شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
حسینعلی متین‌رضا؛ افتخار صحافان ایران ...

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان به‌مناسبت 15 مرداد‌ماه سالروز درگذشت حسینعلی متین‌رضا، پیشکسوت صحافی ایران نوشت: «زنده‌یاد حسینعلی متین‌رضا، افتخار صحافان، بارها از طرف کشورهای اروپایی دعوت به همکاری و مهاجرت شد ولی هیچ‌گاه جلای وطن نکرد، چون عاشق ایران زمین بود هیچ‌وقت حاضر نشد برای کار به خارج از کشور برود.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و فعال حوزه چاپ: «یاد استاد گرامی حسینعلی متین رضا بخیر؛
آشنایی حقیر با مرحوم برمی‌گردد به سال‌های آخر دهه ۵۰ و شروع دهه ۶۰ که ایشان عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف صحاف تهران بودند. به‌جز تعدادی از پیشکسوتان صحاف کمتر کسی مانند بنده نزدیک به حدود چهاردهه اخیر ارتباط و فیض شاگردی اخلاقی و معرفتی و دینی از این بزرگوار نصیبش شده است.
 
در آن زمان بنده حسابدار اتحادیه صحافان بودم، خاطرم هست در ماه‌های آخر سال اول جنگ جلسه هیات‌مدیره اتحادیه طول کشید و هوا تاریک شد و در تاریکی بمباران تهران با هواپیماهای صدام شروع و به اجبار چراغ‌ها را خاموش کردیم و با شمع جلسه ادامه یافت. خاطرم است اگر اشتباه نکنم استاد امین فرزند برومند استاد در یکی از این بمباران همراه پدر بودند.
 
زنده‌یاد متین‌رضا همیشه حرف حق را می‌زد و در قرآن قرائت و ترجمه و خصوصاً در قرآن‌شناسی و تفسیر آن استاد تمام بودند. حرف‌های تازه و شناخت باطنی قران کریم دیدگاه تازه‌ای از دین مبین و شیعه علوی را تفسیر می‌کرد، روشنفکر دینی بود و عاشق روح بلند مادر اهل بیت‌(ع) فاطمه زهرا‌(س) بودند. سوال‌های دینی را که نمی‌شد از هرکسی پرسید از استاد می‌پرسیدم و عجیب دل را روشن و باورهای دینی راستین محمدی را در جان و تنم می‌دمید.
 
اگر فرصتی پیش می‌آمد در محل صحافی مهمانش بودم با برنج استانبولی و ترشی که از خانه می‌آورد یا در محل کار دخترش؛ شیرین خانم استاد‌تمام صحافی می‌پخت که صدها بار مزه بهتر و گواراتر از کباب داشت.
 
افتخار صحافان، بارها از طرف کشورهای اروپایی دعوت به همکاری و مهاجرت شد ولی هیچ‌گاه جلای وطن نکرد، چون عاشق ایران‌زمین بود هیچ‌وقت حاضر نشد برای کار به خارج از کشور برود. پاک زیست و از دنیای مادی ثروت و حتی ملک مسکونی و محل کسب برای بازماندگان بجا نگذاشت و در عوض با تربیت بهترین وارث خود، فرزندان دختر و پسر هنرمند و استاد‌تمام صحافی به یادگار گذاشت.
 
مرحوم متین‌رضا، عزت و احترام خاص در بین بیشتر هنرمندان طراحی و گرافیک، کانون نویسندگان، هنرمندان موسیقی و هنرمندان اصیل و پیشکسوت سینما و ...  جایگاه ویژه‌ای داشت.
 
متاسفانه بیشتر اهالی صنعت چاپ در دهه اخیر از جایگاه و ارزشمندی این انسان بزرگ شناخت پیدا کردند، مرحوم متین رضا، همیشه برای وحدت در میان صنف تلاش می‌کردند و خاطرات خوبی از خود به یادگار گذاشتند.
 
روحش شاد و یادش گرامی»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها