چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
عادت به کتابخوانی با تمرکز بر 4 روش

مهدی سالاری، معاون آموزش و پژوهش ستاد امر به معروف ونهی از منکر خراسان رضوی به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، چهار روش برای عادت به کتابخوانی را پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، مهدی سالاری، معاون آموزش و پژوهش ستاد امر به معروف ونهی از منکر خراسان رضوی: «اگر بخواهیم نگاهی واقع‌بینانه به وضعیت فرهنگی جامعه داشته باشیم و از طرفی سبد مصرف رسانه‌ای اقشار مختلف جامعه که نقش زیادی در شکل‌گیری این وضعیت دارد را بررسی کنیم به نقش کم رنگ رسانه کتاب و مصرف زیاد رسانه‌های مجازی و تصویری در آن خواهیم رسید.

شکل‌گیری تمدن نیازمند شکل‌گیری گفتمان، تفکر اندیشمندان، واژه‌سازی، رفتارسازی و شکل‌گیری ارزش‌های جامعه دارد تا این ارزش‌ها و باورها زمینه‌ساز یک تحول عمومی در رفتارها و هنجارهای عملی باشد و به اندازه‌ای که کتاب در اولویت اول مصرف افراد باشد به ذهن نزدیک‌تر می‌باشد.

در باب اهمیت کتاب و نقش آن در شکل‌گیری این قدرت نرم حرف‌های زیاد گفته شده و افراد همزمان به چگونگی افزایش کمیت و کیفیت کتابخوانی و محتوای مناسب برای مطالعه به‌عنوان شاخص‌های فرهنگساز و تمدن‌آفرین می‌اندیشند؛ شاید یک دلیل کاهش مصرف کتاب در سبد رسانه‌ای خانواده‌ها این باشد که در فضای پست مدرن امروز و سبک زندگی ساندویچی که تمرکز افراد پایین است، کتاب در بالاترین سطح نیاز به تمرکز و تخیل مخاطب برای درک محتوای رسانه‌ای قرار داشته و در مقابل رسانه‌های مجازی که در بخش‌های بالای هرم از نظر میزان مشغول‌سازی در عین حال نیاز به کمترین تامل و رشد فکری بیشترین مخاطب را جذب کرده است.

هرچه میزان مصرف رسانه‌ای جامعه به سمت رسانه‌های بالای هرم باشد، شما با افرادی رسانه‌زده مواجه هستید که کمترین خودآگاهی، تفکرانتقادی و قدرت تصمیم‌گیری در زندگی را دارند، در بالاترین بخش هرم که مربوط به بازی‌های رایانه‌ای است، فرد مصرف‌کننده بدون اینکه قدرت تامل و تفکری داشته باشد مسحور رسانه و پیامی است که برای او تولید شده است و اینجاست که کتاب و کتابخوانی نه تنها به عنوان یک تکلیف بلکه به عنوان یک نیاز اصلی جامعه نمایان می‌شود.

کارشناسان تاکید دارند تنها یادآوری اهمیت کتاب و کتابخوانی به مردم کافی نیست و باید کتاب را به شکل‌های مختلف به عنصر جدایی ناپذیر و اصلی سبد فرهنگی خانوار و افراد جامعه تبدیل کرد مطالعات نشان می‌دهد که 40 درصد رفتارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم از عادت‌های ما سرچشمه می‌گیرند. بنابراین خیلی راحت می‌توان به قدرت اثرگذاری آن‌ها پی برد. اعتقادات، شخصیت، نگرش و علایق انسان عمدتاً از عادت‌های بد یا خوب او نشئت می‌گیرد بنابراین برای ایجاد رفتار کتابخوانی در عموم جامعه باید این موضوع به عادت آنها تبدیل شود.

عادت در واقع روال یا رفتاری ساده وجزئی است که به صورت منظم انجام شده ولی قدرت فراوانی دارد و جزئی از سیستم ارتقاء فکری و رشد انسان به حساب می‌آید.

برای شکل‌گیری عادت کتابخوانی چهارمرحله را می توان پشت سرگذاشت، که اولین مرحله آشکارسازی است یعنی باید عادت‌های مصرف رسانه‌ای خود را در طول روز یادداشت کنید و عادتی که می خواهید به آن برسید که ساعت مفید مطالعه موثر و هدفمند است را بنویسید، با این کار آشکار و مشخص می‌شود که به چه عادت‌هایی نیاز دارید. همچنین از تأثیر محیط غافل نشده و محیط خود را به گونه‌ای طراحی کنید که همیشه کتاب در دسترس و جلوی دیدتان باشد.

مرحله دوم، جذاب‌سازی مطالعه برای خود است. سعی کنید یک رسم انگیزشی برای خودتان بسازید مثلا قبل از مطالعه کاری که از آن لذت می‌برید مثل خوردن یک فنجان چای را انجام بدهید همچنین با افرادی که برنامه کتابخوانی دارند معاشرت کنید و به جمع‌شان بپیوندید.

مرحله سوم، ساده‌سازی کتابخوانی است، بدین منظور سعی کنید مرحله ورود به کتابخوانی را کم کنید تا تحقق مطالعه آسان ‌شو همراه داشتن کتاب های جیبی برای طی کردن مسیرهای بین شهری یا استفاده از کتاب‌های الکترونیک می تواند در افزایش کتابخوانی مفید باشد.

مرحله چهارم و پایانی پاداش‌دهی به خود است، می‌توانید یک قرارداد بنویسید و با خودتان عهد ببیندید هفته‌ای یک کتاب باید بخوانم و اگر این امر محقق شد به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید. با این کار رسیدن به هدف مورد نظر برایتان جذاب شده و ذهن‌تان به آن علاقه‌مند می‌شود؛ چون می‌داند که اگر آن کار انجام شود، پاداش می‌گیرد. در این زمینه ارائه محتوای کتاب های خوانده شده برای دیگران نیز احساس خوشایند و اعتماد به نفسی لذت‌بخش به انسان می‌دهد.

در پایان می‌توان به راه‌های مختلف دیگری اشاره کرد که کتابخوانی جزو عادات مردم قرار گیرد و ایجاد هویت کتابخوانی در مردم می‌باشد که زمینه‌ساز شکل‌گیری هنجارهای اجتماعی و رفتارمند شدن افراد جامعه خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها