جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
پیشنهادهایی برای روزهای خانه‌مانی و مطالعه

محمد غفاری شاعر و معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری استان قم برای روزهای خانه‌مانی کتاب‌هایی را با موضوع شعر و داستان برای مطالعه معرفی ‌کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم محمد غفاری: روزی اتفاقی نگاهم افتاد به جلد کتاب «تولستوی روی مبل بنفش» که نوشته بود: هرکسی به ادبیات پناه برده باشد این کتاب را درک خواهد کرد!
 
آن‌جا بود که فهمیدم می‌شود به ادبیات پناه برد و بعد از آن چقدر نگاهم به داستان و شعر تغییر کرد. حالا که سخت‌ترین روزها را پشت سر می‌گذاریم می‌توانیم باز هم به ادبیات پناه ببریم و پیشنهاد من برای شما کتاب‌های زیر است:
 
مجموعه شعر:
 
1- کتاب مستطاب قمپز:
اگر نام محفل طنز قمپز را شنیده‌اید و گاهی فیلم‌هایی از آن را دیده‌اید، «کتاب مستطاب طنز قمپز» را بخوانید تا از اشعار طنز نزدیک به سی شاعر بانمک قمی لذت ببرید. اشعار سالم و بانمکی که می‌توانید در خانه بلند بلند بخوانید با هم لذت ببرید. این کتاب را عباس احمدی کرده و نشر سوره مهر به چاپ رسانده است.
 
2- لبخندهای سوخته مرداد:
شعرهای مهدیه اکبری بسیار نجیب، با جزئی‌نگری‌های زنانه هستند. غزل‌هایی که با زبان ساده و گیرا، از روزمرگی‌های ما تغزل می‌سازد و حال مخاطب را خوب می‌کند. نشر فصل پنجم این اثر مهدیه اکبری را منتشر کرده است.
 
داستان ایرانی:
 
3- عصرهای کریسکان:
درگیری‌های اول انقلاب در مناطق شمال غرب کشور و آشوب و بلوای دموکرات و کومله و دیگر گروه‌های مسلح معاند پر از  اتفاقات جذابی است که خواندن آن بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. کیانوش گلزار راغب این کتاب را نوشته است و نشر سوره مهر آن را راهی بازار کتاب کرده است.
 
4- مردی در تبعید ابدی:
زندگی ملاصدرا وقتی با قلم جذاب و شیرین نادر ابراهیمی نوشته شود حتما کتاب خوبی خواهد بود. اگر علاقه‌مند به تاریخ، فلسفه اسلامی، عصر صفوی هستید خواندن رمان جذاب «مردی در تبعید ابدی» را از دست ندهید. «مردی در تبعید ابدی» اثر نادر ابراهیمی از سوی نشر روزبهان چاپ شده است.
 
داستان خارجی:
 
5- عقاید یک دلقک:
 «عقاید یک دلقک» روایتگر رهایی از روزمرگی و پیچیدگی‌های مرسوم دنیا است که آرزوی هر کدام از ماست اما جرأت پشت پا زدن به داشته‌هامان و بی‌تفاوتی نسبت به پیرامون‌مان هرگز شدنی نیست.
 
آنچه در این کتاب می‌خوانیم زندگی یک دلقک رها از هر قیدوبندی است که گاه با حرف‌های فلسفی‌اش پیش‌فرض‌های ذهنی مخاطب را به چالش می‌کشد.
 
«عقاید یک دلقک» به قلم هانریش بل و ترجمه شریف لنکرانی از نشر امیرکبیر را پیشنهاد می‌کنم.
 
6- سبزه‌زارهای بهشت:
مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه به هم پیوسته درباره یک روستا که هر بار روایت قصه‌ها در مورد یک خانواده است و کشف روابط آن‌ها برای مخاطب بسیار جالب است. «سبزه‌زارهای بهشت» را جان استاین بک نوشته و با ترجمه مهرداد وثوقی از سوی نشر مروارید منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها