یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
لزوم وجود فروش مجازی کتاب در کنار نمایشگاه حضوری کتاب

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی که به مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب در ترویج مطالعه و لزوم وجود فروش مجازی کتاب در کنار نمایشگاه حضوری سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در متن یادداشت محمدمهدی سیدناصری (دکتری حقوق بین‌الملل عمومی، مدرس دانشگاه، نویسنده و مترجم) آمده است:
 
«فرهنگ مجموعه‌ای پیچیده‌ از علوم، دانش‌ها، هنرها، افکار، اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم، سنت‌ها و به‌طور خلاصه کلیه‌ آموخته‌ها و عاداتی است که یک انسان به عنوان عضو جامعه اخذ می‌کند. در واقع فرهنگ چیزیست که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و از محلی به محل دیگر می‌رود. یکی از وجوه مهم فرهنگ در هر جامعه‌، توجه به مطالعه و سطح کتابخوانی به عنوان عاملی مهم برای یادگیری، تعلیم و تربیت و سرگرمی است.
 
نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه و پیشرفت جوامع نقشی انکارناپذیر است تا جایی که کارشناسان، رشد و بالندگی را با تعداد کتابخانه‌ها، تولیدات کتاب، تیراژ کتاب، میزان سرانه مطالعه ملت‌ها مقایسه می‌کنند. زیرا نمی‌توان توسعه و رشد را بدون در نظر گرفتن میزان سرانه مطالعه مورد بررسی قرار داد به همین دلیل، کتاب و کتابخوانی از مقوله‌های مهم و قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
  
در روزگار پیشرفت‌های چشمگیر بشر در عرصه‌های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده که گسترده‌تر و تازه‌تر شده و جلوه‌هایی پایدارتر یافته است. بی‌گمان آنان که گام‌های بلندی در پیشرفت‌های گوناگون برداشته‌اند، هرگز با کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه نبوده‌اند. آنها مطالعه را به‌عنوان عنصر اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل‌های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته‌اند.
 
با ظهور ویروس کرونا و ایجاد فاصله‌های فیزیکی میان انسان‌ها، استفاده از تکنولوژی بیش از پیش امری اجتناب‌ناپذیر شد و دنیای مجازی در کنار دنیای حقیقی به عنوان محلی برای صرف وقت و انرژی انسان‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ به صورتی که امروزه دنیای مجازی مرزها را به هم ریخته و دنیایی برای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت فیزیکال انسان ایجاد کرده است. استفاده از ظرفیت‌های فناوری دیجیتال در سطح اجتماع و نهادهای آموزشی و فرهنگی در ترویج عادت کتابخوانی گام دیگری در ایجاد تعامل بین کتاب و سرگرمی‌های دیجیتال است. بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان تلقی می‌شود. کتاب همدمی است که اندوه و غم را می‌زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می‌آورد و به او حکمت‌های جان پرور می‌آموزد. هجران و غربت کتاب در جامعه از زمانی که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وارد زندگی مردم شد سرعت بیشتری گرفته و با ظهور پدیده ویروس کرونا این وضعیت تشدید شده و اینترنت و فضای مجازی تقریبا سایه خود را بر تمامی جوانب زندگی گسترده‌تر کرد.
 
برگزاری نمایشگاه کتاب در ترویج مطالعه کتاب نقش بسیار موثری دارد. اقشار مختلف انسان‌ها با فرهنگ‌ها، ایدئولوژی‌ها و ادیان متفاوت در یک مقطع زمانی خاص و با یک هدف واحد در پی آثار مورد علاقه خود در این نمایشگاه هستند و برپایی چنین نمایشگاهی اشاعه علم و دانش و فرهنگ بوده و به نوعی ترویج مطالعه محسوب می‌شود و به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی است. ضمن این‌که مخاطب در نمایشگاه فرصت آشنایی با آثاری را دارد که به تازگی منتشر شده است.
 
سال‌هاست که علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و ناشران و فعالان حوزه فرهنگ، در ضیافتی به نام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر می‌شوند، اما طی دو سال اخیر در سایه ویروس منحوس کرونا، روند برگزاری نمایشگاه کتاب، نسبت به سال‌های گذشته که به صورت حضوری برگزار می‌شد، تفاوت‌هایی را تجربه کرد و به صورت مجازی برگزار شد که بسیار هم موفق و عالی بود. امسال نیز سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه به صورت فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره) و به صورت مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود؛ برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی را می‌بایست استفاده موثر، مفید و بجا از تکنولوژی و فضای دیجیتال دانست؛ زیرا تکنولوژی بیش از آنکه ماهیت فناورانه داشته باشد ماهیت فرهنگی و اخلاقی دارد. امید است این نمایشگاه نیز همانند دوره‌های گذشته با استقبال گسترده، فوق‌العاده و چشمگیر مردم عزیز کشورمان همراه باشد و گامی مثبت و خوب در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور عزیزمان ایران صورت پذیرد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها