دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کتاب‌گردی از اهداف خود فاصله گرفته است

مدیر نشر و کتاب‌‌فروشی دف، در آستانه پایان بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب و برگزاری هشتمین دوره کتابگردی درباره اهداف فراموش شده این طرح نوشت: «به ‌تدریج از اهداف اولیه‌اش که حمایت از کتابفروشی‌های محلی بود، فاصله گرفته است.»

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمیدرضا شعبانی، مدیر نشر دف: «طرح کتابگردی که با ابتکار یکی از مدیران کم‌حاشیه و باسابقه فرهنگی، احمد مسجدجامعی در سال‌های گذشته شکل گرفت و بعدها مورد استقبال بسیاری از مدیران دیگر واقع شد و ادامه یافت، به‌تدریج از اهداف اولیه‌اش که حمایت از کتابفروشی‌های محلی بود، فاصله گرفته است.
 
در سال‌های گذشته، شيوه‌ اجرا و هدف برگزاری این طرح، زنده نگه‌داشتن کسب‌وکارهای کوچک کتاب و روشن ماندن چراغ کتاب‌فروشی‌های محلی با همیاری نویسندگان، هنرمندان، افراد سرشناس جامعه و حتی مدیران دولتی، از طریق شناسایی و مراجعه مستقیم و خرید کتاب از یک کتابفروشی کوچک محلی یا شهری که در آن زندگی می‌کنند، صورت می‌گرفت. از این طریق معرفی کتابفروشی‌ها به مردم یک محله و امکان ایجاد عادت مراجعه مردم به آن‌ها، به‌شکلی درست، الگوسازی می‌شد.
 
با رونق کسب‌وکارهای جدید در فضای مجازی که سربار هزینه‌های فیزیکی ندارند و تخفیف‌های فریبنده‌ای می‌دهند، همچنین تشدید آن به‌واسطه پاندمی کرونا، بسیاری از مشاغل، از جمله کتابفروشی‌ها دست‌خوش آسیب‌هایی جدی شدند.
 
این طرح می‌کوشید به مردم یادآوری کند که مراجعه حضوری و قرار گرفتن در فضای شورانگیز و رنگارنگ کتاب‌ها، گرفتن راهنمایی و مشاوره از افراد گشاده‌رو، متخصص و کاردان حوزه کتاب، هنوز جایگزینی در فضای مجازی نیافته و بر کارکرد درست مصرف، کیفیت مطالعه و حتی تداوم آن، موثر است. این مهم میسر نمی‌شد، مگر با ارتقای بنیه و ادامه فعالیت کتابفروشی‌های کوچک محلی در اقصی نقاط کشور...
 
برای کتابفروشی کوچک ما در منطقه سیدخندان تهران، هنوز خاطره حضور غافلگیرکننده مدیران شهرداری منطقه ٧، همراه با شیرینی و تاج گل در روز کتابگردی، تبدیل به یکی از نقاط عطف امید و استمرار فعالیت (به‌رغم همه سختی‌ها) در این محله و منطقه بوده است. متأسفانه با گذشت زمان، مدیران دولتی (بخش‌های غیرفرهنگی) کمتر به آن پرداختند.
 
افراد مشهور جامعه هنری و فرهنگی نیز، با مراجعه به راسته بازارهای معروف کتاب و کتابفروشی‌های ناشران بزرگ، می‌کوشند با گرفتن عکس یادگاری با آن ناشران، یا امید چاپ شعرها و دلنوشته‌های‌شان در تیراژ وسیع، خودشان را بیشتر از کتابفروشی مورد مراجعه، مطرح کنند!
 
در هفته‌ای که گذشت دو تن از کتابفروشی‌های کوچک محلی، در گروه حدودا پانصد نفره جامعه کتابفروشان کشور، اعلان کردند که به دلایل اقتصادی، کتابفروشی را تعطیل می‌کنند و از همکاران خود خواستند که اگر به کتاب‌های‌شان نیاز دارند، به ایشان پیغام دهند.
 
آن‌ها کتابفروش‌هایی بودند که اطمینان داشتند در هفته کتاب و در روزهای کتابگردی، هیچ مدیر یا فرد سرشناسی برای معرفی و الگوسازی مردم محله، قدم به داخل کتابفروشی ایشان نخواهد گذاشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها