چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
خنده‌هایی به وسعت دل؛ اشک‌هایی از سویدای جان/ «ارباب روایت» در آستانه فصل دوم

بعد از گفت‌وگو با صمد طاهری، فرهاد کشوری، امین فقیری، منصور یاقوتی، مجید دانش آراسته، قباد آذرآیین، حسین آتش‌پرور، حسن کریم‌پور و علی‌اصغر شیرزادی، ارباب روایت در آستانه آغاز فصل دوم است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - بیتا ناصر: سری گفت‌وگوهای «ارباب روایت» با هدف آشنایی و شناخت بیشتر از ذهن و روحیات نویسندگان پیشکسوت و معاصرمان آغاز شد؛ آن‌ها که سال‌ها و سال‌ها بدون هیچ توقع و انتظاری در خلوت‌شان برای من و ما نوشته‌اند و می‌نویسند؛ نویسندگانی که کمتر سوژه رسانه‌ها شده‌اند و در دنیای پرزرق‌وبرقِ سلبریتی‌ها، حکم الماس‌های درخشانی را دارند که کمتر به آن‌ها توجه شده است.

ارباب روایت به خانه نهم رسید، با تجربه‌ای شیرین از هم‌کلامی و هم‌دلی با نویسندگانی که همچون خون، در رگ‌های ادبیات معاصر ایران جریان دارند، وی سالیان سال، فروتنانه به فرهنگ و زبان فارسی خدمت کرده‌اند.

نشستن پای صحبت‌های اهالی کلمه؛ آن‌ها که به‌قول الف.بامداد؛ «عيار ‌الفاظ‌ ر‌ا در سنجش‌ قيمت‌ مفهوم‌ ‌هر يک‌، به‌ محک‌ مى‌تو‌انند زد». نقل خاطرات کودکی و نوجوانی‌شان، روایت سال‌هایی دور، شاد، غمگین. خنده‌هایی به وسعت دل و گاه، سکوت و بغض و اشک‌هایی از سویدای جان، به یاد روزهای سخت زندگی و شاید برای رنجی که من و شمای مخاطب هم سهمی در آن داشته‌ایم.

در فصل اول از سری گفت‌وگوهای ارباب روایت مهمان کلام و تجربیات صمد طاهری، فرهاد کشوری، امین فقیری، منصور یاقوتی، مجید دانش آراسته، قباد آذرآیین، حسین آتش‌پرور، حسن کریم‌پور و علی‌اصغر شیرزادی بودیم؛ نویسندگانی که با مهر و صبوری همراه بودند و علاوه بر زمان گفت‌وگو، با وجود تمام مشقت‌ها زمانی را برای آماده‌سازی و ارسال عکس‌های قدیمی‌شان اختصاص می‌دادند، عکس‌هایی کاملا شخصی که پیش‌تر در هیچ رسانه و فضای مجازی منتشر نشده بود.

هماهنگی‌های اولیه و جلب نظر مصاحبه‌شوندگان، انجام مصاحبه‌ای چندساعته که گاه در چند نوبت انجام می‌شود، پیاده‌سازی متنی چندهزار کلمه‌ای، ویرایش و ویرایش و ویرایش، افزودن سوالات تازه و تماس‌های مجدد، دسترسی به آلبوم‌های شخصی نویسندگان و کسب اجازه برای انتشار عکس‌های قدیمی، همه و همه از مصائب پیش‌بردن قطارِ ارباب روایت در ماه‌های اخیر بوده است؛ مصائبی که البته شیرین‌اند و با لبخند رضایت مصاحبه‌شوندگان بعد از انتشار هر شماره، به لذتی توصیف‌ناشدنی بدل می‌شوند.

در این مقطع، و در آستانه آغاز فصلی جدید از سلسله گفت‌وگوهای ارباب روایت، در تدارک تهیه و تدوین گفت‌وگوهایی تازه با نویسندگان شناخته شده دیگری هستیم که نقش و تاثیرگذاری غیرقابل انکاری در پیش‌برد جریان داستان فارسی در چند دهه اخیر داشته‌اند؛ قهرمانان واقعی فرهنگ و زبان فارسی که وظیفه خود می‌دانیم در مسیر معرفی بیشتر آن‌ها به جامعه، قدم برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها