جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«منم کلودیوس»؛ کتابی که تاریخ را در قالب رمانی مستند ارائه می‌کند

فریدون مجلسی، مترجم و پژوهشگر با توصیه مطالعه کتاب «منم کلودیوس» می‌گوید: شخصا از آثار تاریخی رابرت گریوز کتاب «منم کلودیوس» و ادامه آن «خدایگان کلودیوس» را بهترین کتاب تاریخی منتخب خود می‌دانم. این کتاب دوران 120 ساله دیکتاتوری سزارها را از سال 50 پیش از میلاد تا 70 پس از میلاد در قالب رمان ادبی مستندی پوشش می‌هد و به دلیل برخوردهایی با همدوره‌های اشکانی سزارها، برای ایرانیان جذاب‌تر هم می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- فریدون مجلسی، مترجم و پژوهشگر: کتاب تاریخی در قالبی جذاب و تأثیرگذار اطلاعاتی از وقایع تاریخی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی دوران خاصی به دست می‌دهد. مثلا کتاب مشهور «بینوایان» اطلاعاتی از دوران انقلاب 1948 فرانسه ارائه می‌‌دهد که ویکتور هوگو شخصا شاهد زنده آن بوده است، ضمنا اوضع اجتماعی فرانسه را در آن ‌دوره نشان می‌دهد. کتاب «سه تفنگدار» دوران انقلاب جمهوری انگلیس و اوضاع فرانسه ‌را در قرن 17 در قالبی داستانی نشان می‌دهد. این کتاب‌ها در نوجوانی محرک علاقه‌مندی ما به کتاب‌های تاریخی بود.

اما شخصا از آثار تاریخی رابرت گریوز کتاب «منم کلودیوس» و ادامه آن «خدایگان کلودیوس» را بهترین کتاب تاریخی منتخب خود می‌دانم. این کتاب دوران 120 ساله دیکتاتوری سزارها را از سال 50 پیش از میلاد تا 70 پس از میلاد در قالب رمان ادبی مستندی پوشش می‌هد و به دلیل برخوردهایی با همدوره‌های اشکانی سزارها، برای ایرانیان جذاب‌تر هم می‌شود. دوران جمهوری روم که ‌تاریخ اروپا به آن می‌بالد، توسط کراسوس پایان یافت و کراسوس که قیام اسپارتاکوس را در هم می‌شکند، در جنگ با سورنا سردار پارت در زمان اُرُد اشکانی کشته و برکشیده او یولیوس سزار کنسول و جانشینش می‌شود. همان یولیوس سزار فاتح مصر که در سنای رم در توطئه‌ای به قتل می‌‌رسد و وقتی پسرخوانده‌اش را هم خنجر ‌به ‌دست در میان کُشندگانش می‌بیند، فریاد معروفش شکسپیری‌اش را بر می‌آورد که «بروتوس، تو هم!»

پس از او نوبت به ناپسری دیگرش سزار اُکتاویو اُگوستوس می‌رسد که به همراه ملکه دسیسه‌گرش بنیان‌گذار امپراتوری روم می‌شود و جمله معروفش «رم را سفالینه ‌یافتم و مرمرین بر جای گذاشتم» حکایت از تلاش عمرانی او در به اوج رساندن هنر و معماری رومی دوران سزارها دارد. لیویا که شوهرش رعایت احتیاط را می‌کرد که به دام زهرهای همسرش نیفتد، سرانجام به دام سفره صبحانه هسمرش در زیر درخت انجیر محبوبش می‌افتد و به دست خود انجیرهایی را که لیویا زهر آلو کرده بود ‌می‌کند و می‌خورد! و پس ‌از فرزند خوانده‌اش یعنی ‌فرزند همسرش سزار تیبریوس امپراتور می‌شود که فرمانروایی ستمگر و عیاش بود.

                               

پس از او برادرزاده‌اش سزار گایوس کالیگولا امپراتور می‌شود که دیوانگی‌هایش چاره‌ای جز ‌قتل او باقی نمی‌گذارد. با کشته شدنش سربازان گارد آلمانی شورش می‌کنند و به جستجوی سزار کلودیوس پسر دیگر لیویا بر می‌آیند که پژوهشگر تاریخ و دچار لنگی و لکنت زبان و گریزان از سلطنت بود. او را که از ترس در پس پرده پنهان شده و پاهایش بیرون مانده بود می‌یابند و بر دوش می‌گذارند و امپراتور می‌کنند. کسی که با فتح بریتانیا لقب بریتانیکوس می‌گیرد و آکوادوک یا کانال زمینی و هوایی یعنی آن پل سنگی را برای آبرسانی به روم بنا می‌کند. فرزند همسرش از همین خاندان کلودیان، سزار نرون، دیوانه دیگری است که وقتی شمشیر به بطن مادرش فرود می‌آورد فریاد می‌کشد «این سزاوار بطنی است که هیولایی چون من به دنیا آورده است! و رم را به آتش می‌کشد. کتاب شناختی از فرهنگ و آیین هلنی روم باستان در زمان ولادت مسیح و آبادانی و توسعه هنری، همراه با توسعه فساد و دسیسه‌گری به دست می‌دهد. دورانی که الهام‌بخش شاهکارهایی از شکسپیر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها