جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
ایجاد راسته‌های فرهنگی؛احیا بافت فرهنگی تاریخی تهران

محمدجواد حق‌شناس، به مناسبت آغاز هفته تهران‌(12 تا 18 مهر‌ماه) در یاداشت «تهران فرهنگی، مقصد تازه گردشگری» با تاکید بر ظرفیت‌های بالای تاریخی، فرهنگی و طبیعی تهران، ایجاد راسته‌های فرهنگی از‌جمله راسته کتاب را نشانه ادامه توجه مدیریت شهری به احیاء پایتخت دانسته است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: تهران از گذشته تا‌کنون از ظرفیت‌های بالای تاریخی، فرهنگی و طبیعی برخوردار بوده ‌است. با توجه به اینکه بافت فرهنگی و تاریخی، هسته اولیه تشکیل این شهر بوده ‌است، بنابراین باید به این موضوع بیش از گذشته توجه شود.

به‌رغم اینکه بخشی از بافت فرهنگی و تاریخی پایتخت با اقدامات مؤثر مدیریت شهری احیا شده و بخشی دیگر نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد، اما ضروری است که در این زمینه طرح‌ها و برنامه‌های بیشتری به اجرا درآید.

ایجاد راسته‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... از جمله کارهایی است که طی دوره جدید مدیریت شهری با جدیت به انجام رسیده ‌است. تداوم چنین رویکردی با احیاء و بازآفرینی پهنه رودکی، ایجاد راسته‌های کتاب، موسیقی، فیلم، تئاتر و صنایع‌دستی نیز باید در این دوره پیگیری شود و به نتیجه برسد.

در این میان یکی از ابزارهایی که اهمیت فراوانی برای شناساندن این شهر به گردشگران دارد، بهره‌گیری از ظرفیت فاخر، وزین و تأثیرگذار هنر هفتم است. تعامل سینما با مدیریت شهری کلانشهر تهران برای بیان تصویری ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متنوع تهران با هدف معرفی این کلانشهر به‌عنوان مقصد گردشگری ضرورتی انکارناپذیر به شمار می‌آید.

بهره‌گیری از پتانسیل بالای سینمای مستند به‌عنوان مدعی جدی و سرسخت این حوزه می‌تواند نقش پررنگ و مهمی را در به تصویرکشیدن تاریخ و هویت تهران ایفا کند. در واقع، ظرفیت‌های پایتخت برای جذب گردشگر، زمانی به درستی دیده می‌شود که تصویر درستی از تهران با کمک و همراهی هنر سینما روایت کنیم.

در این میان، شهرهایی همچون شیراز و اصفهان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی- فرهنگی خود توانسته‌اند در زمینه جذب گردشگران خارجی و داخلی تا حد زیادی موفق عمل کنند و از جایگاه قابل‌قبولی برخوردار شوند.

هم‌اکنون تهران نیز در مسیر درستی قرار گرفته و آینده خوبی برای آن می‌توان انتظار داشت. با وجود اینکه این شهر در گذشته صرفا معبری برای گردشگران بوده، اما هم‌اکنون برخی اقداماتی که پیش‌تر عنوان شد در کنار مسیری که همه متولیان و مسئولان ذیربط باید در آن حرکت کنند، سبب شده اکنون تهران به‌عنوان پایتخت ایران، در مرکز و کانون توجه‌ها قرار گیرد؛ حالا نگاه گردشگران بیش از پیش به این شهر معطوف شده است.

به هر حال آنچه در این زمینه مهم است اینکه نتیجه و دستاورد مجموعه اقدامات و برنامه‌ها منجر به این شود که تهران از معبر به مقصدی مهم و ویژه برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. برای دست یافتن به این هدف، باید تلاش کنیم که این شهر را از منظر فرهنگی و اجتماعی به جایگاه درستی برسانیم؛ کاری که در این دوره در دستور قرار گرفته و در مدت پیش رو نیز با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت. چراکه بخش مهمی از سرمایه‌های معنوی شهر تهران از این طریق بازتولید می‌شود.

منبع؛ روزنامه‌ همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها