پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
ماه محرم چه رمان‌هایی را بخوانیم؟!

سمیه سلطانپور، کارگزار ادبی، فعال در حوزه ترویج کتابخوانی و مدیر بخش داستان حوزه هنری قم، به‌بهانه فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، 6 عنوان کتاب در حوزه ادبیات داستانی را برای مطالعه به علاقه‌مندان پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم - سمیه سلطان‌پور،مدیر بخش داستان حوزه هنری قم: «ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) فرصتی مناسبی است که علاقه‌مندان به ادبیات علاوه بر عزادرای و سوگواری اباعبدالله از این فرصت برای مطالعه بهترین استفاده را ببرند. در این فرصت، می‌شود برای مطالعه کتاب‌هایی در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و این واقعه را در جهان ادبیات پیگیری کرد. اهالی کتابخوانی این مناسبت‌ها را بهانه خوبی می‌دانند برای مطالعه‌ کتاب‌ها یا رمان‌هایی که تاکنون فرصت خواندن آن‌ها را نداشتند. اما واقعا چه کتاب‌هایی برای مطالعه در این ایام مناسب‌اند؟ در این یادداشت پنج رمان با موضوع محرم به علاقه‌مندان پیشنهاد شده است.
 
«اعترافات کاتب کشته شده» - نوشته ساسان ناطق - نشر سوره مهر
سربازهای معاویه کاتب اعظم را به خاطر ثبت وقایع در دفاتری خارج از قصر به قتل می‌رسانند. پسر و همسر کاتب به صورت ناشناس در روستایی اطراف کوفه چوپانی می‌کنند. پسر کاتب برای گرفتن پول گوسفندانشان که لشکر ابن‌سعد از مادرش گرفته بودند به سمت کربلا حرکت می‌کند و در روز عاشورا به آن‌ها می‌رسد. در آن جا با چهار نفر هم صحبت می‌شود و هر کدام از منظر خودشان این اتفاق را تحلیل می‌کنند. روایتی خواندی از چشمان ناظر و نگران پنج نفر که از بلندی در حال تماشای صحنه جنگ در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری هستند.
 
«سیاگالش» - ابراهیم اکبری دیزگاه - نشر صاد
یوسف طلبه جوانی است که به ظاهر برای تبلیغ دهه اول محرم به یکی از روستاهای ییلاقی تالش می‌رود. در روستا به دلیل زیبایی و جذابیت ظاهری‌اش مورد توجه دختران و زنان روستان قرار می‌گیرد. از طرفی مداحی که روستاییان برای این دهه دعوت کرده‌اند معتقد است با هر قصه و داستانی باید مردم را در دهه محرم به گریه وا داشت. درگیری‌های یوسف فقط این‌ها نیست. حضور مذاهب مختلف در روستا و تلاش بعضی‌ها برای دامن زدن به اختلافات مذهبی، ناپدید شدن مُبلغ قبلی، حضور شخصیت‌های مذهبی متعصب و اختلافات خانوادگی خود یوسف با برادرانش همه دست به دست هم می‌دهند تا یک دهه پر اتفاق و پر از حادثه را برای یوسف رقم بزنند.
 
«نشان حسن» - نوشته لیلا مهدوی - نشر کتابستان
اتفاقات و وقایع سال ۶۰ هجری و سال ۶۱ هجری از زبان مورخان نوشته شده و به تصویر کشیده شده است. ولی همیشه شنیدن اتفاقات از زبان افرادی که در بطن واقعه حضور داشته‌اند شنیدنی‌تر است. «نشان حسن» روایت سفر کاروان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا است از زبان پسران امام حسن(ع) و مادرشان. در این سفر ما با این بزرگواران همراه می‌شویم و اتفاقات را از دریچه چشم آن‌ها می‌بینیم.
 
«بگذار اسبت بتازد» - نوشته محبوبه زارع - نشر کتابستان
حر یکی از شخصیت‌های خاص در دهه عاشورا است. ما همه داستان زندگی این مرد را از زمان مواجه شدنش با امام حسین(ع) شنیده‌ایم ولی شاید درباره زندگی و درگیری‌های حر قبل از رسیدنش به کاروان امام حسین(ع) چیزی ندانیم. در این رمان با حر همراه می‌شویم در کشاکش انتخاب‌هایی که باید انجام بدهد تا ظهر عاشورا.
 
«شماس شامی» - نوشته مجید قیصری - نشر افق
شماس محافظ و نوکر عالیجناب جالوت، نماینده امپراتور روم در سال۶۰ هجری شمسی است. شماس در کتابی که به صورت خاطرات و روزنگار است اتفاقات و وقایع شام را در سال‌هایی که به همراه عالیجناب جالوت در دمشق حضور داشت را به رشته تحریر در آورده است. شماس شامی ترجمه بخش‌هایی از این کتاب است که به وقایع قبل و بعد از عاشورا و دخالت‌ها و اتفاقاتی که برای جناب جالوت افتاده است و شماس شاهد آن بوده است می‌پردازد.
 
«طوطی و تاول» - نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه  - نشر معارف
مرد جوانی می‌خواهد طوطی‌اش را برای خریداری که در اصفهان است ببرد. در ترمینال به دلیل قطعی برق سوار اتوبوس‌های مهران می‌شود. وقتی از خواب بیدار می‌شود خودش را در بین شلوغی زایران اربعین در مرز مهران می‌بیند. تصمیم می‌گیرد با قفس طوطی‌اش تن به این سفر بدهد. در مسیر پیاده‌روی با آدم‌های متفاوتی هم کلام و هم سفر می‌شود. و تصویر زایران با اهداف و فرهنگ‌های متفاوت را به ما نشان می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها