سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کتاب‌ها امن‌ترین پناهگاه برای انسان‌‌ها هستند

معصومه باقری، نویسنده و کارشناس رسانه در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است، به اهمیت توجه به کتاب در دنیای پرخبر امروز پرداخته است؛ خبرهایی که باعث اضطراب و پریشانی جامعه می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه باقری: تاریخ و تمدن ایران نشانه‌ای از اقتدار و شکوه این کشور است. وقتی به تاریخ و گذشته‌ سرزمین ایران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که با پهنه‌ای وسیع از فرهنگ، قدرت علمی، جغرافیا و قومیت‌ها همراه بوده که نخبگان، شاعران و نویسندگان بزرگی را به جهان معرفی کرده است.

اکنون ما در این جهان پیشرفته در یک نزاع فرهنگی قرار گرفته‌ایم. نزاع فرهنگ و تمدن، جنگ بین حق و باطل است. بین روشنایی و تاریکی. جهالت و دانایی. شاخص‌های توسعه‌یافتگی و نبوغ در جوامع بشری سطح مطالعه‌ مردم آن ملل است. 

بزرگ‌ترین دستاورد مطالعه این است که انسان دیگر به انتظارات و نظرات شخصی افراد منفی‌نگر اهمیتی نمی‌دهد و سعی می‌کند صدای خودش از دیگر صداهایی که می‌شنود قوی‌تر باشد. کتاب می‌تواند انسان را به آگاهی و تفکر وادارد. تفکر بدون رنج به دست نمی‌آید. رنج انسان را به هدف می‌رساند. انسانی که رنج می‌کشد بهتر می‌تواند مسیر آرزوهایش را پیدا کند. کتاب‌ها امانت‌دار و احیاکننده‌ اندیشه‌های متعالی و منبع بزرگی برای کسب آگاهی و تجربه هستند. 

ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی، این نکته را نشان می‌دهد که کتاب دریچه‌ای برای نجات انسان از بدبختی و جهالت است. این موضوع به قدری مهم است که می‌تواند جلوی بسیاری از انحرافات، شرارت‌‌ها، اشتباهات و خشونت‌ها را بگیرد.

جهالت و عدم توجه به مطالعه، جامعه را از پای در می‌آورد. اتفاقات تلخ و ناهنجاری رخ می‌دهد و سوال بر سوال می‌افزاید. کتاب‌ها در بردارنده‌ تجارب نویسندگان بزرگ، آموزه‌های دینی، اندیشه‌ نخبگان ملت‌های گوناگون و راهبردی جالب برای انتخاب و افکار در سطح ساده یا پیچیده است. 

این مبحث نیازمند برنامه‌ریزی گوناگون و ایجاد انگیزه برای تشویق اقشار مختلف جامعه به کتابخوانی است. نیازمند تلاش مدیران، آموزگاران، استادان و خانواده‌ها برای تزریق اطلاعات از مقطع ابتدایی تا دانشجویی است.

گاهی مطالعه‌ یک رمان ساده و کتاب‌های روانشناسی و مطالب کتاب‌های فلسفی، نیازهای روحی شخص را به احساس امنیت می‌رساند تا اطرافش را بهتر درک کند و خلأ موجود در زندگی‌اش پر شود.

به کتاب‌ها پناه ببریم که هر کتاب یک پناهگاه برای رشد و تعالی و آرامش انسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها