شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
شعارها و پندهای کتاب‌خوانی واقعا آزار دادن بچه‌هاست

شهرام شفیعی معتقد است: مهم‌ترین تحولی که درباره‌ی کتاب‌خوانی بچه‌ها باید پیش بیاید، خودداری از شعارها و پندهای کتاب‌خوانی است که واقعا آزار دادن بچه‌هاست. مسابقات کتاب‌خوانی هم بر خلاف تصور رایج برای ترویح کتاب‌خوانی مفید نیستند. به جای مسابقه گذاشتن اموری که مسابقه پذیر نیست، باید بچه‌ها را به طور مرتب به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها ببریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شهرام شفیعی در پیشنهادات خود به بچه‌ها برای خرید از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب، خودش مجموعه‌ای از پیشنهادهاست. من همیشه ترجیح می‌دهم بچه‌ها و بزرگ‌ترها خودشان کتاب‌های مورد علاقه‌شان را پیدا کنند. در راه پیدا کردن کتاب‌های خوب، گاهی اشتباهاتی هم رخ می‌دهد که حتی این اشتباهات هم در این مسیر مفید است. رابطه با کتاب باید اندک‌اندک و به صورت طبیعی بالغ شود.

وی ادامه داد: به علت تعطیلی دوساله نمایشگاه، تعداد کتاب‌های جدید من زیاد است. دو جلد «رفیق بی کلک: اسب!» از نشر هوپا، جلد دوازدهم «من و بچه‌هام» از سیمای شرق، جلد دوم «پادشاه بی‌تربیت‌ها» از شهر قصه و... «قصه‌های من و بچه‌هام» داستان‌های بامزه‌ی یک خانواده چهار نفره است که در هر جلد پنج قصه دارد و به زودی جلد سیزدهم آن هم چاپ می‌شود.

این نویسنده در معرفی آثار جدیدش گفت: «پادشاه بی‌تربیت‌ها» ادامه‌ی جزیره بی‌تربیت‌هاست که نشر شهر قصه به زودی جلد سومش را هم منتشر می‌کند و مجموعا با جزیره تعدادش به هشت جلد خواهد رسید. این کتاب پرخواننده‌ترین کتاب کانون پرورش فکری است و امیدوارم کانون آن را به کتابخانه‌هایش برساند. «رفیق بی‌کلک: اسب!» که جلد سومش هم نوشته شده، داستان‌هایی برای شوخی با حال هوای زندگی در غرب وحشی است.

وی در انتها عنوان کرد: مهم‌ترین تحولی که درباره‌ی کتاب‌خوانی بچه‌ها باید پیش بیاید به نظر من این‌هاست:
خودداری از شعارها و پندهای کتاب‌خوانی که واقعا آزار دادن بچه‌هاست. مطمئن باشید تا کتابی برای بچه‌ها جذاب نباشد، آن را نمی‌خوانند. مسابقات کتاب‌خوانی هم بر خلاف تصور رایج برای ترویح کتاب‌خوانی مفید نیستند. من همیشه از فراگیری این امر تعجب می‌کنم. به جای مسابقه گذاشتن اموری که مسابقه‌پذیر نیست، باید بچه‌ها را به طور مرتب به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها ببریم و برنامه‌های گفت‌وگوی بچه‌ها با نویسندگان را گسترش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها