دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
هنور صف کتاب شلوغ‌تر است؛ آنها که انتخاب کردند در اتمسفری خاص نفس بکشند

آمار فروش فوق‌العاده در بخش حضوری نمایشگاه کتاب سی‌وسوم، خط بطلانی است بر صف ساندویچ، شلوغ‌ترین صف نمایشگاه کتاب. چراکه مادران، عاقله مردان و زنان و نوجوانان همگی در بین کلی سختی از یک طرف و تفریحات راحت و شیک از سوی دیگر، انتخاب کرده‌اند در یک اتمسفر فرهنگی باشند و نفس بکشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سمیه دهقان‌زاده_ عکس‌های وایرال شده با شرح عکس‌هایی چون صف ساندویچ، شلوغ‌ترین صف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران .میانگین خیلی پایین مطالعه ایرانی‌ها؛ آنها که می‌آیند تا در نمایشگاه خوشگذرانی کنند یا خوراک برای شبکه‌های مجازی‌شان جور کنند؛ عده‌ای که ماکت کتاب‌ها را ردیفی و خوش رنگ انتخاب می‌کنند و می‌خرند؛ جمعیتی که عاشق کتاب‌های پر رنگ و لعاب‌ و روانشناسی زردند؛ مدرسه‌ای‌هایی که بعد از مدرسه نمایشگاه را پاتوق کرده‌اند ‌و دانشجوهایی که کلاس را می‌پیچانند تا در راهروهای  شبستان وقت بگذارند.
 
همه این‌ها حقیقتا چقدر از واقعیت را نشان می‌دهد؟ آن هم بعد از دو سال تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ این فرهنگی‌ترین رویداد عمومی کشور. به راستی اگر از نگاه کپی پیستی به جمله‌های وایرال شده دست برداریم، می‌توانیم رویدادها را بهتر ببینیم.
 
 زنی جوان با دو پسر بچه شیطان که با مترو خود را به نمایشگاه رسانده تا بچه‌هایش لذت دیدن سالن کودک در ذهنشان ثبت شود و بعد از کلی دوری، کمی کتاب بخرند و بخوانند و معاشرت کنند.
 
پیرمرد و پیرزنی که قطعا تحمل ماسک برایشان آسان نیست اما نوه‌ها را آورده‌اند که در غیاب پدر و مادرهای کارمندشان در فضایی امن، کمی حالشان خوب شود و جز موبایل‌های هوشمند، بدانند کتاب همچنان یار مهربان است؛ سرباز وظیفه‌ای که قول کتابی خاص را به هم‌خدمتی‌اش داده است و کوله به‌دوش و پوتین به پا، راهروهای شبستان را بالا و پایین می‌کند. نویسنده‌هایی پر دغدغه که در وانفسای سلبریتی‌گری در عین معروفیت، بدون فضای ایزوله‌ای جشنواره‌های مختلف با مخاطب حرف می‌زنند و ارتباط می‌گیرند. مادرانی با بچه‌هایی در آغوش، عاقله مردان و زنانی با عصا و ویلچر، نوجوانانی پر شور و با‌انگیزه و مطلع‌تر از نسل‌های قبل که کمتر جدی گرفته می‌شوند.
 
همگی در این چند روز آمده‌اند و در بین کلی سختی و خبر بد و ترافیک و گرانی از یک طرف، تنوع زیاد تفریحات شیک و آسان از طرف دیگر،  انتخاب کرده‌اند در این اتمسفر فرهنگی و خاص کمی نفس بکشند، در صف طولانی اغذیه فروشی‌های محدود محوطه بایستند، روی چمن‌های کم‌جان اما چشم‌نواز دراز بکشند و به معنای واقعی کلمه، خوش بگذرانند.
 
حالا اگر ذائقه مطالعاتی‌ عده‌شان به مذاق ما خوش نمی‌آید، تیپ‌هایشان برایمان گل درشت است و فکر می‌کنیم آمده‌اند کتابی به کتاب‌های نخوانده‌شان اضافه کنند، خیلی در اولویت نیست چراکه از همه قشرها، عده زیادی انتخابشان حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده و حتی آمار رسمی فروش به گفته سخنگو و قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه، در مجموع در دو بخش حضوری و فیزیکی (طبق آخرین آمار) حدود 41 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که سهم بخش فیزیکی 25 میلیارد و 400 میلیون تومان است و این یعنی نمی‌شود روی درست بودن «صف ساندویچ، شلوغ‌ترین صف نمایشگاه کتاب» حساب باز کرد و شاید باید به خودمان خوش‌بین باشیم و با خود و هموطنانمان مهربان‌تر.


سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها