یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کتابخانه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای همگان است

مسئول کتابخانه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده ضمن معرفی خدمات این مرکز آن را مکانی همگانی توصیف کرده که تاکنون منشاء خدمات زیادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مطلب که با عنوان اولیه «کتابخانه‌ای برای همه» در اختیار ایبنا قرار گرفت، مرجان خالقی، مسئول کتابخانه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نوشت: «اسم کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که به گوش می رسد، برخی خیال می کنند که چون تخصصی است و یا دفاع مقدس است پس جای ما نیست!

به عنوان مسئول کتابخانه با بیش از 11 سال فعالیت در این کتابخانه و در فضای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید بگویم خیر، برعکس این کتابخانه برای شما و برای تمام مردم ایران است.

سال 1389 وارد فضایی نه چندان آماده در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شدیم. جایی بین مترو همت و حقانی یا از سوی دیگر بین پارک طالقانی و باغ کتاب فعلی. آن زمان نامش باغ موزه دفاع مقدس بود و خیلی‌ها هنوز هم به این نام می‌شناسنش. بعد از آموزش‌هایی که درباره عملیات‌ها و مفاهیم مختلف در حوزه تخصصی دفاع مقدس دیدیم وارد فضایی شدیم برای شروع آماده سازی کتابخانه مجموعه. از ممهور کردن کتاب‌ها و ثبت دفتری تا آماده‌سازی کتاب‌ها برای چیدن در قفسه‌ها.
اما هنوز قفسه ای برای چیدن کتاب وجود نداشت! سال 1391 فضای داخلی کتابخانه شکل گرفت و قفسه‌ها بر روی ریل‌های برقی نشستند و همه چیز آماده چیدمان کتاب‌ها درون قفسه‌ها و مرتب‌سازی آنها بر اساس رده‌بندی بین المللی کنگره شد.

بعد از آن، سیستم امانت دهی کتابخانه را فعال کردم و اولین نفراتی که عضو این کتابخانه شدند، همکاران ما در موزه بودند. در اردیبهشت ماه سال 1392، کتابخانه رسماً افتتاح شد و آگهی عضویت رایگان به مناسبت افتتاح کتابخانه در روزنامه‌های کثیر الانتشار چاپ شد. در کمتر از یک هفته بیش از صد نفر عضو کتابخانه ما شدند.

بعد از افتتاح نیز همچنان به گسترش منابع کتابخانه پرداختیم و از ناشران، نمایشگاه‌های کتاب، مراکزی که به نحوی کتب دفاع مقدس داشتند مثل کتابخانه ملی، کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید، کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ...علاوه بر کتاب‌های فارسی، کتب لاتین، عربی، کودک و نوجوان، نشریات و پایان نامه‌هایی که در این حوزه بودند تهیه شد.

سال 1395 در حالی که بیش از 20 هزار منبع در کتابخانه وجود داشت، از هر طیفی که شامل دانشجو، خانم خانه‌دار، پژوهشگر، فیلم‌نامه نویس و حتی کودک نیز مراجعه برای عضویت داشتیم.
در همین سال تولید کتاب‌های صوتی هم به فعالیت‌های کتابخانه اضافه شد تا افراد کم بینا و یا روشندل هم بتوانند از مطالب ارزشمند این کتاب‌ها بهره‌مند شوند. تا سال 1397، تعداد 130 عنوان کتاب صوتی تولید شد که مخصوص استفاده روشندلان است و در اختیارشان قرار گرفت.
 
ویژه برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌ها همچون برنامه قصه‌گویی و مسابقه کتابخوانی از جمله فعالیت‌هایی بود که کتابخانه برای شناساندن خود به کودکان و نوجوانان در سال 1398 انجام داد.
در همین سال‌ها با ارائه خدماتی چون وای فای رایگان، گرمکن غذا و ارائه چای برای مخاطبین فضایی بوجود آمد که اگرچه به لحاظ موقعیت فیزیکی کتابخانه از میادین اصلی شهر و امکانات موجود در آن فاصله دارد اما شما در اینجا امکانات رفاهی مورد نیاز را بدون دغدغه داشته باشید.
اواخر سال 98 با فراگیری ویروس کرونا، یکی دو ماه کتابخانه ما هم تعطیل شد. اما بعد از آن دوباره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شد و خدمات ارائه داد.

اطلاع رسانی‌ها از طریق صفحه اینستاگرام کتابخانه آغاز شد، عضویت از راه دور (تلفن و شبکه‌های اجتماعی)، بالا بردن زمان امانت کتاب و بالا بردن تعداد کتاب‌هایی که امانت داده می‌شدند در این زمان از 3 عنوان به بیش از 10 عنوان رسید. کتاب‌ها برای پژوهشگران و علاقه مندان چه داخل شهر و چه خارج از شهر که امکان مراجعه به کتابخانه را نداشتند، با هزینه شخصی شان پست شد و بدین ترتیب نه تنها خدمات‌دهی کتابخانه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قطع نشد بلکه وسعت بیشتری یافت.

یکی از مهمترین اتفاقات سال‌های فراگیری کرونا، راه اندازی سامانه یکپارچه کتابخانه‌های دفاع مقدس بود که با همکاری تمام کتابخانه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور، کتابخانه بنیاد شهید و کتابخانه جنگ حوزه هنری انجام شد و اطلاعات منابع کتابخانه‌ای این مراکز از طریق سایت lib.iranhdm.ir  قابل سرچ شد. بدین ترتیب افراد قبل از حضور در هر یک از کتابخانه‌های شهرستان خود، امکان اطلاع از موجود بودن کتاب در کتابخانه را خواهند داشت.

اکنون و در سال 1401 با وجود کاهش فراگیری کرونا و افزایش ترددها، همچنان خدمات از راه دور کتابخانه ادامه دارد و مراجعه کنندگان با مراجعه به کتابخانه نیز می توانند از امانت بردن یا استفاده در محل بیش از 33 هزار منبع و بیش از 28 هزار عنوان کتاب بهره مند شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها