شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
آمار ناگفته ای از سوانح هوایی که هر کسی نمی‌داند

سوانح هوایی یکی از مهم ترین اخباری است که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کند، زیرا خسارات جانی و مالی زیادی را به کشور و شرکت هواپیمایی وارد می کند در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سوانح هوایی یکی از مهم ترین اخباری است که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می کند، زیرا خسارات جانی و مالی زیادی را به کشور و شرکت هواپیمایی وارد می کند. به همین دلیل بسیاری از مردم ترس زیادی از پرواز دارند. البته مهم نیست که آنها چگونه به این فوبیا دچار شدند، بسیاری از آنها نگران سقوط هواپیما، ایمنی هواپیما و خطر مرگ یا جراحت هستند. اگر شما نیز از پرواز با هواپیما می ترسید، کافی است آمار سوانح و حوادث وسایل نقلیه و امنیت آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

صنعت هوایی به مرور زمان پیشرفت زیادی را تجربه کرده و از تکنولوژی های زیادی جهت افزایش ایمنی و راحتی مسافران استفاده کرده است. ایرلاین های خارجی به دلیل استفاده از هواپیماهای به روز و پیشرفته معمولا با سوانح کمتری روبه رو می شوند. در ایرلاین های داخلی نیز با وجود تحریم ها و قدیمی بودن ناوگان هوایی، سعی شده است تا از بهترین هواپیماهای ممکن و کادر پرواز مطمئن استفاده شود تا سوانح کم تری برای هواپیما ایجاد شود.
 
 یکی از بهترین ایرلاین های داخلی که به عنوان امن ترین شرکت هواپیمایی شناخته می شود، ایرلاین آتا است. شرکت آتا که به مرکزیت تبریز تاسیس شده است، در مسیرهای مختلفی به مقصدهای مختلف داخلی مانند تبریز تهران، تهران مشهد و بالعکس پرواز دارد. در پروازهای گذشته هواپیماهای این ایرلاین، سانحه هوایی منجر به فوت یا آسیب افراد وجود ندارد و به همین دلیل مسافران با رزرو بلیط هواپیما تبریز تهران می توانند با پروازی امن به پایتخت بروند.

 علاوه بر این بلیط تبریز تهران تنها یکی از بلیط هایی است که این شرکت ارائه می دهد و می توان بلیط هواپیما به سایر شهرها مانند مشهد، اصفهان و کیش را نیز رزرو کرد. به دلیل استفاده از هواپیماهای جدید در این مسیرها و امنیت بیشتر پرواز، قیمت بلیط هواپیما تبریز تهران آتا نسبت به برخی ایرلاین ها مانند فلای پرشیا و پارسیان تفاوت دارد.

نقش خلبانان در امنیت پرواز و سقوط هواپیما
علاوه بر هواپیماهای پیشرفته، پیشرفت در تکنولوژی های برج مراقبت و همچنین مهارت خلبان و کادر پرواز در جلوگیری از سقوط هواپیما بی تاثیر نیست. ایرلاین ها با الهام از شرکت های هوایپمایی و آموزش های یاتا، به روز ترین آموزش ها را در اختیار کادر پرواز قرار می دهند تا در مواقع بحرانی بتوانند هواپیما را کنترل کنند.

خلبانان، تکنسین‌های هواپیما و کنترل‌کننده‌های ترافیک پرواز همگی تحصیلات و دانش تخصصی بالایی دارند. خلبانان برای دستیابی به گواهینامه ملی معتبر با یک برنامه آموزشی سخت مواجه هستند. آنها همچنین باید هزاران ساعت پروازهای مجازی و آموزشی را تجربه کرده تا بتوانند پرواز با هواپیماهای تجاری را آغاز کنند.

خلبانان همچنین باید دوره های آموزشی منظم و صدور گواهینامه مجدد را در طول حرفه خود طی کنند. اساساً هر فردی که در پرواز با هواپیما نقش دارد در کار خود بسیار خوب است. علاوه بر این، سیستم‌های پشتیبان در هر هواپیما ایمنی را در مواقع اضطراری فراهم می‌کنند.
آمار در مورد سوانح چه می گوید؟

آمار تلفات حمل و نقل نشان می دهد که احتمال مرگ افراد در بزرگراه، قطار یا قایق بسیار بیشتر از هواپیما است. مرگ و میرهای بزرگراهی، در واقع، بیش از 95 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از ترافیک را تشکیل می دهند، در حالی که تعداد مرگ و میرهای مربوط به سقوط هواپیما بسیار کمتر است.

طبق تحقیقات انجمن ملی ایمنی حمل و نقل در سال 2017 در ایالات متحده، تعداد تلفات در بزرگراه برابر 37133 نفر در مسیرهای ریلی 761 نفر و در مسیرهای دریایی 694 نفر بود در حالیکه در خطوط هوایی تجاری، تلفاتی وجود نداشت. در ایران نیز در سال 1400 دو حادثه هوایی رخ داد که یک مورد آن مربوط به هواپیمای تجاری ایرلاین کاسپین بود. این سانحه در مسیر مشهد اصفهان رخ داد که روی باند پرواز اتفاق افتاد و تلفات جانی نداشت.
 


کدام مراحل پرواز خطرناک تر می باشد؟
احتمال مرگ افراد با خوردن یک غذا بسیار بیشتر از سفر با هواپیما است. طبق آمار جهانی سوانح هوایی با نرخی در حدود یک تصادف مرگبار در هر 2.5 میلیون پرواز، این قضیه را اثبات کرده است. جالب است بدانید که نیمی از این تصادفات در یک مرحله بسیار کوتاه از پرواز رخ می دهد.

برخاستن و فرود هواپیما به عنوان خطرناک ترین قسمت های یک پرواز در نظر گرفته می شوند. اما این فقط تا حدی درست است. بوئینگ هر سال تصادفات مرگبار جت تجاری را پیگیری کرده و سوانح را بر اساس زمان وقوع آنها در طول پرواز دسته بندی می کند. بوئینگ در این بررسی میانگین یک ساعت و نیم پرواز را به هشت مرحله تقسیم کرده است.
 
شروع پرواز، برخاستن و صعود اولیه هواپیما، تنها 2 درصد از کل پرواز را به خود اختصاص می دهد، اما 14 درصد از تصادفات مرگبار را ناشی می شود. این ممکن است تا زمانی که آن را با فاز کروز (پرواز هواپیما در ارتفاع) مقایسه نکنیم ناچیز به نظر برسد. یک هواپیما بیش از نیمی از سفر یک ساعت و نیم را در آسمان و در مرحله کروز انجام می دهد، اما تنها 11 درصد از تصادفات مرگبار در این مدت اتفاق می افتد.
فرود آمدن هواپیما نیز یکی از مراحلی است که در طول آن اتفاقات زیادی رخ می دهد. این مرحله حدود 4 درصد از میانگین پرواز را به خود اختصاص می دهند و زمان آن دو برابر بلند شدن و صعود اولیه طول می کشد. اما 49 درصد از تصادفات مرگبار در این مدت زمان کوتاه رخ می دهد و فرود نهایی را به مرگبارترین قسمت یک پرواز تبدیل می کند.

در طول برخاستن و فرود، خلبانان زمان کمتری برای واکنش به اتفاقات دارند زیرا یا روی زمین و یا نزدیک به زمین بوده و سرعت آن ها زیاد است. هنگامی که هواپیما در ارتفاع 36 هزار پایی در حال پرواز است، خلبان در طول پرواز تنها مسیر را بررسی می کند و اگر حادثه پیش بینی نشده ای رخ ندهد، خطری هواپیما را تهدید نمی کند.



چقدر احتمال دارد از سقوط هواپیما جان سالم به در برد؟
برای این سوال لزوماً پاسخ روشنی وجود ندارد، زیرا بستگی به شرایط سقوط هواپیما دارد. با این وجود هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده سوانح هوایی را از سال 1983 تا 1999 بررسی کرد و دریافت که بیش از 95 درصد از مسافران از سقوط هواپیما جان سالم به در برده اند، از این میزان در حوادث جدی تر، 55 درصد است. این آمار مربوط به دهه 90 میلادی بود و با پیشرفت روز افزون فناوری های پرواز، مسلما این میزان کمتر شده است. در صورت ایجاد سانحه هوایی نمی توانید کاری انجام دهید تا شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهید. اگرچه نشستن در یکی از ردیف های عقب هواپیما، بستن کمربند ایمنی و نپوشیدن لباس های قابل اشتعال ممکن است کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها