چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
جامعه کتابخوان با محیط سازگارتر است

حامد بخشی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، معتقد است: «جامعه کتابخوان جامعه سازگارتری با محیط است و در نتیجه مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی می‌کند نیز اختلاف نظری بین جامعه مدرن و سنتی وجود ندارد.»

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، دکتر حامد بخشی، پژوهشگر و استاد دانشگاه: «اینکه ما به چه چیزی کتاب می‌گوییم و آیا تنها کتابخوانی یا کتاب خواندن یک ارزش است، نیازمند تأمل فراوان است. لفظ جامعه کتابخوان لفظی دارای تأمل است و در ابتدا باید بدانیم به چه جامعه‌ای کتابخوان و به چه چیزی کتاب می‌گوییم.

صحبت از ارزش کتابخوانی در عصر امروز باید به صورت جدی مورد بحث قرار گیرد، چراکه با توجه به تحول رسانه‌ها به مواردی ازجمله کتاب و روزنامه، ابزارهای الکترونیک اضافه شده‌اند و براساس آن‌ها تعریف و ارزش‌گذاری ما از کتاب باید مورد تجدید نظر و بازتعریف قرار گیرد.

اینکه ما به چه چیزی کتاب می‌گوییم و آیا تنها کتابخوانی یک ارزش محسوب می‌شود، نیازمند تأمل فراوان است. اینکه به چه چیزی کتاب گفته می‌شود سؤالی است که ما باید از خود بپرسیم. اینکه ملاک ما برای کتاب تعدادی از صفحات شیرازه شده است یا فرم‌های دیگری را نیز مد نظر داریم.

با توجه به انواع بسته‌های اطلاعاتی در عصر امروز مانند، پادکست، وبلاگ، مقالات، توییتر و ... آیا ما هنوز هم به تعدادی از صفحات شیرازه شده کتاب می‌گوییم و اگر بخواهیم به تعریف سنتی از کتاب پایبند باشیم آیا اینکه یک نفر وقت گذاشته و تنها صفحات شیرازه شده را بخواند یک ارزش است؟

به عقیده من ارزش اصلی در این است که افراد واحدهای اطلاعاتی دقیق و درست را مصرف کنند؛ چراکه منظور ما از کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات معتبر، متقن و پایدار است که به فرد بینشی نزدیک‌تر به واقعیت می‌ده؛ بنابراین چرا نمی‌توان توییتر، وبلاگ و ... را در نظر گرفت.

در نتیجه با این تعریف معنای کتاب مورد تأمل قرار خواهد گرفت و اینکه در جامعه امروز ما به چه چیزی کتاب می‌گوییم تا بتوانیم آن را به ارزشی به اسم کتابخوانی متصل کنیم، خود مسئله‌ است. نکته بعد این است که آیا کتابخوانی به خودی خود یک ارزش است؛ به‌عنوان مثال ممکن است فردی به خواندن کتاب‌های زرد علاقه داشته باشد و رمان‌های سخیف بخواند و او نیز کتابخوان محسوب می‌شود. حال سوال اینجاست که آیا به معنای سنتی در جامعه مدرن همچنان کتاب خواندن با همان تعریف سنتی یک ارزش محسوب می‌شود یا ما باید در این مورد نیز تامل کنیم و به گونه‌‌ای دیگر به تعریف بپردازیم.

کتابخوان بودن در معنای عام خود معادل با جامعه دانا یا دانایی‌محور است. به‌طور معمول جامعه‌ای که دانایی را محور کرده و باروهای خود را بر مبنای اطلاعات موثق و معتبر کسب کند، می‌تواند توفیق بیشتری در راستای سازگاری خود در محیط اجتماعی، اقتصادی و ... به وجود ‌آورد و در نهایت جامعه کتابخوان در مفهوم عام جامعه‌ای است موفق‌تر از دیگر جوامع.

در اینکه جامعه کتابخوان جامعه سازگارتری با محیط است و در نتیجه مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی می‌کند نیز اختلاف نظری بین جامعه مدرن و سنتی وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها