شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
زندگی پرتکاپوی ازگه

نرگس اکبری، نوجوان کتابخوان در سومین شماره از پرونده «کتابولوژی» به سراغ داستان «بزرگ شدن در ترکیه» رفته که کودکی تا بزرگسالی دختری را روایت می‌کند که به فکر اهداف بزرگ است. یادداشت را در این مطلب می‌توانید بخوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنانرگس اکبری: لحظه به لحظه‌ای که زیست می‌کنیم، ساخته‌ی تصمیمات بزرگ و کوچکی است که در پستوی تفکرات‌مان، به عمل درمی‌آوریم و نتیجه‌ی تراوشات - با تعقل یا به دور از منطق- ثانیه به ثانیه‌ی زندگی روزمره‌مان است. این تصمیمات در زندگی «ازگه»، دخترک داستانی که امروز از آن برای‌تان حرف می‌زنم نیز نقشی پررنگ و دائمی داشت. از همان کودکی که به جای رفتن به مغازه، شیشه‌ی شیر در دست، تصمیمی ناگهانی می‌گیرد و راهش را به سمت مدرسه خواهرش کج می‌کند گرفته، تا تصمیماتی که از شوق رفتن به یک دانشگاه معروف و موفقیت و شکست‌هایش در این راه در سرش می‌پروراند.

کتاب «بزرگ شدن در ترکیه» به سیر تحول و رشد ازگه می‌پردازد؛ دختری که زندگی‌اش از کودکی تا بزرگی و جوانی در این داستان روایت می‌شود و در تعاملات وی با خانواده یا دوستانش نکاتی نهفته که بیانگر شخصیت‌پردازی قوی و باکیفیت نویسنده است. ازگه، در تمام طول زندگی‌اش تلاطم و تکاپو را انتخاب کرد تا به هدف و آماجش که صرفا قبولی در یک مدرسه معروف و بعدها در یک دانشگاه بسیار شناخته‌شده است برسد. همین امر موجب شد که بخش زیادی از روزهای شادش را در حسرت نرسیدن به پای کیفیت تحصیلی خواهرش تلف کند و همه‌روزه غصه بخورد؛ گرچه این روحیه علم‌دوستی‌اش موجب شد در دانشگاهی که می‌خواهد قبول شود؛ اما پردازش ازگه نسبت‌به تصمیماتی که می‌گرفت متناسب نبود.

اگر بخواهیم از حیث داستان این کتاب را بنگریم؛ با یک داستان کاملا دقیق و نشانه‌گذاری‌شده همراه چاشنی طنزی روبه‌رو هستیم که استفاده از سبک خاص طنزنویسی نویسنده، منجر به درک راحت مخاطب و گنگ نبودن تصاویر شلوغ داستان شده است که از نقاط عطف کتاب محسوب می‌شود.

اما تصاویر شلوغ و پرِ داستان، شیوایی درون کتاب و زیبایی‌هایش را مضاعف کرده است و در ذهن مخاطب مانند یک داستان مصور هنری نقش می‌بندد و این داستان تصویرمحور را با درک و هضم بهتر مخاطب همراه می‌سازد. در نظر من اما به دلیل مصور بودن کتاب، گاهی متن اصلی گم و تصاویر و جزئیات (فرعیات) بیش از محتوای اصلی متن، در چشم و قابل دید می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که خواننده اثر، چندین‌بار به عمق و درون تصاویر بازگردد و گاهی (اقلا برای خودم) احساس خستگی و ناتوانی برای ادامه خواندن کتاب به وجود آورد.

در سیر رشد و بزرگ شدن ازگه، ضمن تغییر محتوا و دیالوگ‌های کتاب، تصاویر و چهره‌هایی که در کتاب از کودکی تا جوانی به نمایش گذاشته شده‌اند، بسته به گذر زمان و بزرگ شدن ازگه، باظرافت تغییر کرده‌اند.

از بُعد محتوایی، ترجمه روان و متناسب با تصاویری که از نظرمان می‌گذرند می‌تواند مخاطب را وادار به ادامه خواندن کتاب کند؛ به گونه‌ای که از دیگر دلایل خسته‌کننده کتاب کاسته و حتی من هم در کمتر از یک‌روز، از شوق و زیبایی، کتاب را به اتمام رساندم و عمیقا توانستم ارتباطی دلی با کتاب «بزرگ شدن در ترکیه» برقرار کنم.

انگار در وجود ازگه، احساس مهر و دوست‌داشتنی وجود دارد که حین اتفاقات مختلف، می‌تواند بر لب‌های خواننده خنده بیاورد و باعث شود که ما در هنگام خواندن کتاب همواره با او، تفکرات و اهدافش -که به خوبی در کتاب شاهد این سیر تکامل‌یافتگی اهداف و تأملاتش هستیم- همزاد‌پنداری کنیم و بتوانیم هر کدام‌مان از خویش، یک ازگه‌ی در آخر موفق، بسازیم!

اطلاعات کتاب:
کتاب «بزرگ شدن در ترکیه» به نویسندگی و تصویرگری ازگه سامانچی و با ترجمه حسنا مهرمحمدی در 200 به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات اطراف منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها