چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
ضرورت حصارشكنی برای صنعت چاپ

سعید کلاری از فعالان صنعت چاپ، در یادداشت خود به‌مناسبت روز ملی صنعت چاپ نوشت: «تسهیل رشد و رفع موانع، تکلیف متولی این صنعت را با وزارت صمت مشخص کنند، بدیهی است که حصار تنگی که بر پیکره این صنعت کشیده شده اجازه پیشرفت را به آن نمی‌دهد.»

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه یازدهم شهریور‌ماه، روز ملی صنعت چاپ، سعید کلاری، مدیر چاپخانه «ناب‌نقش» و فعال حوزه صنفی با ارسال یادداشتی به ایبنا بر ضرورت‌ توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت صنعت چاپ تاکید کرد و خواستار توجه جدی مسئولان و تصمیم‌گیران شد.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
«با افزایش مشکلات عدیده در زمینه‌های متعدد اجتماعی و ازجمله اقتصادی و معیشتی، تمامی چشم‌ها معطوف به شروع کار دولت سیزدهم است و انتظارات از این دولت به نسبت دولت‌های قبلی به مراتب بالاتر است زیرا با یک‌دست شدن ارکان‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، انتظار تسریع در روند حل مشکلات می‌رود. 
 
همگان مطلع هستند که دهه ۹۰ دهه‌ای سخت و طاقت‌فرسا برای مردم کشور بوده، طی این مدت تحریم‌های سنگین و ظالمانه علیه ایران باعث تضعیف و لطمه به زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی شده و در کنار آن ظهور و بروز ویروس کرونا باعث فشار مضاعفی بر پیکر نحیف شده اقتصاد شده است.
 
از ویروس کرونا بدتر حضور مدیرانی در ساختار مدیریتی کشور بود که باعث شد، بحران‌های به وجود آمده به درستی کنترل و مهار نشود و تبعات اجتماعی آن گریبان جامعه را بگیرد؛ به‌طوری که ما شاهد آشفتگی روحی و روانی در میان مردم باشیم.
 
با این مقدمه و توصیفات می‌توان به این نکته تاکید داشت که شروع دولت جدید با تفکری جدید و نیروهای تازه‌نفس در ابتدای دهه جدید چه مقدار اهمیت پیدا می‌کند. اکثریت جامعه با امید بسیار، این انتظار را دارند که اشتباهات مهلک دولت‌های قبلی تکرار نشود و خطاها تصحیح شود، همچنین موانع تولید و کسب و کار که با معیشت مردم ارتباط مستقیمی دارد رفع شوند.
 
رای اعتمادی که مجلس شورای اسلامی به دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی داد، برای اهالی صنعت چاپ که با دست و پنجه نرم کردن با اژدهای هفت سر مشکلات، روزهای بسیار بد و پر استرسی را سپری می‌کنند نوید تغییر و تحولاتی است که امیدواریم جنس آن خوب و مثبت باشد.
 
البته توقع و انتظار ما این است که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهالی چاپ نیز برنامه‌ای ویژه تدارک ببیند زیرا با آنکه صنعت چاپ در ساختار اداری این وزارتخانه صاحب جایگاهی در حد مدیرکل است اما هیچگاه توجهی که لازمه‌اش بوده دریافت نکرده است.
 
تمرکز بر روی سینما، تئاتر، موسیقی و کتاب و بی‌توجه به چاپ، یک تبعیض آشکاری است که از بدو تاسیس وزارت فرهنگ نسبت به این صنعت شده و اگر خواست و همت جمعی خود اهالی صنعت چاپ برای پیشرفت نبود چه بسا که تاکنون به محاق رفته بود.
 
به همین دلیل در گام نخست، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم که بر خلاف اسلاف خود نگاه برابر و معقولی به صنعت چاپ داشته باشند. با توجه به تغییر و تحولات چند سال اخیر در صنعت جهانی چاپ و پر رنگ شدن بعد صنعتی آن، مشخص و بلکه محرز است که وزارت فرهنگ با توجه به تعریفات اداری توان پاسخگویی به نیازهای وجه صنعتی چاپ را ندارد.
 
به همین دلیل انتظار می‌رود برای تسهیل رشد و رفع موانع، تکلیف متولی این صنعت را با وزارت صمت مشخص کنند، بدیهی است که حصار تنگی که بر پیکره این صنعت کشیده شده اجازه پیشرفت را به آن نمی‌دهد.
 
در این میان وزیر جدید در گام دوم باید برای صنعت چاپ حصارشکنی کنند و اجازه دهند صنعت چاپ کشور تحت لوای وزارتخانه‌ای به حرکت خود ادامه دهند که وجه غالب آن صنعتی است تا از مواهب این بخش به خوبی مستفید شود.
 
ما هم‌ به این نکته باور داریم که وزارت ارشاد باید نقش نظارتی‌اش بر محتوای محصولات فرهنگی و به‌طور کل بخش فرهنگی چاپ اعمال شود چراکه بخش زیادی از محصولات چاپ به‌طور شاخص، کتاب و مجله است و کاملا با ذات آن وزارتخانه همخوانی دارد.
 
در آستانه روز صنعت چاپ این موضوع را بیان می‌کنم که بی‌شک انتخاب مدیران پرتوان و باکفایت از دغدغه‌های وزیر محترم است که این مورد مهم هم دغدغه‌ بدنه صنعت چاپ است. در این بین توقع می‌رود برای بخش صنعت چاپ مدیری توانمند، با دانش و از جنس صنعت چاپ انتخاب شود، زیرا به تجربه اثبات شده از بین مدیرکل‌های قبلی، مدیرانی موفق بوده‌اند که با صنعت چاپ و مشکلات آن آشنایی بیشتر و بهتری داشتند و تعامل خوبی با متولیان صنفی و بدنه صنف داشتند.
 
در انتها این نکته مهم را خدمت وزیر محترم متذکر می‌شوم که وزارت ارشاد، وزارت حمایت‌کننده است و خالق فرهنگ و هنر و محصولات چاپی نیست. فرهنگ و هنر و چاپ را هنرمندان، فرهیختگان و صنعتگران چاپ خلق می‌کنند. بهتر است وزیر، علاوه بر ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر با اهالی صنعت چاپ هم نزدیک و صمیمی شود، زیرا مسلما بدون اخذ نظرات متولیان صنفی نمی‌توان برنامه‌ای جامع برای آن پیش‌بینی کرد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مطمئن باشد جامعه نجیب و شریف صنعت چاپ، پاسخ دوستی و اعتمادشان را به خوبی خواهند داد.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها