یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
محرم و سوگواری در زاویه دید نوین

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در یادداشتی برای ایبنا از بایدها و نبایدهای عزاداری سرور و سالار شهیدان در روزهای کرونایی نوشت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - ابوالفضل صادقی‌نژاد: زیرساخت فرهنگ ایران زمین، ریشه در باورها و اعتقادات شیعی وابسته به فرهنگ عاشورا دارد زیرا در تفسیر فرهنگ، ناگزیر باید از کلید واژه‌های انگیزشی و اعتقادی همچون غیرت و تعصب وابسته به حفظ اصالت و کرامت انسان استفاده کنیم و این مهم، هرگز دست‌یافتنی نخواهد بود؛ مگر آنکه منشا معرفتی موضوع را در ظهر تفتیده و داغ عاشورا سال 61 هجری پیگیری کنیم.

با هر تعریفی که از فرهنگ داریم و آن را باور کرده‌ایم، باید اعتقاد به ریشه‌ها را تقویت کنیم و بدانیم سوگواری بر حسین علیه‌السلام تمام باور ما در شناخت عاشورا نیست؛ بلکه ضرورت در مطالعه رفتار، آداب، اعتقادات و از همه مهم‌تر اهداف عاشورا در نگاه امام مظلوم علیه‌السلام، یاران و شیعیان اوست.

محرم، چراغ فروزان در تعیین سعادتمندی انسان سرگشته در بلوای ارتباطی دنیای معاصر است که با هجمه‌های سنگین دشمنان تلاش می‌شود این چراغ کم‌سو شود؛ درحالی‌که ذات قیام حسین علیه‌السلام، منبعث از خون و فداکاری و معرفت است که بی‌گمان به فضل الهی، هرگز کم‌رونق نخواهد شد؛ حتی اگر کرونا کماکان عربده‌کشی کند.

با نگاه به تاریخ می‌بینیم که آداب عزاداری بر سالار شهیدان در بسیاری از بازه‌های زمانی آسان و سهل‌الوصول نبوده و در دوران خفقان بسیاری از محبان در پستوها، سوگواری می‌کردند و یا به‌دور از نگاه گزمه‌ها در دل باغ‌ها و تکایای دور از مرکز، عاشقانه تعزیه‌داری می‌کردند؛ لذا سختی‌های امسال با یورش کرونا نمی‌تواند سخت‌تر از آن روزهای لبالب از مکافات حکومتی و سختگیری‌های نظامی باشد.

امروز با باور به طبیعی بودن بسیاری از بلایا فارغ از فتنه‌گری‌های جهانی در ایجاد جنگ‌های بیولوژیکی باید در اندیشه تغییر مصلحانه آداب عزاداری بود لذا شعار «هر خانه یک حسینیه» اگر درست اجرا شود، شاهد خواهیم‌ بود که تعداد تکایا با افراشتن رایت سرخ حسینی به تعداد منازل در این سرزمین توسعه خواهد یافت؛ بنابراین می‌توانیم شاهد پوست‌اندازی از آداب سنتی به سوی آداب نوین سوگواری باشیم.

اصل مطلب در حفظ اصالت عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت است لذا با صیانت از این فلسفه که شرط حیات شیعه است، باید در حفظ جان نیز - که ضرورت مطلق است - تلاش کنیم و با طرح‌های نوین فرهنگی بدون ایراد آسیب به انسان‌ها، سوگواری نماییم.

در محرم امسال می‌توان از همگان خواست تا با منابع غنی فرهنگ شیعه و عاشورا آشنا شوند و تاریخ را با بهترین انتخاب در منابع - که می‌تواند با مشورت اهل فن و تخصص باشد - دنبال و با درایت بیشتر، فلسفه قیام حسین علیه‌السلام را با تدبر و تفکر پی‌جویی کنیم.

امسال، تشنگی را در دریافت مطالب بدون واسطه در حسین‌شناسی دنبال‌ کنیم تا سیراب شویم زیرا تشنگی اباعبدالله علیه‌السلام در کم و کسر معرفت انسان‌ها به ساحت عشق حسینی بود و او آب معرفت را در حلقوم انسان‌های ناسپاس کوفه ریخت ولی افسوس که عطش جاهلیت آنان بیش از این‌ها بود.

امسال، عشق به حسین را با تفکر، دنبال کنیم و کمی باور کنیم که عشق به ساختن انسان آرمانی چه کرده که الگوی معرفتی چون حسین علیه‌السلام از تمام زندگی و خاندان خود به نفع هدایت انسان می‌گذرد.

امسال از فضای رسانه‌ای به شکل مطلوب‌تر استفاده کنیم و البته با حفظ نکات بهداشتی کماکان چراغ تکیه محلی خود را خاموش نگذاریم.

امسال از خوردن شام و ناهار به‌نفع فقرا حکم صادر کنیم و رضایت بدهیم گرسنه‌های واقعی در طرح مواسات رهبری فرزانه انقلاب مورد توجه قرا گیرند‌.

کرونا وحشتناک نیست؛ اگر بازه معرفتی عاشوراشناسی بتواند احترام به مقدّرات را در صدر آرزوهای ما ترسیم کند.

امسال فرهنگ عاشورا را با دامنه ارتباطات مدرن در دهکده جهانی از نوعی موثر پیگیری کنیم و مطمئن باشیم که حسین‌شناسی اصل ماجرای عاشورا است و اگر به این دامنه از معرفت به ساحت حسین رسیدیم، بی‌گمان در مقصد خواهیم‌ بود.

عزاداری‌های با معرفت اهالی عشق و ایمان، مقبول آستان دوست باد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها