یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری به مقوله فرهنگ

مدیر‌عامل شرکت توسعه فضا‌‌های فرهنگی شهرداری‌ تهران درباره ضرورت رویکرد فرهنگی در مدیریت شهری نوشت :«توسعه عرصه‌های گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ، نه می‌تواند مداوم و پایدار باشد و نه می‌تواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی موثر واقع شود.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، کسری حسنی، مدیر‌عامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران: «دمیدن روح معنوی به کالبد کلانشهر تهران با هویت‌بخشی گذرراه‌ها و پیاده‌راه‌ها توسعه در بخش‌های مختلف جامعه بدون توسعه فرهنگی، مانا و پایدار نخواهد بود و بی‌توجهی به این مقوله روند رشد و توسعه یک جامعه را با اختلال مواجه می‌سازد؛ از همین رو باید نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ در حوزه مدیریت شهری صورت گیرد تا این باور که توسعه پایدار و پویا از مسیر توسعه فرهنگی گذر می‌کند، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان به منصه‌ ظهور برسد.
 
متاسفانه با وجود اهمیت موضوع فرهنگ و داشتن همه برنامه‌ها با پیوست فرهنگی در گذشته به این امر مهم توجه چندانی نشده و صرف توسعه اقتصادی بدون توجه به مفاهیم و ارزش‌های ملی و فرهنگی مدنظر قرار گرفت.

و این در حالی است که توسعه عرصه‌های گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ، نه می‌تواند مداوم و پایدار باشد و نه می‌تواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی موثر واقع شود. در حقیقت مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی است که می‌تواند زمینه توسعه دیگر بخش‌های جامعه را فراهم آورد.

فرهنگ و هنر، کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و جزو هویت ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود؛ بسیاری از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است به‌طوری که در ایجاد شهرهای خلاق توجه به این نکته بسیار ضرورت دارد. بحث شهرهای خلاق با داشتن گذرها و مسیرهای فرهنگی؛ محیط سالمی را برای همگان فراهم می‌آورد و جامعه غنی از فرهنگ و هنر روزبه‌‌روز در مسیر تعالی گام برداشته و در راستای رسیدن به اهداف از انگیزه و نشاط بیشتری برخودار خواهد بود.
 
برای آنکه بتوانیم شهرهایی با نمادهای دینی و ملی داشته باشیم و شبکه‌های شهرها را در بحث تمدن ایرانی واسلامی و تبدیل آن به الگوی جهان اسلام گام برداریم، توجه به جریان‌سازی و ایجاد گذرهای فرهنگی در کنار شاخصه‌‎های کالبدی، موجب ایجاد سرزندگی، نشاط و پویایی در فضاهای شهری شده و منجر به رونق گردشگری می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی در گذرها و مسیرها نیازمند برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب است.

با توجه به اینکه امروزه گردشگری نیز به‌عنوان یکی از مولفه‌های پایدار برای توسعه شهری محسوب می‌شود و در این راستا بسیاری از شهرها در نقاط مختلف جهان در تلاش هستند تا ضمن معرفی آثار، بناها و برند‌سازی در حوزه فرهنگی اجتماعی؛ گردشگری شهری را نیز توسعه داده و به رونق شهرهای خود کمک کنند.

کلانشهر تهران با وجود آثار تاریخی و بناهای منحصر به فرد، شهری شناخته شده در جهان است، به همین دلیل طرح ایجاد پیاده‌راه‌ها و محورهای فرهنگی در تهران با هدف ایجاد فضاهای آرامش بخش و تعامل‌گرا و توسعه گردشگری در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

وجود عناصر و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی واجد ارزش و همچنین توجه به ظرفیت‌های کالبدی و غیر‌کالبدی به‌عنوان نیروهای محرک در بستر جغرافیایی و فضای شهری از اهمیت زیادی برخودار است که می‌تواند در ساخت یک محور فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

و در این میان علاوه بر عناصر و اجزای کالبدی وجود سرمایه‌های غنی مذهبی و فرهنگی در یک محور ضرورت دارد و این سرمایه فرهنگی می‌تواند شامل ارائه سیره و زندگینامه ائمه معصومین‌(ع) و چهره‌های دینی و اسلامی به مناسبت‌های فرهنگی با هدف رسیدن جامعه به معرفت بیشتر و حرکت به سمت‌وسوی فرهنگ کرامت و آداب اسلامی باشد.
 
به همین دلیل زمینه‌سازی برای تبلور سرمایه‌های دینی و مذهبی در محور فرهنگی و تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین در راستای تحقق شعار «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام» لازم است مطالعات و طراحی مفهومی و تفصيلی گذرها و مسیرهای فرهنگی با دقت نظر و کاشناسی هرچه دقیق‌تر از سوی مجموعه‌هایی با رویکرد فرهنگی صورت گیرد نه مجموعه‌ها و ارگان‌هایی که صرفا در پروژه‌های خود رویکرد و دیدگاه فنی و عمرانی را لحاظ کرده‌اند.

باید این نکته از سوی مدیریت شهری مدنظر باشد که ایجاد گذرهای فرهنگی ضمن حرکت در مسیر توسعه پایدار؛ به رونق گردشگری و برندسازی این محورها نیز کمک شایانی می‌کند.

در حقیقت وجود رویدادها و برنامه‌های فرهنگی در گذرها و محورهای تاریخی و فرهنگی همچون جریان خون در رگ‌های بدن است که می‌تواند منجر به ایجاد سرزندگی، نشاط و پویایی شود؛ اما برگزاری این رویدادهای فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی و بسترسازی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها