یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
علامه ذوالفنون

آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی را -که علاوه‌بر علوم ظاهری در علم اخلاق و آداب عرفان نیز به درجات بالای کمال دست یافته‌ است- علامه ذوالفنون نامیده‌اند. بازنشر هفتادمین قاب روایت به مناسبت رحلت ایشان فراروی شماست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌‌ای به نام «هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
میراث علمی و فرهنگی یک ملت ازطریق دانشمندانش شناخته و انتقال داده می‌شود. عالِمی را که با فلسفه یونانی و سیر تحول و تکامل آن از دوران اسلامی آشنایی کامل داشته، در فقه و اصول و تفسیر سرآمد بوده و در هیئت و نجوم و ریاضیات صاحب کرسی باشد، باید خلاصه‌ای از علم، فرهنگ و تاریخ ملت خویش دانست. این‌گونه است که آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی را -که علاوه‌بر علوم ظاهری در علم اخلاق و آداب عرفان نیز به درجات بالای کمال دست یافته‌ است- علامه ذوالفنون نامیده‌اند و او را مایه فخر و مباهات اسلام و ایران می‌دانند. ایشان آثار فراوانی را در فلسفه، عرفان، کلام، ادبیات و ریاضیات به رشته تحریر درآورده‌اند که مجموعه ارزشمندی از میراث علمی و فرهنگی ایران و اسلام به‌شمار می‌رود. از علامه حسن‌زاده آملی دیوان اشعاری نیز جمع‌آوری و به طبع رسیده است‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها