یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاریخ‌نگار علم

حسن صفاری علاوه‌بر تألیف کتاب‌های درسی، ترجمه آثار فراوان دیگری را هم در کارنامه داشت. کتاب‌های تاریخ صنایع و اختراعات و ریاضی‌دانان نامی ازجمله آثار مهم او است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پاسداشت یاد و نام بزرگان و مفاخر کشور راهی است برای الگوسازی؛ راهی که کمک می‌‏کند جوانان با زیست علمی و شخصی این عزیزان آشنا شوند و با الگوگیری، راه پُرتلاش و پُرافتخار آن‌ها را ادامه دهند. بنیاد ملی نخبگان از چند سال قبل اقدام به برگزاری مراسم تکریم از نخبگان و مفاخر معاصر ایران‏ زمین در سراسر کشور کرده است که گزارش آن در بولتنی به نام «طواف شمع» و نشریه‌‌ای به نام «هنرنامه» منتشر شده است. بازخوردهای این اتفاق مبارک باعث شد تا خبرگزاری کتاب ایران با همکاری بنیاد ملی نخبگان تصمیم به درج برشی از زندگی شخصی و حرفه‌‏ای این بزرگان زیرِ نام «قاب روایت» کند. این مجموعه به قلم «محسن شاه‌رضایی» نوشته شده و تقدیم به خوانندگان خبرگزاری کتاب ایران می‏‌شود.
 
متن این شماره قاب روایت به شرح زیر است:
امروزه کتاب‌های درسی به‌صورت متمرکز تهیه می‌شوند و در اختیار دانش‌آموزان سراسر کشور قرار می‌گیرند. اما در روزگاری نه چندان دور وضعیت این‌گونه نبود. نویسندگان مختلف کتاب‌‌هایی را می‌نوشتند و راهی بازار نشر می‌کردند، آن‌گاه دبیران و معلمان مدارس براساس سلیقه خود یکی از این کتاب‌ها را انتخاب کرده، به تدریس می‌پرداختند. در آن زمان کتاب‌های «صفاری‌قربانی» ازجمله بهترین کتاب‌های ریاضی محسوب می‌شد و از استقبال بالایی برخوردار بود. دلیل آن هم روانی متن، انسجام مطالب و ساختار منظم آنها بود. کتاب‌های «صفاری‌قربانی» سال‌های طولانی در مدارس تدریس می‌شد و چنان با بچه‌ها عجین شده بود که اغلب نویسنده آن را فردی به نام «صفاری‌قربانی» می‌پنداشتند، حال‌ آنکه روی جلد کتاب نام دو نفر به‌وضوح دیده می‌شد: حسن صفاری، ابوالقاسم قربانی.

استاد حسن صفاری علاوه‌بر تألیف کتاب‌های درسی، ترجمه آثار فراوان دیگری را هم در کارنامه داشت. کتاب‌های تاریخ صنایع و اختراعات و ریاضی‌دانان نامی ازجمله آثار مهم او است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها