یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
چرا وجود کتابخانه ملی در قم ضروری است؟

سیدمحسن محسنی، فعال فرهنگی و عضو بنیاد قم‌پژوهی در یادداشتی برای «ایبنا» از تعطیلی دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قم انتقاد کرد و وجود چنین دفتری را در قم ضروری دانست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - سیدمحسن محسنی: هر چند قم به‌حق شهر کتابخانه‌های عمومی و خصوصی نام گرفته است، لیکن جای مرکز اسناد و کتابخانه ملی در این شهر خالی بود. کتابخانه ملی هر کشور/ منطقه، در واقع حافظه ملی آنجا محسوب می‌شود.
 
کتابخانه ملی وظایف متعدد و فراتر و گسترده‌تر از یک کتابخانه معمولی و عمومی دارد؛ ازجمله:
۱. گردآوری نسخ خطی ارزشمند
۲. گردآوری اسناد تاریخی آن منطقه
۳. گردآوری عکس‌های تاریخی
۴. گردآوری فیلم‌ها و نوارهای تاریخی
۵. تخلیه بایگانی راکد دستگاه‌های دولتی و عمومی و جداسازی اسناد ارزشمند و ناارزشمند و خارج‌سازی اسناد نخست و امحاء اسناد اخیر و در نتیجه ایجاد فضای بیشتری برای دستگاه‌های مزبور
۶. تدوین تاریخ شفاهی
۷. طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی و معرفی منظم اسناد و مدارک جهت بهره‌وری از آنها
۸. انتشار نشریات مرتبط با وظایف خویش
 
قم به چند جهت مستحق تشکیل کتابخانه ملی است؛ از جمله:
۱. تاریخ و قدمت حدودا هفت هزار ساله و شاید بالاتر از لحاظ استقرار انسان در این خطه
۲. مرکز نخست مذهبی کشور
۳. مرکز سیاسی دوم کشور
۴. قم شهر کتابخانه‌ها است و کتابخانه ملی تکمیل کننده این وصف است.
۵. انبوهی از اسناد تاریخی و نسخ خطی در این شهر پراکنده است که تنها کتابخانه ملی قم می‌تواند آنها را ساماندهی و معرفی کند. می‌توان گفت قم فعال‌ترین و زنده‌ترین شهر از حیث گردش و استقرار اسناد و نسخ خطی شرقی - اسلامی در خاورمیانه یا حداقل یکی از شهرهای مهم این منطقه است.
۶. وجود پژوهشگران متعدد و نخبه کشوری در این شهر که بسیاری از نیازهای آنها را صرفا کتابخانه ملی قم می‌تواند پاسخ دهد.
۷. محل سکونت و زادگاه برجسته‌ترین و بیشترین تعداد نسخه‌شناسان و فهرست‌نویسان نسخ خطی (اسلامی - ایرانی) در سطح کشور و بعضی در سطح خاورمیانه و جهان شر‌ق‌شناسی همچون مرحوم استاد عبدالحسین حائری و استاد آیت‌الله سید احمد اشکوری و فرزندان دانشمندش.
۸. دومین شهر کشور از حیث استقرار بیشترین تعداد چاپخانه و ناشر و کتاب فروش در آن.
 
بر اساس همین نیازها بنیاد قم‌پژوهی از چند سال پیش پیگیر تشکیل کتابخانه ملی در این شهر بود. در ملاقاتی که اعضای این بنیاد با رئیس وقت مجلس شورای اسلامی داشتند، این خواسته مطرح شد و خوشبختانه به مرحله اجابت رسید.
 
در پی این امر، کتابخانه ملی شعبه قم، به صورت موقت در یکی از خانه‌های فرسوده و کوچک سازمانی در خیابان باجک استقرار یافت. متاسفانه ظاهرا تصوّر متصدیان محلی این استان از کتابخانه ملی، نهایت چیزی در حد کتابخانه‌های عمومی و معمولی است و نه فراتر، بل فروتر! دلیل این سخنم عملکرد اینان در برابر شعبه این کتابخانه طی این دو سه سال در قم است. به همین علت تلاش چند ساله مدیر شعبه قم جهت تامین ساختمانی مناسب به جایی نرسید و در نامه‌ای به استاندار خداحافظی این دفتر را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط