یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
امتحان‌های سختی را با هم گذراندیم

مسیحا ربیعی، استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده، کتاب‌های گوناگونی را برای مطالعه پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مسیحا ربیعی: سال ۱۴۰۱ فراز و فرودهای فراوانی برای همه ما داشت. سال پساکرونایی که می‌توان گفت سخت، ولی گذشت.
گویا سنت الهی است که تغییر و تعالی، چه فردی و چه اجتماعی هم در سال‌های سخت، راه‌های سخت و زمان‌های سخت محقق می‌شود.
همه ما در دوران تحصیل تجربه شیرین قبولی در امتحانی سخت را داشته‌ایم و برای من هنوز هم این سال‌هایی که یکی یکی تحویل می‌شوند حکم مدرسه و امتحانات آخر سال را دارد. البته که در بعضی از سال‌ها امتحاناتی دشوارتر، پیچیده تر و مهم‌تر از ما گرفته می‌شود و به گمانم امسال هم از همان سال‌ها بود.

یکی از کتاب‌های خوبی که مطالعه کردم کتاب  «دیزاین+ انسان شناسی» نوشته‌ی کریستین میلر چاپ نشر مشکی بود، این کتاب تلاش می‌کند مرزبندی بین رشته انسان‌شناسی و دیزاین را کنار بزند و تحولات هر دو رشته را در کنار هم توضیح دهد و این مطالعه بین رشته‌ای آورده جدیدی برای هر دو رشته به همراه دارد.
کتاب‌های دیگری که دوست دارم معرفی کنم  «نوآفرینی» نوشته آدام گرانت و  «تفکر طراحی» نوشته جین لیدکا از نشر آریانا است که این دو کتاب هم کمک فراوانی به علاقه‌مندان به حیطه دیزاین، راه اندازی کسب و کار و استارتاپ می‌کند.
کتاب دیگری که خوب است از آن نام ببرم چون واقعا غذای روح است کتاب  «کهکشان نیستی» است. این کتاب روایتی است از زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (ره) که خواندن آن ما را به فکر فرو می برد که انسان تا کجا می‌تواند اوج بگیرد و ما چقدر کوته اندیش و درگیر روزمرگی‌ها شده‌ایم.
در سال‌های اخیر ما شاهد ظهور انتشاراتی هستیم که دنیای جدید و ذايقه انسان معاصر را خوب می‌فهمد و کتاب‌های ارزشمندی را تالیف، ترجمه، طراحی و منتشر می‌کنند و در همه‌ی این اجزا به ذهن و دیده مخاطب احترام می‌گذارند. من بعنوان یک علاقه‌مند به کتاب به این دوستان محترم و فرهنگ دوست خدا‌قوت می‌گویم که با هزینه شخصی و گاهی به سختی این بار را می‌کشند.
در این میانه تلخ کام می‌شویم که هنوز هم بودجه‌های کلان فرهنگی به موسسات خاصی اختصاص می‌یابد و بدون شناخت و نیاز مخاطب با پول بیت المال اهالی این موسسات هوای نفس می‌نویسند و منتشر می‌کنند و نتیجه آن در انبارها و کتاب فروشی‌های خصولتی خاک می‌خورد.

برای پیشنهاد کتاب به نظرم شناخت طرف مقابل اهمیت دارد. اینکه به چه چیز علاقه دارد، در حال حاضر چه شرایط روحی دارد، نیاز او چیست و ... . ولی با این حال به دلیل تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان خواندن قرآن را پیشنهاد می‌کنم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها