چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شکوه یک معلم

او -که به «پدر تعلیم و تربیت نوین ایران» شهره است- معتقد بود: «جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت».

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌‌ای به نام «هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
برای تعلیم و تربیت فرزندان ایران بسیار تلاش کرد. معلمی دلسوز بود که می‌گفت پس از پنجاه‌وهفت سال معلمی هرگز آرزوی داشتن شغل دیگری نداشته است. به شاگردانش عشق می‌ورزید و خودش را نسبت به محرومیتی که برخی از آنها داشتند مسئول می‌دانست. در جوانی دانش‌آموزی داشت که در روستا زندگی می‌کرد. پسربچه برای آمدن به مدرسه و بازگشت به خانه باید پیاده روزی بیست کیلومتر راه طی می‌کرد. این کاری دشوار بود و آقای معلم را نیز نگران و ناراحت می‌کرد، پس از مدیر درخواست اتاقی کوچک در مدرسه کرد. می‌خواست رنج رفت‌وآمد پسرک را هموار سازد و او را در آن اتاق سکنی دهد تا مجبور نباشد هر روز آن همه راه را پیاده بپیماید. معلم جوان درس را با مسائل کاربردی همراه می‌کرد و این بر جذابیت کلاس‌هایش می‌افزود. مثلاً از دانش‌آموزان می‌خواست ارتفاع درخت سنجد داخل حیاط مدرسه را با روش‌های علمی بیایند. آنها برای انجام این کار از ارتفاع سایه‌ها و روابط ریاضی کمک می‌گرفتند تا موفق به حل مسئله شوند.

او - که سالیانی بعد به‌واسطه پشتکار فراوان استادی پرآوازه شد- کتاب‌های مرجعی چون مبانی اصول آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت و مراحل آن را به رشته تحریر درآورد و با تدریس در بسیاری از مراکز علمی به تربیت نسل‌هایی مختلف از جوانان کشور مبادرت ورزید.

دکتر غلامحسین شکوهی همچنین اولین وزیر آموزش‌وپرورش ایران پس از انقلاب اسلامی بود. او -که به «پدر تعلیم و تربیت نوین ایران» شهره است- معتقد بود: «جهان درست نخواهد شد جز با تعلیم و تربیت»؛ و می‌گفت: «تحقق انسانیت در گرو تعلیم و تعلم است و این کاری آسان نیست و کلید آن در تربیت معلم است». 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها