شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
ماجراجوییِ «هُدهُد سفید» بر فراز کتابخانه‌های سراسر کشور/ زندگی سردار سلیمانی در چهاردهمین شماره «هُدهُد سفید»

کتاب «هُدهُد سفید» به همت گروه صاحب‌قلم و پرتلاشی تهیه و توزیع می‌شود که دغدغه‌شان نوجوانان و پیوند بیشتر آن‌ها با کتاب، کتاب‌خواندن و کتابخانه‌هاست. در این مطلب بیشتر با این کتاب آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دنیای کودکان و نوجوانان آن‌قدر بزرگ است که سرک‌کشیدن به تمام جوانب و ابعادش سال‌های بسیاری می‌طلبد. هزاران‌نفر را تصور کنید که تمام عمر، شاید 30 سال یا حتی 80 سال فقط و فقط وقت گذاشتند تا این دنیا را بفهمند و به بقیه نشان دهند. کودکان چه‌چیزهایی دوست دارند و ندارند؛ نوجوانان نیز، دوست دارند در بین هم‌سالان و خانواده چه‌طور به نظر بیایند؛ چه‌چیزهایی می‌تواند برای‌شان حسرت شود؛ کدام ترس‌ها بیشتر اذیت‌شان می‌کند؛ ماجراهای واقعی دوست دارند یا خیالی؛ رابطه‌شان با کتاب‌ها چه‌طور است؛ درس‌خواندن را دوست دارند یا ندارند و هزاران سوال دیگر که هرکس به نوبه‌ی خود خواسته است و می‌خواهد که به آن‌ها جواب بدهد. یکی از راه علم و مستند و دیگری از راه خیال و ادبیات؛ اما همه‌ی آن‌ها در یک چیز مشترک‌اند و آن «کلمه» است. ما باید بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم تا اجازه‌ی ورود به دنیای‌شان را داشته باشیم. کلمه‌‌هایمان باید ردوبدل شود. آن‌ها بگویند و ما بشنویم، ما بگوییم و آن‌ها بشنوند. کتاب برای همین ساخته شد؛ برای همه، هم آدم‌بزرگ‌ها و هم کودکان و نوجوانان.

گاهی کتاب‌ها فقط یک موضوع دارند؛ از اتفاقات خواندنیِ زندگی یک انسان می‌گویند، یا از تولد تا مرگِ یک حیوان. و حتی فراتر می‌روند و به آسمان‌ها سری می‌زنند و از چیستی و چرایی و چگونگیِ عملکردِ سیاره‌ها و کهکشان‌ها می‌گویند. اما گاهی کتاب‌ها چند موضوع دارند و می‌خواهند با یک اثر، چیزهای مختلفی بخوانیم و بدانیم و تجربه کنیم.

کتاب «هُدهُد سفید» از دسته‌ی دوم است. حالا یک چیز شگفت‌انگیزتر هم دارد؛ این کتاب درباره‌ی دنیای خودش می‌گوید. تمامِ مطلب مرتبط با کتاب و کتاب‌خواندن است. بعدِ خواندن بخش‌های مختلفش بعید می‌دانیم کسی دلش نخواهد سراغ کتاب‌ها برود و چیزی بخواند. آرزوی «هُدهُد سفید» هم این است که نوجوانان‌مان کتاب بخوانند و کتابخانه‌های کشور را خالی نگذارند و اصلا خودِ کتابخانه‌ها دست به کار شدند و آن را تولید می‌کنند؛ این کتاب به همت نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور تهیه و توزیع می‌شود.

«هُدهُد سفید» با وجود اینکه کم‌حجم (120 صفحه) است ولی موضوعات متنوع دارد و قلم‌هایی خواندنی که صفحه به صفحه خواننده را با خود به جلو می‌برد. بخش‌هایش هم فقط خواندنی نیستند و ما می‌توانیم مشارکت کنیم و روزی حرف‌های خودمان را هم در این کتاب ببینیم. حرف‌های نوجوانانِ علاقه‌مند به کتاب، کتاب‌خواندن و کتابخانه.

گروه نویسندگان و کارشناسان و بقیه عوامل دخیل در تهیه کتاب، افرادی صاحبِ قلم و خوش‌فکر هستند که دوست دارند برای نوجوانان کار کنند و هرچه بیشتر آن‌ها را با کتاب‌ها آشنا کنند.

همان‌طور که گفتیم خوش‌فکری و خلاق‌بودن یکی از امتیازهای مثبت این کتاب است. کافی است کتاب را ورق بزنید تا این نکته را ببینید. انواعِ مطالب در آن گنجانده شده است؛ داستان، نمایشنامه، شعر، گزارش، دانستنی‌های به‌دردبخور، تقویمِ روزهای مهمِ ماه، معرفی آدم‌ها و کتاب‌هایی که خوب است آن‌ها را بشناسیم و حتی مکان‌ها، جدول‌هایی که ذهن‌تان را ماساژ می‌دهند، و حرف‌های نوجوانان کتاب‌خوانِ اهل کتا‌بخانه که می‌سپارند به دستِ کتابدارها و آن‌ها می‌فرستند برای «هُدهُد سفید».

بله، همان‌طور که قبلا اشاره شد این کتاب را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تولید می‌کند و در کتابخانه‌ها می‌گذارد تا نوجوانان آن را بردارند و بخوانند. اما یک نکته‌ی مهم را باید همین‌جا برای مخاطبان بگوییم؛ اینکه این اثر برخلاف چیزی است که تصویر می‌کنید. یعنی اگر فکر می‌کنید چون به همت یک نهاد رسمی تولید می‌شود ممکن است مطالبش جذاب نباشد و به دل‌تان ننشیند باید صادقانه بگوییم که با دیدن مطالب و قلم‌ها و سوژه‌های کتاب کاملا نظرتان عوض می‌شود و مخاطبِ پروپاقرصش خواهید شد. در تمامِ مطلب قصه‌هایی نهفته است که بر کشش و جذابیت کار اضافه می‌کند و بعد دیدن یک جلد از کتاب، خوشحال خواهید شد که با «هُدهُد سفید» آشنا شده‌اید.

تابه‌حال چهارده جلد از این کتاب منتشر شده است و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور موجود است. بیایید در ادامه گذری به آخرین جلد آن بزنیم و ببینیم چه‌چیزهایی برای خواندن دارد.

در ابتدا بخش «آوازهایم برای تو» به قلم ابراهیم قربان‌پور ما را می‌برد به شهر بم و استان کرمان. به همان‌روزها که آسمان و زمینِ شهر خاک‌آلود بود؛ زلزله آمد و مردم را با خودش بُرد. نویسنده از یحیایی می‌گوید که قصه‌های زیبایی می‌نوشت و فرصت نشد جایزه‌ی مسابقه داستان‌نویسی را بگیرد و لذتش را ببرد.

بعد ما با روزهای مهم آذرماه و دی‌ماه آشنا می‌شویم که آن مناسبت‌ها چه قصه‌هایی در دلِ خود دارند.
مثل سیزدهمین‌روزِ دی‌ماه که شهادت سردار قاسم سلیمانی در آن روز دل‌هایمان را پر از اندوه کرد و در بخشی از کتاب خاطره‌ای آمده است از زندگی این شهید بزرگ.

به‌مناسبت هفته‌ی کتاب که در آبان‌ماه بود و اتفاق‌های جالب‌توجهی را رقم ‌زد گزارش‌هایی خواهیم خواند؛ مثل صحبت‌های ساحل قلی‌پور که یکی از کتاب‌خوان‌های برگزیده‌ی کشور است و در مراسم گرامی‌داشت بیست‌ونهمین دوره‌ی هفته کتاب تقدیر شد و ماجراهای خواندنیِ کتابداری که کتاب‌ها را به مدرسه‌ها می‌برد و سعی می‌کرد اگر بچه‌ها نمی‌توانند به کتابخانه بیایند، کتاب‌ها به دیدار بچه‌ها بروند.

داستانِ «نوجوان کسی است که موبایل داشته باشد» از زهرا شاهی را که در این کتاب آمده است بخوانید و لذت ببرید. ماجرای بامزه‌ی پسری که با یک دبه‌ی ماست درگیرِ اتفاق‌های عجیبی شد.

در بخش دیگری پای صحبت‌های «صمد رهبریار» هم خواهیم نشست که از کتابخانه‌ی سیار «قاصدک»ش برای‌مان می‌گوید.

البته «هُدهُد سفید» سری به خاطره‌ها و تجربه‌های کتاب‌خوان‌ها و کتابدارهای نقاط دیگر دنیا هم زده است و مطالب جالبی برای نوجوانان دارد.

در بخش سرزمین‌ها و افسانه‌ها به قلم حسین تولائی که شاعر نوجوانان است، درباره‌ی گیلان چیزهایی یاد می‌گیریم. در ادامه، باز هم داستان می‌خوانیم؛ این‌بار به قلم محمود پوروهاب که داستان باورنکردنیِ پرنده‌ای که سیر نمی‌شود را برای نوجوانان می‌گوید.در این جلد مطلبی به قلم فریدون عموزاده خلیلی منتشر شده است که ساده و صمیمی داستانی را باز می‌کند و چگونگی نوشتن یک داستان را برای نوجوانان توضیح می‌دهد.

نمایشنامه هم در «هُدهُد سفید» موجود است. کافی‌ست به صفحه‌ی 66 کتاب رجوع کنید و نمایشنامه‌ی «حرف زور» را بخوانید. درباره‌ی امیرکبیر ایران است که ابراهیم قربان‌پور آن را نوشته است. اگر دوست داشتید و در مدل‌های مختلف ویدیویی یا رادیویی این نمایشنامه را اجرا کردید، حتما به «هُدهُد سفید» خبر بدهید. تهیه‌کنندگان کتاب خوشحال می‌شوند.

حالا می‌رسیم به قفسه‌های پر از کتابِ این شماره؛ قفسه‌ی مِهر که دو مجموعه کتاب معرفی می‌کند. یکی درباره‌ی حضرت محمد (ص) و دیگری درباره‌ی حضرت علی (ع). قفسه‌ی اُمید از مجموعه کتابی درباره‌ی شاهنامه گفته است. قفسه‌ی دانش که خودش از خودش تعریف می‌کند و می‌گوید خیلی لذت‌بخشم، مجموعه‌ کتابی را معرفی می‌کند که درباره‌ی فرهنگ و تمدن ایرانی است. خب واقعا هم لذت‌بخش است که درباره‌ی ایران‌مان بیشتر بدانیم. قفسه‌ی آخر مالِ شماست. شما نوجوانانِ کتاب‌خوان که این کتاب به دست‌تان رسیده است. کتاب‌هایی که خوانده‌اید و دوست داشتید را معرفی کنید تا بقیه هم مطلع شوند و دیگر وقتش است برسیم به بخش خیلی جذابِ کتاب که حتما طرفدارش می‌شوید. این بخش زنگ انشا نام دارد و شما می‌توانید قصه‌هایتان را بنویسید و به «هُدهُد سفید» برسانید تا در آن چاپ شود. البته حالا که به صفحات آخر کتاب می‌رسیم باید بگوییم که شاید جذاب‌تر از قصه‌گفتن، این باشد که به نویسنده‌های محبوب‌مان نامه بنویسیم. احتمالا کسی را پیدا نکنید که کتابی بخواند و دوست نداشته باشد و دلش نخواهد با نویسنده‌ی آن کتاب صحبت کند. پس دو بخش آخر «هُدهُد سفید» را اصلا از دست ندهید.

جلد چهاردهم «هدهد سفید» داغِ داغ است. به کتابخانه‌ی شهر و روستایتان سری بزنید و اگر دیدید هرچه می‌گردید پیدایش نمی‌کنید به کتابدار محترم بگویید که پیگیری کند تا «هُدهُد سفید»‌ به دست شما هم برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها