پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
سیاستگذاری صحیح در تامین مواد اولیه در کاهش قیمت و رشد شمارگان کتاب کودک موثر است

سهولت دسترسی ناشران به کاغذ مورد نیاز و حمایت‌های اصولی (و نه با شیوه بحث‌انگیز دوره قبل) و سیاست‌گذاری صحیح در تامین مواد اولیه می تواند برای کاهش قیمت و رشد شمارگان کتاب کودک بسیار موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فتح‌الله فروغی، دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان:«درباره روند تولید و انتشار کتاب کودک در سال 1400 می‌توان دو محور را در نظر گرفت؛ نخست اصل موضوع یعنی تولید و دیگری عوامل اثرگذار بر این فرایند. درباره تولید آثار کودک و نوجوان آمار نشان می‌دهد که از اسفند ماه سال 1399 تا دی ماه سال 1400 (مطابق با آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران) کتاب‌های تالیفی یا تفاوت نه چندان زیاد بر کتاب‌های ترجمه شده غلبه داشته است.

چاپ اول آثار نسبت به چاپ‌های مجدد کمتر بوده و میانگین قیمت از 29 هزار تومان به 36 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد، اینکه چرا چاپ اول کمتر است و درصد افزایش قیمت متناسب نیست به این موضوع بستگی دارد که اقتصاد کتاب در بستر مناسبی قرار ندارد و عوامل اثرگذار بر روند تولید کتاب کودک نقش‌آفرینی زیادی دارند. 

این موضوع بدان معنا است که ناشران سعی کرده‌اند برای تنظیم گردش اقتصادی و در دست داشتن نبض آن از تولیدهای پرهزینه‌تر چاپ اول بکاهند و به چاپ‌های مجدد روی بیاورند، موضوع افزایش قیمت کاغذ بویژه مقوای جلد که در چاپ کتاب‌های کودک نقش مهمی دارند، بیانگر تاثیر در افزایش حدودی 40 درصد قیمت‌ها بوده است که می‌تواند عامل کاهش شمارگان کتاب باشد.

موضوع سهولت دسترسی ناشران به کاغذ مورد نیاز و حمایت‌های اصولی (و نه با شیوه بحث‌انگیز دوره قبل) و سیاست‌گذاری صحیح در تامین مواد اولیه و می‌تواند در حوزه کتاب کودک برای کاهش قیمت و رشد شمارگان بسیار موثر باشد.

موضوع دیگری که در سال جاری شاهد آن بودیم؛ همت و تلاش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد تعامل با تشکل‌های صنفی بود؛ نکته مثبتی که در چند سال گذشته از آن غفلت شده بود. امید می رود این نگرش در تمامی امور سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا به گونه عملی استمرار یابد. چرا که حرکت‌ها و فعالیت‌های بیشتر و موثر حوزه کتاب در تعامل دوسویه ارشاد و تشکل‌ها عملی خواهد بود.

در سال 1400 اگرچه به دلیل کرونا بار دیگر برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب امکان‌پذیر نشد اما برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانست بخشی از کمبودها را جبران کند. در دوره دوم نمایشگاه مجازی ما شاهد برطرف شدن پاره‌ای از ایرادات دوره اول بودیم و البته هنوز هم برگزاری این گونه فعالیت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر است. زمان مناسب، همچنین نرم‌افزارهای قوی‌تر و امکان ارسال مراسلات به شکل بهتر و البته در نظر گرفتن منافع کتابفروشان از جمله این امور است.

در بخش حضور کتاب کودک در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز شاهد حضور کتاب کودک به شکل جدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بودیم که انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در این حوزه را نمایندگی کرد. در این زمینه معتقدم که لازم است برای این بخش برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم؛ اگر مسئولان در این زمینه به انجمن مسئولیت بدهند و ما را در این زمینه باور داشته باشند.می توانیم با مشارکت تشکل های همسو برای حوزه کتاب کودک نقش آفرین باشیم.

برگزاری نشست‌ها و جلسه‌های فرهنگی نیز یکی از فرازهای فعالیتهای سال 1400 بود، نشست‌های تخصصی که تشکل‌ها برگزار کردند. باید اشاره کنم انجمن با توجه به اینکه آموزش‌های حین کار مرسوم نیست در نشست‌های حضوری و آنلاین خود به این موضوع پرداخت و در قالب نشست بیان تجربه‌ها دستاوردهایی را برای ناشران فراهم آورد. در این زمینه امیدواریم و آمادگی وجود دارد در قالب طرحی، فعالیت‌هایی را برای جبران کمبودهای دانشی و مهارتی ناشران کتاب کودک با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا کنیم.

برای موضوعات مربوط به نقش کتاب کودک، ارتقای کمی و کیفی مطالعه، نقش کتاب در خانواده و ... هم سلسله نشست‌هایی طی دو سال گذشته برگزار شده است که می توان از آن ها به عنوان یک حرکت مؤثر نام برد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها