چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
تفسیر زندگی امام موسی کاظم (ع) به قلم نرگس آبیار

کتاب «امام امین» نوشته نرگس آبیار در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب داستانی به تفسیر زندگی امام موسی کاظم (ع) می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نرگس آبیار متولد ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه­‌نویس است. او دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از ۱۳۷۶ آغاز کرده است. «امام امین» از دیگر آثار آبیار است که در انتشارت سوره مهر منتشر شده است. او کوشیده با دیدی عمیق و در قالب داستان به تفسیر زندگی امام موسی کاظم(ع) بپردازد. موضوع کتاب در رابطه با سیره امام موسی کاظم علیه‌السلام، خصوصاً از نظر چگونگی برخورد با مسئله خلافت و حکومت، است.

امام امین متشکل از هشت فصل «تولد»، «کودکی»، «شهادت امام صادق و آغاز امامت امام کاظم»، «امام موسی کاظم در دوره­‌ی خلافت منصور دوانیقی»، «امام موسی علیه­‌السلام در دوران خلافت مهدی عباسی»، «دوران خلافت هادی عباسی»، «دوران خلافت هارون عباسی» و «زندان سندی بن شاهک» است.

روایت این کتاب از دوران تولد تا شهادت امام هفتم است. نویسنده در این کتاب کوشیده ناگفته‌هایی از قبل و بعد از امامت رسیدن ایشان را با امانت‌داری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند. نویسنده عمده‌ی همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدان‌ها پرداخته شده است؛ اموری همچون تفکر، دغدغه‌های ذهنی، خانواده، کودکی، امامت، دوران خلافت اشخاص مختلف در زمان امام کاظم(ع). از دیگر جذابیت‌های این کتاب، بیان ساده و کودکانه در عین حال کهن که سبب ارتباط راحت­تر و بهتر نوجوان با آن‌ می‌شود.

آبیار در نگارش این کتاب، با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و مطالعه و فیش‌برداری، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل تاملی دارد.

۱۲۸ سال از روزی که رسول خدا به مدینه هجرت کرده و حکومت خود را در آن شهر پایه نهاده بود، می‌گذشت. مروان بی محمد اموی، در بغداد بر مسند خلافت تکیه داشت. بنی­امیه که دشمنان دیرینه­ی خاندان رسول خدا و بنی­‌هاشم بودند، با فریب مردم، حکومت را به چنگ آورده بودند. خلافت و جانشینی رسول خدا، حق مسلم علی بن ابی طالب و فرزندانش بود؛ اما عده­ای آن را غصب کردند. شیعیان، به جرم مهرورزی به خاندان علی تعقیب و شکنجه می­‌شدند. اما نوادگان رسول خدا در میان شیعیان خود نور و گرما می­‌آفریدند.

موسی بن جعفر در آفتاب هفتمین روز از ماه صفر، سال ۱۲۸ هجری قمری هنگامی که امام صادق(ع) و همسرش حمیده از حج بازمی‌گشتند، در منطقه ابواء به دنیا آمد. مادر ایشان حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس (اسپانیا) بود که دست تقدیر او را به سرزمین حجاز و خانه­‌ی امام محمد باقر(ع) کشانده بود. امام صادق­(ع) درباره­‌ی او چنین گفت: (حمیده مانند شمس طلا از هر ناپاکی و ناخالصی­‌ای پاک و مصفاست. فرشتگان او را همواره نگهداری می­‌کردند تا به من رسید؛ به سبب آن کرامتی که خداوند به من و پیشوای پس از من عنایت فرموده­‌ است.) برادران دیگر امام از این بانو اسحاق و محمد دیباج بودند.
 

 امام موسی کاظم (ع) هنوز کودک بود که فقهای مشهور مثل ابو حنیفه از او مسئله می‌پرسیدند و کسب علم می‌کردند.

حضرت ابوالحسن موسى (ع) سى و هفت فرزند پسر و دختر داشتند. در ميان تمام فرزندان حضرت ابوالحسن(علیه السلام) فرزند بزرگوارش حضرت ابوالحسن على بن موسى الرضا(علیه السلام) از همه بزرگوارتر و عالي‌قدرتر و داناتر و فاضل­‌تر بودند.

عصر امام كاظم عليه السّلام دوران بسيار سختى براى شيعيان بود و در اين دوران حركت­‌هاى اعتراض‌آميز متعددى از ناحيه شيعيان و علويان نسبت به خلفاى عباسى صورت گرفت. 

امام كاظم عليه­‌السلام دو بار به دست هارون به زندان افتاده­‌اند كه مرتبه دوم آن از سال 179 تا ۱۸۳، يعنى به مدت چهار سال به طول انجاميده و به شهادت آن حضرت منجر شد.

واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون­‌الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید. شهادت وی ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری در بغداد رخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها