شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
ساز کوک کتاب‌خوانی

قطعا اولین مواجهه مخاطبان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب، خیلی قبل‌تر از رسیدن به غرفه‌های کتاب، شنیدن انواع و اقسام پیام‌های صوتی و تبلیغی ناشران در معرفی انتشارات و غرفه‌هایی است که در آن مستقر شده‌اند. 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فضای پر تلاطم و پر رفت‌و‌آمد نمایشگاه، با شنیدن دائمی صدایی که هر لحظه آلودگی صوتی محیط را از مرز هشدار بالاتر می‌برد، تمرکز و امکان دقت در خرید و انتخاب کتاب و ناشر مناسب و موردنظر را سخت‌تر می‌کند. ضمن اینکه این تبلیغات پس از چند دقیقه‌ای کارکرد تبلیغی خود را از دست داده و به ضد خود تبدیل می‌شوند یا در بهترین حالت تبدیل به صدایی تکرارشونده و عادی در محیط شده و عملا شنیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد این شیوه تبلیغ که از ابتدایی‌ترین شیوه‌ها در معرفی کالا و جنس مورد نظر است، شاید در برخی کالاها و در فضاهایی خاص و ویژه‌ مانند بازارهای روز مناسب و موثر باشد، اما در نمایشگاهی با موضوع و محوریت کتاب، این میزان آلودگی صوتی آن هم برای ترغیب خرید کتاب؛ بحث عدم تطبیق ظرف و مظروف است.

در کنار اینکه پس از چند دقیقه‌ای تاثیر خود را از دست می‌دهد؛ امکان خرید با دقت و تمرکز را از او سلب می‌کند. ضمن اینکه میزان بالای آلودگی صوتی در نمایشگاه کتاب، احساس خستگی ناشی از قدم زدن در غرفه‌های نمایشگاه را بیش از پیش تشدید می‌کند. درواقع به نوعی این تبلیغات صوتی، مخاطب را به جای جذب، دفع خواهد کرد و او را مجاب می‌کند که هر چه زودتر این محیط پر از آلودگی و استرس را ترک کند.

در این میان امکان ایجاد سکوتی مطلق نیز در چنین فضایی امکانپذیر نیست. براساس تحقیقی با عنوان «تاثیر انواع موسیقی در فروشگاه کتاب بر میزان خرید و مدت زمان سپری کردن مشتریان به قلم زینب باقری و جمال‌الدین سهیلی» نقش و جایگاه موسیقی در خرید کتاب بسیار مهم است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد میزان و نوع موسیقی در فروشگاه‌های کتاب تاثیر مستقیمی در تمایل و خرید مخاطبان به خرید دارد.

در این پیمایش، ضمن تاثیر مثبت و مستقیم پخش موسیقی در خرید کتاب، نوع موسیقی استفاده شده نیز مورد پرسش قرار گرفته است. در میان سه نوع موسیقی کلاسیک، سنتی و پاپ؛ میزان خرید و انتخاب کتاب از سوی مخاطبان هنگام پخش موسیقی کلاسیک بیشترین کمک را به خرید کتاب آنها می‌کند. این مسئله نشانگر تاثیر و جایگاه صوت و صدای محیط در خرید کتاب است و جایگاه توجه به بحث ظرف و مظروف را بیش از پیش یادآور می‌شود با توجه به گستردگی و تنوع ناشران و گروه‌های مختلف مخاطب، این موسیقی می‌تواند در گروه‌ها و غرفه‌های مختلف نمایشگاه کتاب تغییر کند. در این راستا لزوم مشاوره از موزیسین‌ها و هنرمندان این عرصه برای انتخاب موسیقی مناسب جهت استفاده در نمایشگاه کتاب نیز می‌تواند در انتخاب این مسیر موثر واقع شود. توجه به این نکته که موسیقی کلاسیک تاثیر قابل توجهی در خرید کتاب از فروشگاه داشته است، می‌تواند نکته مهمی در استفاده درست از موسیقی درخور فضای نمایشگاه کتاب را گوشزد کند.

نکته دیگر در بحث استفاده از موسیقی و جلب نظر مخاطبان، می‌تواند بهره‌گیری از اجرای موسیقی زنده باشد. دعوت از گروه‌های موسیقی و اختصاص مکانی برای اجرای زنده آنها می‌تواند فضای نمایشگاه را برای مخاطب با خاطره‌ و تجربه‌ای متفاوت همراه سازد. این تجربه قطعا می‌تواند در ناخودآگاه مخاطب و ارتباط ذهنی او با کتاب و کتاب‌خوانی موثر افتاده و شاید مسیر آشنایی بیشتر او را با کتاب به سمت انس روزانه و دائمی سوق دهد.

نکته دیگر در بحث استفاده از موسیقی در فضای نمایشگاه کتاب، ایجاد پیمایشی موثر و کارآمد جهت بررسی تاثیر استفاده از موسیقی در ترغیب مخاطبان و گرایش آنها به حضور در نمایشگاه کتاب است. این نکته می‌تواند در بلند مدت نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های برگزارکنندگان نمایشگاه داشته باشد. اینکه آیا هزینه و استقرار انبوه ناشران در فرصتی ده روزه با توجه به چه علل و عواملی می‌تواند بیشترین بازدیدکننده و بهترین بازخورد را دریافت کند؛ شاید از ضرورت‌های برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاهی در وسعت و ابعاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها