سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
مهم‌ترین ویژگی کتاب اهمیت بخشیدن به حیات روزانه است/ تلاش زائری برای پیمایش غیر رسمی‌ جامعه شناختی

مهم‌ترین ویژگی کتاب اهمیت بخشیدن به حیات روزانه و عرصه داغ این حیات است که می‌تواند نبض تپنده مسائلی در آینده باشد. هرچند به زعم نویسنده نگارش کتاب با کمی‌ خیال‌ورزی همراه است، اما این خیال پردازی صرفا برای متنفذ کردن اثر صورت گرفته و لطمه‌ای به انعکاس واقعیات روزانه نزده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عماد افروغ: دو روز است که وقتم صرف مطالعه کتاب مسافر سنت در هزاره سوم جناب آقای محمد رضا زائری شده است. این کتاب روزنوشتی از خاطرات تعاملات روزانه ایشان در شهر با افراد و اقشار مختلف اجتماعی و مردمی‌است. بیشتر این خاطرات در مترو، اتوبوس، تاکسی و کنار خیابان و پیاده رو شکل گرفته است. در واقع خاطرات یک روحانی است که با منش و سلوک مردمی‌خود کوشیده است تا به شکار لحظه‌های ناب و بعضا تکراری تعامل ارتباطی با مردم بپردازد و آنها را ثبت و ضبط کند.

مهم‌ترین ویژگی کتاب اهمیت بخشیدن به حیات روزانه و عرصه داغ این حیات است که می‌تواند نبض تپنده مسائلی در آینده باشد. هرچند به زعم نویسنده نگارش کتاب با کمی‌ خیال‌ورزی همراه است، اما این خیال پردازی صرفا برای متنفذ کردن اثر صورت گرفته و لطمه‌ای به انعکاس واقعیات روزانه نزده است. این کتاب در واقع خاطرات فعال یک روحانی منتقد با رویکرد آسیب شناسانه و اصلاح گرانه است.

در این کتاب متوجه جایگاه گفت‌و‌گو و پیامد مثبتش بر رفع بسیاری از سوء برداشت‌ها و زود قضاوت کردن‌ها می‌شویم. چه بسیار پیش‌داوری‌های غلط که با مواجهه دقیق‌تر و نزدیک‌تر جای خود را به قضاوت‌های منصفانه تر می‌دهد. نشان می‌دهد که با خویشتن داری و مدارا چه قهرها و کینه‌ها و عداوت‌ها که به آشتی و مهر تبدیل نمی‌شوند. نگارنده کتاب بارها متذکر این معنا شده است.
 

او نشان می‌دهد در حیات روزانه چه انسان‌های فهیمی‌ وجود دارند که این فهم و شعور به ظاهر و شغل آنها نمی‌آید. باید این ذهنیت‌های اعتباری را به دور انداخت تا بتوان این بینش‌ها و درک‌های عمیق را شکار کرد. این کتاب را دست که می‌گیری مایلی تا انتها بروی و در شکار لحظات آن شریک شوی. در حین مطالعه با دردها و رنج‌های مردم در حیات روزانه شان آشنا می‌شوی. در واقع حکم یک پیمایش غیر رسمی‌ جامعه شناختی دارد و سرشار از ایده برای پردازش‌های بعدی است. به علاوه در این کتاب متوجه جایگاه ساده زیستی یک روحانی و توقعات طبیعی مردم از این نحوه زیست و اثراتش بر رفع برخی سوء تفاهم‌ها می‌شویم. متوجه می‌شویم که کماکان روحانیان مورد توجه و اعتنای مردم و سنگ صبور درد دل‌ها و شکوائیه‌های مردم هستند. نشان می‌دهد که چگونه تعجب می‌کنند که یک روحانی مثل خودشان و بر خلاف انتظارشان از مترو، اتوبوس و تاکسی و در کل وسایل نقلیه عمومی‌استفاده می‌کند و البته این تعجب جای واکاوی انتقادی دارد. چرا تعجب؟ مگر چه دیده و شهود کرده‌اند که این چنین تعجب می‌کنند؟ 

بگذریم کتاب به قدری روان و جاذب و خوش خوان به رشته تحریر درآمده است که هرچه جلوتر می‌روی بیشتر راغب می‌شوی که ادامه دهی و با اتفاقات جدید روبرو بشوی. این کتاب در کل می‌تواند تصویری از حیات روزانه و آسیب‌ها و تحلیل‌ها و توقعات مردمی‌را در اختیار خوانندگانش قرار دهد.

تفاوت این روزنوشت‌ها با برخی روزنگاشت‌های تنهایی در این است که در اینجا با تعاملات روزانه و گرم با مردم در حیات پر ازدحام شهری روبرو می‌شوی و در روزنگاشت‌های تنهایی با دلنوشته‌ها و مطالعات و دغدغه‌های فردی و تحلیل‌های شخصی. چاپ این کتاب را به برادر عزیز و روحانی مردمی‌ و ساده زیست خود تبریک عرض می‌کنم و دیگران را به مطالعه آن تشویق و ترغیب می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها