پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
«رویای سهراب» قایقی که ساخت، به آب انداخت و ساکن هیچستان شد/ رکورددار حراج ملی، کوچه و خیابانی به اسمش نیست!

جوانی که برای ادامه تحصیل به پاریس سفر کرد، شاید هیچ‌وقت در خیالاتش هم نمی‌گنجید که او باید برای امرار معاش در پاریس از ساختمان‌های چند طبقه آویزان شود و شیشه پاک کند و سالیان بعد در حراجی‌ها تابلوهای نقاشی‌اش با مبالغ عجیبی به فروش برسد یا حتی بتواند رکورد‌دار فروش باشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پوریا دهقان: امروز، پانزدهم مهرماه یک هزار و چهار‌صد، سالروز تولد شاعر و نقاش خوش‌ذوق و خاص اهل کاشان است. سهراب سپهری، شاعری که بر خلاف آرامش و سکوت همیشگی باقی مانده از او در فیلم‌ها و عکس‌ها، زندگی پرفرازونشیبی داشت. از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا و استخدام در شرکت نفت تا استعفا از شرکت نفت و برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی. از تدریس در هنرستان‌ هنرهای زیبا تا سفر به کشورهای مختلفی مثل هند و افغانستان و چین و ژاپن. شاید مهم‌ترین چیزی که برای سهراب اهمیت فراوانی داشت استخدام و حقوق و ثروت اندوزی نبود؛ بلکه تمام تلاشش برای پیدا کردن سوال‌هایی بود که به بسط پیدا کردن احساساتی که کمتر کسی تمامش را می‌فهمید و می‌پذیرفت، کمک کند. جوانی که برای ادامه تحصیل به پاریس سفر کرد شاید هیچ‌وقت در مخیله‌اش نمی‌گنجید که او باید برای امرارمعاش در پاریس از ساختمان‌های چند طبقه آویزان شود و شیشه پاک کند و سالیان بعد در حراجی‌ها تابلوهای نقاشی‌اش با مبالغ عجیبی به فروش برسد یا حتی بتواند رکورد فروش را نیز با حدود قیمت پنج میلیارد و صد میلیون تومان جابجا کند. تناقض زیبایی دارد رکورد فروش تابلوی نقاشی، با نبودن هیچ نام و نشان و اسمی از سهراب سپهری میان نام‌های کوچک و بزرگ کوچه و خیابان‌های شهر محل تولدش . به راستی زیبا پرسید؛ خانه دوست کجاست؟

شناخت ابعاد وسیع و پیچیده سهراب سپهری با بیش از ده عنوان کتاب و بالای هفتاد اثر نقاشی آنقدر سخت و غیر ممکن است که بعد از این‌همه سال هنوز بعد از خواندن از زندگی‌اش یا دیدن تولیدات مستند و داستانی از او، بعد جدیدی از شاعر اهل کاشان را در می‌یابیم.

مستند «هیچستان» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی ولی‌عبدی و مستند «سهراب سپهری» به کارگردانی رقیه توکلی از جمله تولیداتی است که سعی کرده افکار نقاش و شاعر اهل کاشان را همانند آثارش زنده نگه دارد؛ اما محصول داستانی‌ای که سال‌هاست در جشنواره‌های متفاوت شرکت می‌کند، هنوز در کشور خودمان اکران نشده، اثر که شاید مهم‌ترین اثر تولیدی درباره‌ی سهراب سپهری باشد. «رویای سهراب» ساخته‌ی علی قوی‌تن، نام اثر سینمایی است که تهیه‌کننده، تدوینگر و فیلمساز با‌تجربه سینمای ایران در سال  96 به تولید آن پرداخت؛ اما تا به امروز خبری از اکران آن برای عموم یا پخش در پلتفرم‌های شناخته شده نیست. شاید شرایط سخت اکران در دوران کرونا و شاید مشکلاتی دیگر؛ اما آخرین خبر از این اثر حضور در جشنواره فیلم تاشکند است که توسط علی قوی‌تن در صفحه شخصی‌اش به مناسبت سالروز تولد سهراب سپهری به اطلاع علاقه‌مندان فیلم و البته این شاعر کاشانی رسانده شده است. نکته جالب شباهت عجیب علی قوی‌تن با سهراب سپهری است که باعث شده تا او علاوه بر کارگردانی، نقش اول این فیلم را نیز عهده‌دار باشد. از دیگر بازیگران اصلی این فیلم می‌توان به مهدی سلطانی، بهاره کیان‌افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری و روایت ناصر ظهماسب اشاره کرد.

ظاهرا این فیلم برشی از زندگی هنرمند کاشانی از کودکی تا بزرگسالی اوست که تماشای آن قطعا برای طرفداران وی بسیار جذاب خواهد بود.

در سالروز تولد شاعر با احساس و عاشق طبیعت کشورمان امیدواریم که هرچه زودتر شرایط  اکران این فیلم برای همه‌ی مردم کشورمان میسر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها