شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
چرا کتاب خواندن کودکان مهم است؟

طاهره شاه‌محمدی، نویسنده حوزه کودک در یادداشتی که به مناسبت برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته است مطالعه کودکان را در جهت افزایش مهارت آن‌ها لازم دانست و برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌وسوم پس از وقفه دوساله را در آشتی دوباره با کتاب اثرگذار خواند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) طاهره شاه‌محمدی:

«کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی هر جامعه است و لزوم توجه به آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در کنار اهمیت مطالعه در جامعه، موضوع انس کودکان با کتاب نیز بسیار قابل توجه و مهم است. از آن جایی که کتاب دریچه‌ ورود به دنیای حیرت‌انگیز علم و دانش بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش توانمندی‌های کودک به شمار می‌رود، همگان باید نسبت به فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن عادت مطالعه در کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ به‌خصوص که در دوره‌ پس از کرونا و وابستگی کودکان به ابزار دیجیتال، مطالعه و کتاب‌خوانی در کودکان دچار آسیب شد و فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال تا حدود بسیاری جای کتاب‌خوانی را در کودکان گرفت.
 
کودکی که کتاب می‌خواند تمرينی برای كسب مهارت‌های مختلف اجتماعی را تجربه می‌کند. او با شنیدن قصه‌ها تعامل، گفت‌وگو، خوب گوش دادن، احترام به دیگران و افزایش گنجينه‌ واژگانی را تمرین می‌کند. در کنار آن، مطالعه در آمادگی برای بهتر خواندن و نوشتن، تقويت تخيل و نيروی ابتكار، پرورش خلاقیت و کنجکاوی، افزایش تمرکز، یادگیری روش‌های حل مساله و آمادگی کودک برای ورود به مدرسه بسیار تأثیرگذار است. همچنین کتاب‌خوانیِ مشارکتی نیز تمرینی برای تقویت ارتباط کودک با والدین است. به گونه‌ای که بدون تکیه بر قصه، کودک را در شخصیت‌پردازی، توصیف و پایان‌بندی داستان سهیم کنیم تا خودش با تخیل و هم‌ذات‌پنداری قصه‌ها را بسازد.
 
نکته‌ مهم این است که وقتی پدر و مادری خود اهل مطالعه باشند و کودک آنها را علاقه‌مند و پیگیر کتاب ببیند، قطعاً با الگوبرداری به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌شود. در واقع تـقلید مقطع مهمی از مراحل رشد کودک بوده و در این راستا والدین باید الگوهای مناسب رفتاری برای کودک خود باشند. پس صِرف گفتن به کودک، او کتاب‌خوان نخواهد شد و باید بعد از الگودهی مناسب، با برنامه‌ریزی و ایجاد بستر درست مثل گنجاندن ساعت کتاب‌خوانی روزانه و تهیه‌ کتاب‌های مورد علاقه و مناسب کودک، عادت کتاب‌خوانی را در او ایجاد کرد.
 
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از وقفه‌ای که شیوع ویروس کرونا در برگزاری حضوری آن ایجاد کرده بود، امیدها را برای آشتی دوباره با این یار مهربان بیشتر کرده است و همراهی نمایشگاه حضوری و مجازی در کنار هم، فرصت استفاده از آن را برای تعداد بیشتری از هم‌وطنان به وجود آورده است تا موجب توسعه و گسترش فضای کتابخوانی در جامعه و کودکان شود.»
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها