شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کتابخانه‌های سیار و اصل عدالت اجتماعی

کتابخانه سیار با توجه به گسترش فناوری‌ها و اطلاعات، نقش چشمگیری در دسترسی سریع و آسان منابع‌ اطلاعاتی به مناطق محروم از جمله روستا‌ها ایفا می‌کند که آموزش و بهبود سطح زندگی، جهت‌دهی به اوقات فراغت و استفاده بهینه از زمان از جمله آن‌هاست.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، منوچهر برزگر، کتابدار کتابخانه سیار یارمهربان شماره1 شهرستان پاکدشت: «با توجه به سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در حقوق ایران ۱۴۰۴ که در آن بر ارتقاء آگاهی عمومی تاکید می‌شود، کتابخانه سیار با در دسترس قرار دادن سریع، آسان و عادلانه منابع اطلاعاتی برای کاربران نیازمند، نقش بسزایی در ترویج دانش ایفا می‌کند.

این کتابخانه‌ها با در نظر‌گرفتن اقتضائات فرهنگی و اجتماعی، اساس کار خود را دسترسی آسان برای افرادی قرار داده است که از منابع و دانش بشری محروم‌اند: بر‌این اساس کسانی شامل این گروه می‌شوند که جزو مناطق محروم و روستایی باشند. کتابخانه سیار با توجه به گسترش فناوری‌ها و اطلاعات، نقش چشمگیری در دسترسی سریع و آسان روستاییان ایفا می‌کنند. این کار برای بهبود شرایط زندگی روستاییان بسیار سودمند است.

به‌طور کلی می‌توان وظایف متعددی برای کتابخانه‌های سیار بیان کرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

آموزش و بهبود سطح زندگی: به‌عنوان مثال، انتقال اطلاعات به‌روز شده کشاورزی یکی از مهم‌ترین اموری است که کتابخانه سیار می‌تواند در این زمینه به روستاییان کمک کند.

جهت‌دهی به اوقات فراغت و استفاده بهینه از زمان: بی‌گمان فصل تابستان فرصتی مناسب برای خانواده‌های روستایی است؛ چراکه با استفاده از این زمان می‌توانند بر دانش خود بیفزاید. و بدین ترتیب خانواده‌ها برای استفاده فرزندان خود از این‌گونه مراکز برنامه‌ریزی کنند.

سومین وظیفه کتابخانه‌های سیار ارائه خدمات فرهنگی است؛  روستاها به سبب دوری از شهر با کمبود خدمات فرهنگی روبه‌رو هستند و کتابخانه‌های سیار به‌مثابه نهادی فرهنگی نقشی بارز در ارائه خدمات فرهنگی و اطلاعاتی برای روستاییان ایفا می‌کند.
 
 ویژگی‌های ظاهری کتابخانه‌های سیار
کتابخانه‌های سیار به لحاظ شکلی باید جداب، مبلغ و خوشایند باشند. بنابراین بهتر است موارد زیر رعایت شود؛ نخست اینکه از ماشین‌های مخصوص و طراحی شده، صرفا برای این کار استفاده شود، متاسفانه تاکنون در کشور وسیله‌ای صرفا برای این کار طراحی نشده و سلایق مختلف در این قضیه مطرح است.

دوم از رنگ‌های شاد و مفرح و هماهنگ و جداب استفاده شود 

سوم از عناصر و المان‌های فرهنگی کشور و شهر استفاده شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه سیار
کتابخانه‌های سیار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث اهمیت و جایگاه برنامه‌ریزی‌ها در رتبه‌های نخست قرار دارد. خوشبختانه در چند  سال اخیر علی‌الخصوص در زمان دبیر کلی جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شاهد افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور هستیم و در حال حاضر در همه استان‌ها، کتابخانه سیار در اشکال مختلف از حیث وسیله نقلیه وجود دارد و درحال حاضر 40 دستگاه کتابخانه سیار در کل کشور از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مشغول فعالیت‌رسانی هستند. 

ویژگی‌های کتابدار کتابخانه سیار
کتابدار کتابخانه سیار باید از بین باتجربه‌ترین کتابداران انتخاب شوند، چراکه کتابدار کتابخانه سیار در نوک پیکان یک مرکز فرهنگی قرار دارد و نحوه فعالیت آن‌ها به‌شدت بر‌شکل‌گیری جامعه و کتابدار تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر کتابدار سیار باید دارای ویژگی‌های مانند روابط عمومی  و هوش بالا، تعهد و علاقه به کار، خوش ظاهر، خوش بیان و از ظرفیت و توانمندی چند مهارتی برخوردار باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها