چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
 بوک بلاگرها، مراجع انتخاب‌گری

در عصری زندگی می‌کنیم که شاید یکی از اولین و مهم‌ترین عناصری که به شکل روزمره و گاهی دائما با آن در ارتباط هستیم، رسانه‌ها هستند. رسانه‌های ارتباط جمعی که حالا مجموعه گسترده‌ای از وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های مجازی و اجتماعی را شامل می‌شود؛ زندگی را به دو بخش مجازی و حقیقی تقسیم کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): تاثیر فضای مجازی و گذراندن وقت در بستر آنلاین، کاملا جای خود را در زندگی حقیقی باز کرده است و در شکل متقابل آن، فضای مجازی نیز بر زندگی حقیقی موثر افتاده. این تاثیر و تاثر به فراخور فرد و رسانه‌ای که از آن بهره می‌گیرد، متفاوت است.

هارولد لاسول و چارلز رايت، معتقدند كه در كاركرد نخست، رسانه‌ها به نظارت، مراقبت و تهيه و رساندن خبر دست می‌زنند و در دومين كاركرد، وظيفه انتخاب و تفسير اطلاعات در محيط را بر عهده دارند.

در اينجا است كه رسانه، حامل انتقادها و پيشنهادهايی برای چگونگی نگرش افراد به واقعيت‌ها است. در اين نقش، رسانه به تقويت ارزش‌های اجتماعی، اجماع و افشای انحرافات، رجوع به پايگاه رهبران فكری، پيشگيری از تهديد ثبات اجتماعی و وحشت عمومی، مديريت افكار عمومی و نظارت بر حكومت و حفاظت می‌پردازد. در كاركرد سوم، رسانه می‌كوشد از ميراث فرهنگی جوامع پاسداری كند و با ياری رساندن به انسجام اجتماعی، تجربه‌های مشترک انسانی را نهادينه سازد.

یکی از موثران این روزهای فضای رسانه‌ای که در میان نسل‌های جوان نیز از جایگاه قابل قبولی برخوردار است، اینفلوئنسرها و بلاگرهای اینستاگرام هستند. بلاگری به تولید هرگونه محتوای صوتی، تصویری، ویدویو و متنی به صورتی که نیاز کاربران به صورت کامل برطرف شود؛ گفته می‌شود. بلاگرها معمولا محتواهایی که تولید می‌کنند را در شبکه‌های اجتماعی در معرض دید عموم قرار می‌دهند.  میزان لایک و مشاهده کامنت‌ها و ویدئوهای آنها گاهی در مقایسه با بسیاری از افراد صاحب‌نام قابل تامل است. این مسئله در کنار نیاز به نگاهی آسیب‌شناسانه، واجد فرصت‌های بسیاری است. یکی از این فرصت‌ها، معرفی کتاب در بستر پرمخاطب است. بوک بلاگرها، بعضا فرصت اطلاع‌رسانی با مخاطب گسترده را در اختیار دارند.

آنها معمولا به بررسی و تحقیق در مورد با کتاب‌های جدید و ترند یا قدیمی می‌پردازند. بلاگر کتاب، نظر خود را به صورت تخصصی یا غیرتخصصی در مورد کتاب بیان و در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کند. در بعضی مواقع خواندن قسمتی از کتاب مورد نظر هم توسط بوک بلاگرها انجام می‌گیرد. برخی از آنها معمولا صدای زیبا و رسایی برای خواندن کتاب دارند. آنها سعی می‌کنند حس مشترکی را میان کتاب و مخاطبانی که کتاب را مطالعه نکرده‌اند ایجاد کنند. کاری که مک کوایل معتقد است یکی از نقش‌های اصلی رسانه‌ محسوب می‌شود. کتابی را که فرصت خواندن و تهیه آن پیش نیامده به مخاطب معرفی کرده و سعی در ایجاد احساس تعلق دارد. مخاطب اگر بعد از مشاهده ویدئو، عکس یا کامنت بوک بلاگر سراغ کتاب نرود، اما در ناخودآگاهش عکس، نام و بعضی از فصول کتاب ماندگار می‌شود. این ماندگاری ابزاری است که می‌شود از آن در هنگامه برخورد با انبوه کتاب بهره برد. یعنی جایی که فرصت خرید و انتخاب کتاب وجود دارد، مخاطب گاها ناآشنا و سردرگمی که نمی‌داند نیاز مطالعاتی خود را چگونه تامین کند، به واسطه تاثیرات حتی سطحی و آنی، دست به انتخاب گزینه‌هایی می‌زند که آشنایی ذهنی با آن به این وسیله صورت گرفته است.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد کتاب ایران، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که پس از وقفه‌ای دو ساله، امسال برگزار خواهد شد. فضایی پر از کتاب با انواع ناشران و گروه‌های مختلف که امکان انتخاب و خرید گسترده را برای مخاطب فراهم می‌آورد. در این میان نقش بوک بلاگرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در کنار انتخاب کتابی که بلاگرها معرفی می‌کنند، اساسا حضور در نمایشگاه کتاب و بازدید از غرفه‌ها نیز می‌تواند از سوی بلاگرها مطرح شود. اینکه چگونه از فرصت ده روزه نمایشگاه بهره ببرند و چگونه در کمترین زمان ممکن از امکانات اطلاع‌رسانی و یافتن غرفه ناشر مورد نظر مطلع شوند. از تخفیفات و فرصت‌های ده روز خرید کتاب بهترین بهره را ببرند و... این شیوه اطلاع‌رسانی و نقشی که بوک‌بلاگرها می‌توانند از آن استفاده کنند؛ در کنار محدودیت برخی رسانه‌های رسمی می‌تواند به نیازهایی پاسخ گوید که تا پیش از آن مورد توجه قرار نگرفته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها