سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
معرفی شاخصه موهبت «دانایی و مانایی» با کتاب

ابوالفضل صادقی‌نژاد معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان در یادداشتی به مناسبت هفته کتاب برای ایبنا نوشت: مانایی یک ملت در فرهیختگی و دانایی او در ابعاد متعدد وابسته به تعریف انسان است و البته شاخصه این موهبت با کتاب معرفی می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - ابوالفضل صادقی‌نژاد: مانایی یک ملت در فرهیختگی و دانایی او در ابعاد متعدد وابسته به تعریف انسان است و البته شاخصه این موهبت با کتاب معرفی می‌شود که ضرورتا در این بخش، مطلق کتاب خوب با موضوع و مفاهیم خوب، منظور نظر است و مطمئنا کتاب باید نه‌تنها سطح دانش فردی بلکه عصاره آن باید نوع رفتار آدمی را به سمت مطلوب تصحیح کند.

کتاب مجموعه‌ای معتبر و موثر در تعیین سطح فرهنگ جامعه با محوریت توسعه دانایی و اتکا به قدرت تعقل به عنوان کلیدواژه تعریف انسان است. کتاب در فرآیندی سه بعدی عقل و درایت و تجربه را به هم در می‌آمیزد تا ماحصل اندیشه‌مداری و فرهیختگی برآمده از قدرت ادراک بتواند در نسخه‌ای عملیاتی در دسترس عموم انسان‌ها باشد تا به اعتبار آن بتوان در چرخه زیست و حیات برجسته با حمایت تجربه‌ها از قدرت تسریع دسترسی به اهداف برخوردار شویم و در کمترین فرصت با حل مشکلات و مسائل به سرمنزل مقصود برسیم.

کتاب یار مهربان نام گرفت تا بدانیم بهترین و نزدیک‌ترین رفیق صمیمی اوست که می‌تواند بی‌منت گره‌گشایی کند و آدمی به محوریت او می‌تواند تا معراج اندیشه‌ها صعود کند.

ایرانی در فرایند فزونی دانایی با پیشینه‌ای سترگ معرفی می‌شود به شکلی که فردوسی در براعت استهلال خود در آغاز شاهنامه پس از معرفی خرد به عنوان کلیدواژه، 14 بیت می‌سراید و آنگاه در کلامی برجسته اعتقاد راسخ خود را به دانایی و قدرت آن معطوف می‌دارد و بیان می‌کند که توانایی انسان وابسته به قدرت دانایی اوست و هر که را دانش باشد در عرصه روزگار توان مقابله با هر رخدادی از سوی او قابل تصور خواهد بود.

کتاب عامل اتصال و حلقه ارتباط بین انسان، انسانیت و شکوه ارتباطات اجتماعی به منظور ایجاد زمینه مساعد حیات عاقلانه است و در تمامی ابعاد به محوریت انسان تبیین و تدوین می‌شود که بخش اندکی شاید بلاواسطه به عنوان انسان در علوم رفتاری اشاره داشته باشد و بخش کثیری با ضرباهنگی شایسته از علوم وابسته به تعیین رفاه انسان در بخش‌های غیر علوم انسانی تبیین می‌گردد.

فرهنگ کتابخوانی با هجوم فضاهای رسانه‌ای دچار خدشه جدی شده و از نسل کتابخوانان حرفه‌ای کمتر می‌توانیم علاقه‌مندان با شکوه کتاب را شاهد باشیم و البته گرانی و کمبود کاغذ و افزایش قیمت کتاب باعث شده تا زمینه‌های علاقه به کتابخوانی کم شود که با کمک مردم و با تدابیر سازمان‌های مردم نهاد باید به این اصالت تعیین کننده در نرخ شایستگی‌های ملی توجه بیشتری داشته باشیم.

هفته کتاب و کتابخوانی باید موعد عملیاتی کردن اندیشه کتابخوانی باشد به شکلی که انسان در این موعد خاص به تدبیر سنواتی در اقبال به کتاب دست یابد و با تصمیم مقتضی اراده خود را مصروف دارد تا در جرگه کتابخوانان معرفی شود.

در یادداشت‌ها و جلسات گذشته از تلاش‌های مستمر به منظور معرفی استان سمنان به عنوان پایتخت کتاب سخن گفته‌ایم و در عمومی‌سازی فرهنگ کتابخوانی هم بارها اشاراتی داشته‌ایم و از این پس نیز تلاش‌های خود را توسعه و عموم‌سازی فرهنگ کتابخوانی را هدایت خواهیم کرد.

مردم، سازمان‌ها و مسئولان باید در اقدامی خیرخواهانه بخشی از دیدگاه‌های ذیل را عملیاتی کنند:
1- مردم باید شاکله تربیتی فرزندان خود را در دوران طفولیت بر باور توسعه فرهنگی با معرفی کتاب مفید مطرح سازند.
2- کتاب باید در سبد اقتصاد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد.
3- سازمان‌های مردم نهاد به عمومی‌سازی کتاب و فرهنگ کتابخوانی با توجه به اقبال مردم به این موسسات مردمی، اقدام کنند.
4- مسئولان باور کتابخوانی را در ادارات و نهادها توسعه دهند و با صرف فرصت، دوره‌های بازآموزی ویژه خانواده و به‌ویژه فرزندان را برگزار کنند.
5- کتابخانه‌های عمومی، عنوان عمومی خود را عملیاتی به نمایش گذارند و با جدیت در پی افزایش تعداد اعضا باشند.
6- آموزش و پرورش حدقل دوره‌های آموزش کتابخوانی را از همان پایه‌های ساختاری آموزش معرفی و با تاکید، فرهنگ کتابخوانی را ترویج نماید.
7- دولتمردان یارانه کتاب را به عنوان یکی از ضروریات اجتماعی توسعه داده و مردم را از نعمت کتاب ارزان برخوردار سازند.
8- هدایا بین اعضا اجتماع در قالب کتاب، معرفی و تثبیت شود.

بدین باور می‌توان کتاب را به عنوان یگانه بازوی ارتقا فرهنگی معرفی کرد و با اتکا به آن شاهد حال خوب در رفتار اجتماعی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها