سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
گذری بر «خاک‌های نرم کوشک»/ اگر در «بدر» شهید نشدم، به مسلمانی‌ام شک کنید!

به بهانه سالروز شهادت شهید عبدالحسین برونسی، گذری بر کتاب «خاک‌های نرم کوشک» و شرح‌حال سردار رشید اسلام شهید برونسی کرده‌ایم؛ عارفی که از شهادت خود خبر داده است.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- نسیم اسدپور: «از شهادتش در عملیات قریب‌الوقوع بدر خبر می‌دهد. گاهی آن‌قدر مطمئن حرف می‌زند که می‌گوید: اگر من در این عملیات شهید نشدم، در مسلمانی‌ام شک کنید! و از آن بالاتر اینکه به بعضی‌ها، از تاریخ و محل شهادتش نیز خبر می‌دهد که چند روز بعد، همان‌طور هم می‌شود.»

این، بخشی از مقدمه کتابی است که عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است. کتابی که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۶خرداد۱۳۸۵ در جمع فیلم‌سازان و کارگردانان سینما و تلویزیون درباره آن فرمودند: «الان چند سالی است که کتاب‌هایی درباره‌ سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و می‌نویسند و بنده هم مشتری این کتاب‌هایم و می‌خوانم. با اینکه بعضی از این‌ها را من خودم از نزدیک می‌شناختم و آنچه را هم که نوشته، روایت‌های صادقانه است - این هم حالا آدم می‌تواند کم و بیش تشخیص دهد که کدام مبالغه‌آمیز است و کدام صادقانه است- بسیار تکان‌دهنده است....»

در ادامه مقدمه کتاب آمده است؛ در ظاهر امر، او کارگری بنّا است که در دوران قبل از انقلاب رنج و شکنجه بسیاری را در راه اسلام تحمل می‌کند؛ چنان لیاقتی از خود نشان می‌دهد که زبانزد همگان می‌گردد و نامش حتی به محافل خبری استکبار جهانی نیز کشیده می‌شود و سردمداران کفر برای سر او جایزه تعیین می‌کنند.

کتاب «خاک های نرم کوشک» دربارۀ همین کارگر سادۀ بنا است. کارگری که خلوص و عشق و ایمانش موجب شده تا کتابی که پیرامون زندگی‌اش نوشته شده، سال‌به‌سال و نسل‌به‌نسل، دست‌به‌دست شود و چاپ دویست‌وبیست‌وششم را هم بگذراند. کارگری که رهبر معظم انقلاب در ادامه صحبت‌هایشان دربارۀ «خاک‌های نرم کوشک» و شخصیت این کارگر سادۀ بنا می‌فرمایند: «آدم می‌بیند این شخصیت‌های برجسته، حتی در لباس یک کارگر به میدان جنگ آمده‌اند؛ این اوستا عبدالحسین برونسی، یک جوان مشهدی بنّا که قبل از انقلاب یک بنا بود و با بنده هم مرتبط بود، شرح‌حالش را نوشته‌اند و من توصیه می‌کنم و واقعاً دوست می‌دارم شماها بخوانید. من می‌ترسم این کتاب‌ها اصلاً دست شماها نرسد. اسم این کتاب «خاک‌های نرم کوشک» است؛ قشنگ هم نوشته شده.»
 

* کمال مرگ آگاهی
به او «سردار عملیات بدر» می‌گویند. شهید عبدالحسین برونسی که کتاب «خاک‌های نرم کوشک» مجموعه خاطراتی است درباره این شهید بزرگوار از زبان خانواده و دوستانش. شهید برونسی در عملیات بدر به شهادت رسید، در حالی که پیش از آن خبر از شهادت خود در این عملیات را داده بود. عملیات بدر در منطقه هورالهویزه در ساعت ۲۳ روز ۱۹اسفند تا ۲۶اسفند۱۳۶۳ به مدت هفت روز و با رمز یافاطمةالزهرا(س) به اجرا گذاشته شد.
 
در بخشی از کتاب «خاک‌های نرم کوشک» و از زبان همسر شهید برونسی آمده است: آخرین بار که زنگ زد خانۀ همسایه، چند روزی مانده بود به عید؛ اسفند هزاروسیصدشصت‌وسه بود... آن روز، چیزهایی از زیارت حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌االله‌علیها) و حرف زدن با «بی‌بی» می‌گفت، ولی تلفن خش‌خش می‌کرد و درست و حسابی نفهمیدم جریان چیست.
 
در توضیح این بخش از کتاب و در پاروقی آمده است: «این جریان بین تمام هم‌رزم‌هایش مشهور است که حضرت صدیقه‌کبری(سلام‌االله‌علیها)، زمان و مکان شهادتشان را به او فرموده بودند و آن‌قدر این قضیه آفتابی بود که مرحوم شهید برونسی به رفقای رزمنده‌اش گفته بود: اگر من در فلان تاریخ و فلان جا شهید نشدم، به مسلمانی‌ام شک کنید.»
 
* روایتی از یک روح بزرگ
کتاب، پُر است از خاطراتی که همگی گویای روح عظیم و ارتباط عمیق شهید با حضرات اهل‌بیت(ع) است. «خاک‌های نرم کوشک» اثری است از سعید عاکف؛ نویسنده‌ای که بیشتر دربارۀ جنگ تحمیلی و زندگیِ قهرمان‌های دفاع مقدس نوشته است. کارهایش پرتیراژ است و دلیل اصلی آن را شاید بتوان بیش از سبک و فرم کتاب و داستان‌هایش، در سوژه‌هایی دانست که به سراغ آن‌ها می‌رود.
 
«خاک‌های نرم کوشک» یکی از ماندگارترین آثار این نویسنده خوش ذوق است. این کتاب ابتدا در اواخر ۱۳۷۸ توسط نشر کوثر منتشر شد. «خاک‌های نرم کوشک» بعد از گذشت حدود ۲۵ سال، هنوز هم در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ دفاع مقدس قرار دارد و همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم چاپ ۲۲۶ آن هم روانه بازار شده است.
«خاک‌های نرم کوشک» تاکنون به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو نیز ترجمه شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها