دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
ضرورت آگاهی عمومی به اهمیت اسناد و حفظ و حراست از میراث مکتوب

غلامرضا عزیزی؛ عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در یادداشتی به چگونگی انتخاب روز 19 اردیبهشت به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- غلامرضا عزیزی؛ عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: در پی پیشنهادهای ارائه شده از سوی همکاران سازمان اسناد ملی ایران (سابق)، در سال 1370 مدیر روابط عمومی وقت آن سازمان طی نامه‌ای که به مقامات عالیه کشور ارسال شد درخواست کرد تا به دلیل اهمیت اسناد و ضرورت آگاهی عمومی به اهمیت اسناد و حفظ و حراست از آنها و همچنین استفاده پژوهشگران از این گنجینه‌های گرانبها، روز هفدهم اردیبهشت ماه (سالروز تصویب قانون تأسیس سازمان) به عنوان روز یا آغاز هفته اسناد ملی اعلام شود. 

کمی بعد تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور وقت با اشاره به این نامه و به منظور جلب توجه عمومی به اهمیت اسناد و توانمند نمودن آرشیو اسناد ملی ایران درخواست کردند تا یک روز در تقویم کشور «روز اسناد ملی» نام نهاده شود.

یک سال بعد سرپرست سازمان در شهریور ماه سال 1371 طی نامه‌ای به محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، از معظم له درخواست کرد تا به منظور: 
•    تبلیغ، ایجاد انگیزه و ترغیب عمومی در جمع‌آوری و حفظ اسناد به عنوان وظیفه‌ای مذهبی و ملی
•    شناساندن نقش و اهمیت اسناد ملی در کسب تجربیات از گذشتگان به منظور برنامه‌ریزی صحیح در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در کشور
•    ترغیب و تشویق محققین و پژوهشگران در بهره‌گیری از اسناد و به منظور گشودن دریچه‌هایی به دنیای ناشناخته‌های تاریخی کشور اسلامی
•    فراهم آوردن زمینه بحث و بررسی اندیشمندان پیرامون نحوه ورود استعمار، استثمار و استحمار در طول تاریخ با ارائه اسناد و ...»
امر به ابلاغ فرمایند «روز اسناد ملی» در تقویم مناسبت‌های کشور گنجانده شود. 

دفتر مقام معظم رهبری دو هفته بعد، در پاسخ به این تقاضا، نظر معظم له را طی نامه‌ای، خطاب به ریاست جمهور وقت به شرح زیر ارسال کرد:
«ریاست محترم جمهوری جناب آقای هاشمی رفسنجانی
 برای اهتمام به امر سند و شناساندن قدر آن به مردم، شایسته است که طبق پیشنهاد آقایان، روزی به عنوان «روز اسناد ملی» معین شود».

در پی آن و پس از مکاتبات و بررسی‌های انجام شده، نهایتا در سال 1374 روز هفدهم اردیبهشت ماه، سال‌روز تصویب لایحه تاسیس سازمان اسناد ملی ایران، به عنوان روز اسناد ملی در تقویم مناسبتهای کشور گنجانده شد.

متاسفانه در اواخر سال 1389 شورای فرهنگ عمومی کشور در اقدامی حیرت‌انگیز، این روز را از تقویم رسمی سال 1390 کشور حذف و علت آن را از دست دادن موضوعیت و یا نداشتن متولی اعلام کرد. حال آنکه این روز هم موضوعیت و اهمیت خود را داشته و دارد و هم صاحب متولی بود و هست.

در پی اعتراض‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، و پیگیری‌های انجام شده، شورای فرهنگ عمومی روز 19 اردیبهشت را به‌عنوان روز بزرگداشت شیخ‌کلینی برگزید و روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» را در زمره رویدادهای مهم و تاریخی که درج آنها در تقویم بلامانع است، برای همان روز گنجاند؛ اقدامی که هرچند از نظر همکاران سازمان و جامعه مخاطب وافی به مقصود نبود اما به هر روی یادآور اهمیت اسناد در حفظ هویت تاریخی و ملی و پلی بین گذشته و آینده و همچنین امتثال امر مقام معظم رهبری به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها