سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
فوتبال، زیر باران توفنده‌ی شب‌ سرد

این‌روزها که دنیای انسان‌ها با صدای سوت داوران و فریاد تماشاگران و گریه‌ها و خنده‌های بازیکنان فوتبال آمیخته شده؛ نرگس اکبری به سراغ کتاب «جام جهانی در جوادیه» به قلم داوود امیریان رفته که داستانی فوتبالی برای نوجوانان ایرانی است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنانرگس اکبری: راستش را بخواهید، بعضی اتفاقات هستند که مانند رنگین‌کمانی بعد از باران توفنده‌ی شب‌های سرد، الهام‌بخش احساساتی شیرین و مملو از هیجان‌اند. این اتفاقات در زندگی فردی و عمومی هر آدمی می‌تواند منجر به پدید آمدن یک تحول عظیم برای وی شود و در غیرقابل‌باورترین رویکردها بشود صبح فراموشی بعد از شبی پردرد. لکن، این رخدادها برای هر شخصی متفاوت اما با یک آورده‌ای کلی همراه است و آن، برای هر نوجوانی می‌تواند بسته به علاقه و فعالیت‌هایش، یک هدیه‌ی کلی به نام «استقلال» باشد. استقلالی که بچه‌‌های محله «جوادیه» با راه‌اندازی لیگ فوتبالی برای خستگی در کردن در تابستان، به دست آوردند. نه فقط با راه‌اندازی لیگی معمولی، بلکه با اتفاقاتی که باعث بین‌المللی شدن این لیگ و نقطه تمایز آن شد، موفق به رسیدن به این دست‌آورد هیجان‌انگیز برای این مسابقه و لیگ آن‌ها شد.

در کتاب «جام جهانی در جوادیه» تقلاها و تلاش‌های نوجوانانی را شاهد هستیم که جدای از حساسیت بر برد مسابقات و احساسات رقابتی، هدفی والاتر از قهرمانی در لیگ پرطرفدار و پرمخاطب‌شان دارند. هدفی که منجر شد به جای هرگونه اسم و تبلیغی برای محله جوادیه، نامی سپند و پرفروغ‌تر بر این دوره مسابقاتی بگذارند؛ لیگی به نام «جام دوستی». و اما سیاوش، پسرکی که برای راه‌اندازی این داستان پرهیجان تلاش زیادی کرد و خود، به دلیل بیماری قلبی‌اش بیشترین نگرانی برای بازی‌ها و فراق از زمین را به جان خرید؛ نگرانی رفتن رفقای افغانش از ایران یا دزدی فرید و چوب لای چرخ گذاشتن‌های عزیزبچه!

«جام جهانی در جوادیه» به برگزاری مسابقاتی میان کشورهای مختلفی چون برزیل و انگلیس و منتخب عرب و افغانستانی‌ها و در آخر، برگزیده‌ای از ایرانی‌های محله جوادیه می‌پردازد و در اوج انتقال انواع هیجانات مختلف به مخاطب، سعی دارد پیام‌های نهفته در متون کتاب را به گوش خوانندگان برساند. شخصیت‌پردازی، انتخاب دیالوگ‌ها و تعادل توصیف و مبالغه‌های داستان به قدری درست و محاسبه‌شده نگاشته شده است که حداقل برای بنده تا چندین‌بار خواندنش تازگی و زیبایی دارد؛ به طوری که در هر بار خوانش متن کتاب، به نکات جدید و تازه‌ای می‌رسیم. نکاتی مانند پردازش به مشکلات و غربت‌های افغان‌ها در ایران یا مشکلات دورویی امثال عزیزبچه‌ها در میان نوجوانان و حرف‌های شنیده‌نشده‌ی امثال فرید.

در داستان و کنه متن کتاب، آن قدری مطلب گنجانده‌شده که تا ساعت‌ها می‌توان فقط به مسائل داستانی کتاب پرداخت؛ لذا برای مرور و معرفی این کتاب پرهیجان شاید دوست داشته باشید مطالبی از نکته‌های کمتر توجه‌شده در مورد این اثر بخوانید. گرچه در نگارش داستان به قدری مهارت وجود داشته است که مخاطب را هر لحظه به دلیل تعلیق فراوان زیبای اثر، به ادامه‌ی خواندن مجذوب می‌کند، نکاتی هم موجب می‌شود مخاطب گیج و کمی خسته شود. گنگ شدن مخاطبان از ربط اولیه الکس و باورپذیری مسئله سیاسی رفقای پدر الکس -نوجوانی که به جام دوستی تیم معرفی می‌کند و آرام آرام در سیر تحولی داستان زبان فارسی را یاد می‌گیرد- گرفته تا رابطه هانیه و سیاوش که بدون نقطه عطف یا کشش و شروع خاصی در اوج داستان گم می‌شود و هیچ‌گاه به این مساله در عمق کتاب پردازشی که تکلیف مخاطب را روشن کند نمی‌شود.

از زیبایی‌ها و بخش دراماتیک داستان، زندگی سیاوش و مادربزرگ میان‌سالش است که در تنهایی و گاه غم، سپری و حزن مشکلات قلبی وی در اوج گرفتن مسابقات جام دوستی پررنگ‌تر از قبل می‌شود؛ اما در جواب حکایات تلخ داستان؛ صحنه و دیالوگ‌هایی طنز که مخاطب را از یکنواختی در می‌آورد آمده که متن کتاب را بسی دوست‌داشتنی‌تر کرده است.

از بعد طراحی جلد و نگاه‌هایی به ظواهر کتاب؛ شاید پسندیده‌تر بود که تصویر روی جلد در نشر قدیانی همخوانی بیشتری با شخصیت‌های درون کتاب علی‌الخصوص نقش اصلی -یعنی سیاوش- داشته باشد؛ اما در همین نشر قدیانی به نکته قابل‌توجهی اعتنا شده که تبلیغ خوبی برای کتاب است؛ اینکه متن پشت جلد می‌تواند مخاطب را به شروع مطالعه کتاب مشتاق کند. گرچه در سایر طرح جلدهای متنوع این اثر شورانگیز، متنی مشابه این متن وجود داشته است؛ اما تصویرسازی، نوع فونت، قلم، چاپ و سبک کتاب به قدری اهمیت دارد که بی‌شک هر فردی را مشتاق برای گرفتن طرح جلدی نوآورانه و خلاق‌تر می‌کند. در این کتاب صرف‌نظر از طرح و عکس و ظواهر، به نکته‌های عمیق زیادی در قالب هیجانات مسابقات فوتبالی اشاره شده است که هوشمندی نویسنده را می‌رساند.

کتاب «جام جهانی در جوادیه» اثری خلاقانه از داوود امیریان، مخصوص فوتبال‌دوستان و حتی غیر فوتبال‌دوستان است که می‌تواند بهترین انتخاب برای این روزهای جهان باشد.

با آرزوی سلامتی و فروغ برای تیم ملی کشورمان، ایران.

اطلاعات کتاب:
«جام جهانی در جوادیه» در 272 صفحه به بهای 72 هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی برای نوجوانان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها