چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
اسبی به وسعت شجاعت

کتاب «اسب جنگی» نوشته مایکل مورپورگو داستان عشق و محبت بین انسان و حیوان را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فیلم سینمایی‌ «اسب جنگی» که با الهام از رمانی با همین نام ساخته شده است همچنان برای نوجوانان جذاب است. این رمان نوجوان که از سوی مایکل مورپورگو نگارش شده است، توسط پروین علی‌پور ترجمه شده و عشق عمیق بین انسان و حیوان را در فضای خشن و سخت جنگ روایت می‌کند که سرشار از صحنه‌های هیجان‌انگیز و ناراحت‌کننده است و مخاطب را به خواندن کتاب ترغیب می‌کند. 

داستان درباره «جویی» اسب جوانی است که مزرعه‌داری او را می‌خرد و آلبرت پسر مزرعه‌دار تیمار این اسب را بر عهده می‌گیرد و چنان دلبسته او می‌شود که بارها به دلیل رفتار نامناسب پدرش با «جویی» با او درگیر می‌شود.

در ادامه داستان پدر آلبرت بدون اطلاع او، اسب را به یک افسر نظامی می‌فروشد که بعد از کشته شدن افسر در جنگ جهانی اول، «جویی» به اسارت آلمانی‌ها می‌افتد و اتفاقات ناگواری برایش می‌افتد و آلبرت تصمیم می‌گیرد به دنبال جویی راهی جنگ شود و هرطور شده او را پیدا کند؛ استیون اسپیلبرگ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس در سال 2011 با ساختن فیلم «اسب جنگی» که نامزد شش جایزه اسکار و بهترین فیلم سال شد، سبب شد نگاه‌ها بار دیگر به سوی این کتاب برگردد.

نکته جالب دیگر این است که راوی داستان جویی است که به خوبی توانسته سختی‌های جنگ را با نگاهی صلح‌آمیز و عاطفی بیان کند.

در جنگ جهانی اول، بيش از ده ميليون انسان كشته شدند؛ در كنار اين سربازان، شش ميليون اسب نيز در ميدان‌های جنگ جان خود را از دست دادند « اسب جنگی» داستان يكی از همين اسب‌هاست.

مايكل مورپورگو، نويسنده‌ی محبوب ادبيات كودک و نوجوان، داستان اسبی را تعريف می‌كند كه با شجاعت تمام، به‌ سمت دشمن می‌تازد و وحشت خط مقدم جنگ، تأثيری بر او ندارد.

مورپورگو با هنرمندی فجايع جنگ و در عين حال، غيرضروری بودنش را برای خواننده‌ نوجوان خود شرح می‌دهد و «جويی» نمی‌فهمد؛ چرا انسان‌ها بايد دست از صلح بكشند و در سنگرها و ميدان‌های جنگ با چنان خشونت و بی‌رحمی با هم رفتار كنند.
   
«اسب جنگی» نوجوانان را با صفاتی همچون عشق، وفاداری، صلح و پیوند دوستی آشنا می‌سازد و همزمان آن‌ها را غرق پلیدی‌ها و زشتی‌های دنیا نیز می‌کند. 

کتاب «اسب جنگی»، اثر مایکل مرپورکو با ترجمه پروین علی‌پور در 192 صفحه از سوی نشر افق راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها