یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
استحکام و کیفیت بالاتر کاغذ ایرانی در چاپ‌پذیری و صحافی

سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات واژه‌پرداز اندیشه معتقد است کاغذ ایرانی در مقایسه با کاغذ بالک از استحکام بیشتر و همچنین کیفیت بالاتری در چاپ‌پذیری و صحافی برخوردار است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات واژه‌پرداز اندیشه: «شرکت چاپ و انتشارات واژه‌پرداز اندیشه یکی از بزرگترین و به‌روزترین مجتمع‌های چاپی کشور محسوب می‌شود. در این شرکت همه خدمات لیتوگرافی، چاپ، صحافی و بسته‌بندی زیر یک سقف ارائه می‌شود؛ برخی امکانات موجود در این مجموعه شامل دو دستگاه پلیت‌ستر با سرعت مجموع 45 پلیت در ساعت به همراه پروسسور و دو پروفر در بخش لیتوگرافی، 60 ورق ماشین چاپ در ابعاد 2 و 5/4 ورقی با امکان چاپ تک‌رنگ، دورنگ، چهاررنگ و پنج رنگ در بخش چاپ و در بخش صحافی 6 دستگاه تاکنی 2 و 5/4 ورقی با امکان تای چهارم، دستگاه صحافی مفتول با سرعت 8000 نسخه در ساعت، دستگاه صحافی تمام اتوماتیک جلد نرم کلبوس 24 خانه و برش سه طرف و متصل به شیرینگ، دو دستگاه دوخت آستر، یک دستگاه جلدساز، طلاکوب و دستگاه‌های برش مقوا و دستگاه لاین کامل جلد سخت است.

محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به آشتی بسیاری از افراد با کتاب‌های قفسه‌های کتابخانه‌هایشان شد؛ اما از طرفی رکود اقتصادی آن عرصه را برای برخی ناشران تنگ کرد. درحال حاضر که تقریباً شرایط عادی شده و در دوران پساکرونا به سر می‌بریم تولید کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به دوران کرونا داشته است و انرژی ذخیره شده ناشران در دو سال گذشته، آن‌ها را مشتاق به چاپ و بازچاپ کتاب‌هایشان کرده است. صنعت چاپ نیز بعد از پشت سر گذاشتن دوره‌ا‌ی سخت، جان تازه‌ای گرفته و ناشران هم در تلاش هستند با عبور از برخی موانع اقتصادی ازجمله گرانی کاغذ با تولید کتاب‌های جدید، رونق بخش ویترین کتابفروشی‌ها باشند.

خودکفایی در تولید کاغذ، سال‌های متمادی مورد بحث کارشناسان قرار داشته است. حجم واردات کاغذ و توزیع یارانه‌ای آن ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمایل ناشران به استفاده از کاغذ خارجی را بیشتر کرده و کیفیت پایین‌تر و فاصله‌ قیمتی با کاغذ ایرانی در بازار به قدری بوده که مصرف‌کننده را برای استفاده از آن ترغیب کند؛ همین امر موجب شد توجه به تولید داخلی کم شود.

باتوجه به شرایط اقتصادی در جهان و افزایش قیمت کاغذ خارجی، به‌ویژه چاپ کتاب با کاغذ بالک، ناخواسته توجه‌ها به سمت کاغذ تولید کشور جلب شد و مسئولان مرتبط هم با نگاه جامع به حمایت از حوزه‌ تولید ملی و حوزه‌ فرهنگ تصمیم به عرضه‌ کاغذ تولید ایران کردند.

طبیعی است نوع و کیفیت مواد اولیه به‌‌ویژه کاغذ از سوی سفارش‌دهنده تعیین می‌شود و چاپخانه براساس سفارش نسبت به تولید محصول چاپی اقدام می‌کند. با افتخار می‌گویم شرکت چاپ و انتشارات واژه‌پرداز اندیشه، محدودیتی در استفاده از کاغذ تولید ایران ندارد؛ ممکن است چاپ با برخی نام نشان‌های کاغذهای خارجی ازجمله اندونزی و کره‌ای برای تکنسین‌های دستگاه‌های چاپ راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد یا در عدم ایجاد استهلاک قطعات اندکی تفاوت وجود داشته باشد، اما این تفاوت به میزانی نیست که بتوان از کاغذ ایرانی صرف‌نظر کرد.

براساس کارشناسی انجام شده مخاطره‌ چاپ کاغذ بالک در صنعت چاپ به مراتب بیشتر از کاغذ تولید داخل است، این درحالی است که کاغذ ایرانی در مقایسه با کاغذ بالک از استحکام بیشتر و همچنین کیفیت بالاتر در چاپ‌پذیری و صحافی برخوردار است. امیدوارم با تکیه بر توان تولید کشور و همراهی و همدلی ناشران و چاپخانه‌ها، شاهد استفاده بیش از پیش کاغذ تولید کشور عزیزمان ایران باشیم و صد‌البته که تولیدکنندگان کاغذ هم در راستای ارتقاء کیفیت آن تلاش مضاعف می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها