دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
آیدنلو؛ سردار ملیِ ادبیاتِ حماسی در آذربایجان

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، درباره کتاب «آذربایجان و شاهنامه» نوشت: «کتاب آذربایجان و شاهنامه، یک کتاب تالیفی نیست، یک دانشنامه درباره شاهنامه و آذربایجان است و محل رجوع و استناد اهل پژوهش.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب:«سجاد آیدنلو یک فرد نیست، یک موسسه است، يعنی کاری کرده که یک موسسه سال‌ها طول می‌کشد تا چنین کند. کتاب آذربایجان و شاهنامه، یک کتاب تالیفی نیست، یک دانشنامه درباره شاهنامه و آذربایجان است و محل رجوع و استناد اهل پژوهش.

از بین چند شاهنامه‌شناس معروف در ایران و جهان، جوانترین است و پرکارترین. فروتن است و افتاده، خوب می‌نویسد و دلنشین سخن می‌گوید. با فروتنی و ادب، منطق استوار و دانش سرشار، مخالفانِ شاهنامه را مجاب و خلع سلاح می‌کند، مدام هماورد می‌طلبد، اما مدعیان، یا رد می‌کنند یا اگر قبول کنند، بعد بهانه و عذر می‌آورند، نمونه‌اش همین نشست اخیر در ارومیه که بنده هم توفیق حضور داشتم، یکی تن زد و دیگری آب در هاون کوفت.

در جواب به او می‌گویند: چرا موقوفات دکتر محمود افشار این کتاب را چاپ کرده؟ یعنی ناشر مشکل دارد! و کار تو درست است. ناقد محترم در جلسه می‌گفت: چرا حجم کتاب زیاد است؟! یعنی به‌طور ضمنی محتوا و منطق را پذیرفته‌اند، اما چون پاسخی ندارند، از این دست ایرادهای سطحی مطرح می‌کنند.

البته جایگاه علمی و پژوهشی آیدنلو بالاتر از این‌ حرف‌هاست که در جای خود خواهم نوشت. او شاگرد‌پرور است و محبوب. مؤدب است خوشرو. اهل پست و مقام نیست، اما نزد مردم و اهل فرهنگ، به مقام سردار ملی ادب حماسی کشور نائل شده است، آن هم در خطه غیورپرور آذربایجان.
کتاب آذربایجان و شاهنامه، شده خار چشم قوم‌گراها و ملت‌خواهان که عارشان است، «ایران» وطنشان باشد. زبان بهانه‌شان است و نژاد(برتر‌گفتن) نشانه. دستشان خالی است، به فردوسی و شاهنامه جاوید‌اثر، که «از باد و باران نیابد گزند»، بد و بیراه می‌گویند.  من در سخنرانی خود در باره آیدنلو گفتم:

سیاهی لشگر نیاید به‌کار
یکی مرد جنگی به از صد هزار
 
چاپ دوم کتاب آذربایجان و شاهنامه، در این دوران رکود کتاب و کتابخوانی، با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه چاپ شد و ان‌شاءالله از آن استقبال خواهد شد. ما در میراث مکتوب به دلایلی، اول ۱۰۰ و گاه ۲۰۰ نسخه و اغلب براساس سفارش چاپ می‌کنیم و البته همزمان پوشه دیجیتالی(رقومی) کتاب را در وبگاه میراث مکتوب برای دانشجویان و علاقه‌مندان با بهایی اندک عرضه می‌کنیم.

در پایان چند پیشنهاد به ناشر محترم دارم:
۱. برای کسانی که چاپ اول را خریده و در کتابخانه دارند، افزوده‌های جدید چاپ دوم را در وبگاه موقوفات به اشتراک گذارند.

۲. در چاپ دوم به دلیل اهمیت کتاب و ضرورت تسهیل دسترسی، بهتر می‌بود، بهای آن کمتر و ارزان‌تر تعیین می‌شد تا علاقه‌مندان و فردوسی‌دوستان، به‌راحتی نتیجه تحقیق عمیق دکتر سجاد آیدنلو را ببیدند.

۳. از قدیم‌الایام چاپ گزیده کتب مرسوم بوده و برای اینکه استادان در کلاس درس دانشجویان را تشویق به مطالعه کتاب آذربایجان و شاهنامه کنند، تهیه و انتشار به‌گزین این کتاب در ۲۰۰ صفحه زیرنظر دکتر آیدنلو بسیار مفید است. یکی از استادان دانشگاه ارومیه در وقت پرسش و پاسخ این موضوع را مطرح کرد.

۴. به دلیل‌ اهمیت کتاب و موضع‌گیری‌هایی که قوم‌گراها و فردوسی‌ستیزان در سال‌های اخیر داشته‌اند، خوب است فایل این کتاب در سایت‌های فیدیبو، طاقچه، کتابراه، نورلایب، ویترین و... با بهایی مناسب عرضه شود تا این کتاب در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار گیرد.

البته هنوز هم دیر نشده و امید است متولیان موقوفات دکتر محمود افشار، با این تسهیلات پیشنهادی، هدف دکتر سجاد آیدنلو از این تحقیق و از انجام این کوشش ستودنی،  بهتر محقق و عملی کنند.

ان شاءالله»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها