پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
مولانا و سینما/ تنها این بار به جای از نی شنیدن از صاحب نی‌نامه بخوانید

به نظر می‌رسد، این سرنوشت مولاناست که همه‌جا بر سر مالکیت او بحث و جدل و رقابت باشد؛ حتی در یک اثر هنری.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پوریا دهقان:‌ هشتم مهرماه، سالروز بزرگداشت شاعری است که بیت‌بیت اشعارش در مرزهای جغرافیایی هیچ کشوری محصور نمی‌شود؛ اما همه سعی دارند اسمش را به نام کشورشان تمام کنند‌.

جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر قرن هفتم هجری، صاحب کتاب‌های نظم و نثر گوناگون ادبی است؛ که امروزه همه‌ی ما او را به نام مولوی و یا مولانا می‌شناسیم؛ شاعری که بیشتر مردم او را با «مثنوی معنوی» یا غزلیات «دیوان شمس» ‌می‌شناسند؛ اما کمتر کسی خواننده‌ی رباعیات وی یا حتی آثار منثورش مثل «فیه ما فیه»، «مکاتیب» یا «مجالس سبعه» بوده است.

مولانا متولد شهر بلخ است؛ شهری که در حال حاضر قسمتی از کشور افغانستان است. همراهی‌اش با پدر در سفری که در کودکی به نیشابور داشت و سفرهای گوناگون دیگرش برای کسب علم و معرفت به بغداد و حلب و دمشق و قونیه، آغاز قصه‌ای است برای مولاناشدن؛ مولانا و علتی برای جدل‌های امروزی بر سر تعلق او به یک کشور خاص. زندگی پرفرازونشیب و سفرهای جلال‌الدین، آنقدر شنیدنی و خواندنی است که همیشه برای اهالی سینما نیز جذاب و دلپذیر بوده؛ خواه چند پلان کوتاه مثل فیلم «ساکن طبقه وسط» ساخته‌ی شهاب حسینی، خواه در سریالی تلویزیونی مثل «جلال‌الدین» با هدایت مشترک شهرام اسدی و آرش معیریان که به کودکی او می‌پردازد یا در یک پروژه بزرگ و مختص این شاعر به نام «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی.

«مست عشق» محصول مشترک سینمای ایران و ترکیه، عنوان جدیدترین اثر تصویری است که در قالب فیلمی سینمایی و با پرداخت به قسمتی از زندگی مثنوی‌سرای قرن هفتم طرح قصه می‌کند و محوریت آن، دوره‌ای از آشنایی مولانا و شمس تبریزی است. کارگردان این فیلم سینمایی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی آن به عهده مهران برومند است. همچنین فیلمنامه مست عشق با قلم فرهاد توحیدی و حسن فتحی به خلق رسیده. از بازیگران ایرانی این فیلم می‌توان به پارسا پیروزفر در نقش مولانا، شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و حسام منظور با ایفای نقش حسام الدین چلبی اشاره کرد؛ اما چیزی که شوق تماشای این محصول مشترک دو کشور ایران و ترکیه را برای ما بیشتر می‌کند؛ آهنگسازی سهراب پورناظری است که لذت شنیدن آن با صدای همایون شجریان دوچندان خواهد شد.

در روزهایی که همه در انتظار خبر اکران این فیلم بودند، خبری از طرف ترکیه‌ای مست عشق منتشر شد که می‌خواهند فیلم را به صورت سریال، در یکی از شبکه‌های ترکیه پخش کنند؛ اما بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، با تهدید و توصیه و مذاکره ظاهرا طرف ترکی از این کار منصرف شد. به نظر می‌رسد این سرنوشت جلال الدین محمد بلخی است که همه جا بر سر مالکیت او بحث و جدل و رقابت باشد؛ حتی در یک اثر هنری.

طبق آخرین اخباری که روابط عمومی این فیلم منتشر کرده، قرار بود مست عشق تا پایان تابستان آماده نمایش باشد؛ اما ظاهرا مشکلات و حواشی قرار نیست دست از سر این فیلم بردارد و تنها نوید سازندگان این فیلم از اعلام تاریخ جدید به امید برای زمانی نزدیک تغییر پیدا کرده است.

امیدواریم که به زودی زود خبری از اکران مست عشق به گوش برسد تا در همین ایام پیش روی بعد از سالروز بزرگداشت مولانا همزمان خبر ویژه و خوشی برای علاقه‌مندان به مولوی و دوست‌داران فیلم و سینما رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها