پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
برگزاری‌نمایشگاه از شادمانی ها و کامه های دوستداران کتاب است

میرجلال‌الدین کزازی در یادداشتی که به مناسبت برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته است برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را شگرف دانست و یکی از شادمانی‌ها و کامه‌هایی که دوستدار کتاب می‌تواند از آن برخوردار باشد‌‌ را در این دانست که کتاب را خود ببیند، آن را برگیرد و بخرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) میرجلال‌الدین کزازی، شاعر، نویسنده، مترجم و شاهنامه‌پژوه‌ کشورمان خواسته ما را اجابت کرده و یادداشتی در خصوص نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته است که در ادامه می‌خوانید:
 
«این آگهی، آگهی ارزشمند و شادی‌انگیزی است که امسال نمایشگاه کتاب به گونه‌ای برگزار خواهد شد که دوستداران این پدیده شگرفِ دیرینه فرهنگی می‌توانند به تن خویش در نمایشگاه همباز باشند و کتاب‌ها را از نزدیک ببینند. خجستگی این آگهی در این است که یک دو سال نمایشگاه کتاب در پی تنگناها و دشواری‌هایی که پیش آمده بود به شیوه رسانه‌ای برگزار می‌شد. اما از دید من یکی از شادمانی‌ها و کامه‌هایی که دوستدار کتاب می‌تواند از آن برخوردار باشد این است که کتاب را خود ببیند، آن را برگیرد، بدان دست بساید، برگ بزند کتاب را، نگاهی به این برگ‌ها بیندازد؛ سپس اگر خواست آن را برگزیند و بخرد.
 
 کتاب درست است که پدیده‌ای است بی جان اما رفتار کتاب‌دوست با آن از دید روانشناختی به‌گونه‌ای می‌تواند بود که گویی کتاب جاندار است و درست از همین روست که شیوه‌های دیگر در خواندن کتاب یا بهره بردن از آن هرگز نمی‌تواند جای کتاب را، کتابی که به چاپ رسیده است، بگیرد. خواننده کتاب با کتاب پیوند می‌گیرد آن را به دوستی می‌پذیرد یا حتی گاهی اگر کتابی باشد دل‌آزار و خشم‌انگیز بر آن دشمنی می‌ورزد. تو گویی کتاب جاندار است. کتابی را که در ابزارهای آگاهی‌رسانی می‌خوانند هرگز نمی‌تواند جای کتاب راستین را بگیرد؛ زیرا که آنچه خوانده می‌شود درست است که نوشته‌های کتاب است اما ابزار، ابزاری‌ست سرد و خشک. هرگز نمی‌انگارم بتوان دستگاه رایانه را به دوستی گرامیداشت آنچنان که ما کتاب را گرامی می‌داریم. بر پایه آنچه گفت آمد آگهی که امسال نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد از آگهی‌های با‌ فرهی ست.
 
این چاره‌اندیشی هم از دید من رواست زیرا می‌توانند کسانی که به تن خویش در نمایشگاه نیستند کتابی را که می‌جسته‌اند آسان‌تر در نمایشگاه بیا‌بند؛ از راه دور آن را سفارش بدهند، بهای آن را بپردازند تا آن کتاب برای آنان فرستاده بشود‌. یکی از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب آن است که کتاب‌ها چند روز در جایی گردآورده می‌شوند؛ جوینده کتاب نیازی ندارد که به کتابفروشی‌های گوناگون برای یافتن کتاب خویش برود‌. از همین روی این برنامه‌ای که در این نمایشگاه افزوده شده است می‌تواند نیاز کسانی را که جویای کتاب هستند اما نتوانسته‌اند در نمایشگاه باشند به شایستگی برآورد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها