شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
پژوهش؛ محور توسعه دیپلماسی فرهنگی

مهدی رضا، کارشناس‌ارشد ارتباطات و امور بین‌الملل معتقد است: «پژوهش، موتور محرک توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار در هر کشوری است که بدون آن یا توسعه رخ نخواهد داد و یا همه‌جانبه، متوازن و پایدار نخواهد بود.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مهدی رضا، کارشناس‌ارشد ارتباطات و امور بین‌الملل: «انجام فعالیت‌های پژوهش‌محور در امور فرهنگی کشور، راهبردی مهم برای بررسی مسائل و مشکلات فرهنگی است.

ظهور و گسترش تکنولوژی‌های نوین ارتباطات، اهمیت یافتن افکار عمومی، جایگزین شدن قدرت
نرم به جای قدرت سخت و تحولات دیپلماسی فرهنگی از سنتی به نوین موجب تولد دیدگاه جدید
«دیپلماسی پژوهش‌محور» برای تحقق اهداف دولت‌ها شد.

فعالیت‌های دشمن در عرصه فرهنگی و تلاش برای ضربه به فرهنگ ما به‌ویژه بین نسل جوان با بهره‌گیری از قدرت نرم، بسیار فزآینده شده و باید آسیب‌ها را شناسایی و به مقابله با هجمه‌های فرهنگی از طریق راهبرد پژوهش‌محوری پرداخت.

در همین راستا و برای ارتقا سطح و عمق فعالیت‌های پژوهشی و با هدف احیا امور پژوهشی، احیا هسته‌ها و کانون‌های پژوهشی در کنار اتاق فکر در مراکز حساس و راهبردی فرهنگی کشور به منظور زمینه‌سازی برای شناسایی، جذب و همکاری نخبگان کشوری و منطقه‌ای تاثیر ویژه خواهد داشت.

انجام فعالیت‌های پژوهش‌محور در حوزه دیپلماسی فرهنگی، ضرورت جهان امروز است و تشکیل هسته‌های راهبردی پژوهش‌محور در بخش فعالیت‌های فرهنگی _ بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی نیز بازوی اصلی انجام امور فرهنگی کشور در این بخش حساس و حیاتی است چراکه پژوهش، موتورِ محرکِ توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار در هر کشوری است که بدون آن یا توسعه رخ نخواهد داد و یا همه‌جانبه، متوازن و پایدار نخواهد بود.

انجام فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر پژوهش‌محوری مسائل و مشکلاتی را که نیاز به تفکر انتقادی و خلاق دارند را در اولویت قرار می‌دهد تا کنش‌گران فرهنگی بتوانند توانایی‌های خود را برای طرح سؤال، تحقیقات در مورد طرح، تفسیر شواهد، شکل‌دهی توضیحات و استدلال‌ها و ارتباط با یافته‌ها توسعه دهند.

در این‌باره آنچه در وهله نخست بدیهی می‌نماید اینکه «فرهنگ پژوهش» در حوزه دیپلماسی فرهنگي زمانی گسترش یافته و نهادینه خواهد شد که زمینه مناسب ایجاد شود و سیاستگذاران امر دیپلماسی فرهنگی بر این باور و اعتقاد باشند که پژوهش‌محور شدن امور دیپلماسی می‌تواند راهگشای حل بسیاری از امور در این حوزه باشد.

با اين وصف بايد گفت كه هر نوع پيشرفت و توسعه در حوزه دیپلماسی فرهنگی ارتباط مستقيمی با تحقيقات علمی و تشکیل هسته‌ها و کانون‌های پژوهش محوری در این حوزه دارد و رشد و بالندگی كشور در این حوزه نتيجه سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش خواهد بود.

دیپلماسی فرهنگی پژوهش‌محور به دنبال تعریف و کشف اصول و منافع مشترک و ارزش‌های طرفین و با هدف تامین منافع ملی در چارچوب ارزش‌ها و منافع مشترک دنبال می‌شود تا دیپلماسی فرهنگی را در خدمت منافع ملی قرار دهد. خوشبختانه جهت‌گیری پژوهشگران و نخبگان کشور در سال‌های اخیر امیدواری بالایی در جامعه علمی کشور برای پژوهش محور کردن فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کرده و شاخص‌ها به‌ویژه در تولید علم و فناوری حاکی از رشد و البته ثبات قابل قبولی در سطح بین‌الملل است و پژوهشگران نیز موتور محركه و محور توسعه همه‌جانبه كشور محسوب می‌شوند. همه آنچه به‌عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ شكل گرفته حاصل تلاش افرادی است كه به‌عنوان پژوهشگر و محقق در پی حل مسائل و موضوعات مختلف جامعه هستند.

پژوهش محور بودن فعالیت‌های فرهنگی؛ تولید فکر و محتوا در سیاست‌هاي فرهنگی کشور را به دنبال خواهد داشت و به تبع آن امور اجرایی و عملیاتی از حالت تکرار، سادگی در سیستم فرهنگی و اجتماعی خارج و ایستایی جای خود را به پویایی در سیستم می‌‏دهد. در چنین سیستم پویایی افراد غیرمتخصص که متاسفانه در حال حاضر به دلیل سادگی و پژوهش محور نبودن، بسیاری از امور سطوح مختلف را در اختیار دارند جایی نخواهند داشت و شایسته‌سالاری و اخلاق‏‌مداری حاکم می‏‌شود.

اصل پژوهش‌محوری در کُنه فرهنگ اسلامی و ایرانی نهفته است و پژوهش توانمند موجب افزایش ضریب توسعه فرهنگی کشور خواهد شد.

هفته پژوهش علاوه بر تکریم و تجلیل از پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان، فرصت بسیار مغتنمی است که سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی را یادآوری و بازخوانی کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها