوهشگر را «قاضي تحقيق» نام نهاد و با اشاره به اينكه عمادي با استخراج اشعار كتيبه‌هاي داريوش كار مهمي براي فرهنگ ايراني به انجام رسانيده است، گفت: آقاي عمادي در كتاب‌هايشان ثابت كرده‌اند كه در انتخاب موضوع پژوهش ظرافتي خاص را به كار مي‌گيرند و لغات را نيز به گونه‌اي مي‌بينند كه كمتر كسي تا به حال به آن‌ها توجه كرده است.

اين داستان‌نويس همچنين ضمن اشاره به نگاه دقيق عمادي  نسبت به پيشينه اخلاق در رفتار‌شناسي ايراني، از توجه وي به تاريخچه و رسم «كدو‌زني» و اهميت آن در دوره‌هاي مختلف تاريخ و تمدن ايراني سخن گفت و در پايان سخنانش، به دوستي و آشنايي با اين پژوهشگر پيشكسوت ابراز افتخار كرد.

محمدجعفر قنواتي ‌نيز كه سخنران ديگر اين مراسم بود، درباره سابقه آشنايي‌اش با آثار عمادي در مجلات تخصصي و نشريات قديمي گفت: آشنايي من با مقاله‌هاي آقاي عمادي به سال 54 باز مي‌گردد و من پس از خواندن يكي از مقالات ايشان در نشريه‌اي، از وسعت اطلاعات ايشان حيرت‌زده شدم.

وي افزود: در سال‌هاي اخير در ايران، معدود كساني با موضوع پژوهش آشنايي عميق دارند. واضح است كه پژوهشگران متخصص قبل از هر چيز موضوع تحقيق را روشن مي‌كنند و تاريخچه آنرا مد نظر دارند. اگر پژوهشگري از تاريخچه پژوهش اطلاعاتي نداشته باشد، ‌فكر مي‌كند كشف جديدي كرده است و توجه و به كار بستن اين دو وجه، از اصلي‌ترين شاخصه‌هاي رويكرد پژوهشي آقاي عمادي است. 

اين منتقد با اشاره به اينكه فولكلور در ادبيات دانشگاهي ما وضعيت خوبي ندارد و مورد بي‌مهري است، اضافه كرد: متاسفانه دانش فولكلور را در دانشگاه‌هاي ما به طور جدي دنبال نمي‌كنند و آن را ادبياتي عاميانه مي‌دانند، ‌در حالي كه ما براي روشن شدن فرهنگ دقيق سرزمينمان بايد به ادبيات فولكلورمان توجهي خاص داشته باشم. 

قنواتي همچنين تصريح كرد: آقاي عمادي در آثار متعددشان اول روايت شفاهي را ثبت مي‌كنند و با توجه به همه جوانب تحقيق و نگاهي خاص به دايره متعدد واژگان، كارشان را پيش مي‌برند. من در اين فرصت از نشر آموت نيز به دليل اهتمام در انتشار مجموعه آثار ايشان كه باب جديد و وسيعي بر فرهنگ مردم ايران زمين است، قدرداني مي‌كنم. 

پخش فيلمي مستند با نام «نوروز بل» رسم كهن ايران باستان(كه عبدالرحمان عمادي براي اولين بار در پژوهش‌هايش آن را مطرح كرده است)، به كارگرداني يوسف عليخاني نيز بخش پاياني اين مراسم بزرگداشت را به خود اختصاص داد.
 
احمد تمیم داری، محمدعلی علومی، جواد محقق، فریبا کلهر، بهزاد خداویسی، فرشته بهرامی، بهروز دیجوریان، ناصرالدین پروینی، میثم نبی، مرتضا کربلایی‌لو، اسماعیل جلالی، راحله رضایی، آناهیتا آذرشکیب، فریده برنگی، علی خوشتراش، یاسین نمکچیان، جواد آتشباری، مهراد امین کاظمی، ایرنا محی‌الدین‌بناب، الناز اسکندری، فرحناز علیزاده، پروانه توکلی، شهره عمادی، مانی عمادی، مهدی نظری امیری بره‌سری، سیده ربابه میرغیاثی و بهنام ناصح، از جمله حضوريافتگان در اين مراسم بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط