جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
نقش بی‌بدیل کتاب در دیروز، امروز و فردای کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، درباره سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشت: «کتاب در دیروز، امروز و فردای کشور ما نقش بی‌بدیلی داشته و این عرصه مهم فرهنگی پیشران بسیاری از مسائل در حوزه آموزش، پرورش، تربیت، سبک زندگی، سیاست‌گذاری عمومی و... است.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی: «کتاب و کتابخوانی یکی از مولفه‌های اثرگذار در رشد و بالندگی فرهنگ یک ملت است. از رهگذر سبک زندگی، کتاب عامل تربیت و تعالی خانواده و جامعه است. ایران و ایرانی با نویسندگان، ادیبان و فرهیختگان بزرگ شناخته می‌شوند و کتاب به عنوان یک گنجینه، مسئولیت انتقال این تاریخ عظیم و فرهنگ عمیق به نسل‌های بعد را ایفا می‌کند.
 
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پدیدار شدن رشحات فرهنگ ناب در گستره ایران، فتح باب دیگری در این عرصه نمایان شد که با تأکید بزرگان انقلاب و اهتمام مسئولان عالی نظام به مثابه جریانی فرهنگی قد علم کرد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این روزها سی‌وسه ساله شده است، بارزترین وجه از این سرمایه‌گذاری فرهنگی در حوزه کتاب و نشر است.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی آغاز به کار کرد که در دو سال گذشته عرصه فرهنگ نیز همچون دیگر عرصه‌های زندگی بشری از اثرات و تطورات ویروس منحوس کرونا بی‌نصیب نمانده است. قطعا این فترت دو ساله عطش تشنگان دانایی را بیش از پیش کرده و عموم مردم را برای بهره‌وری از این ضیافت فرهنگی مشتاق و علاقه‌مند کرده است.
 
هرچند عرصه نشر و تولید محصولات فرهنگی این روزها با سختی‌ها و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، اما نمایشگاه کتاب بستری برای برون‌رفت از این مرحله و دستیابی به راه‌حل‌های بن‌بست‌شکن و ترسیم نقشه راهی برای آینده بازار کتاب است. بدون شک این مهم با حضور نخبگان، فرهیختگان و فعالان صنعت نشر و هم‌افزایی و همدلی مسئولان با این نصایح مشفقانه تحقق خواهد یافت.
 
همگان نباید از این معنا غافل شوند که کتاب در دیروز، امروز و فردای کشور ما نقش بی‌بدیلی داشته و این عرصه مهم فرهنگی پیشران بسیاری از مسائل در حوزه آموزش، پرورش، تربیت، سبک زندگی، سیاست‌گذاری عمومی و... است. به هر ترتیب کتاب و کتابخوانی باید جایگاه والای خود را در سپهر فرهنگ این مرز و بوم حفظ کرده و ارتقا بخشد و لذا می‌بایست برای تحقق این مهم، سیاستگذاری‌های کلان و خرد فرهنگی را توامان طرح و پیگیری کرد.»
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها