چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
تخفیف غیرمتعارف مساوی است با رفتار غیرمنصفانه صنفی

ناشر باید به این نکته توجه کند که فروش از طریق سایت یا فروش مستقیم نباید باعث برهم خوردن نظم این چرخه شود و در مقابل کتاب‌فروش هم باید بپذیرد که با وجود فضای مجازی، دنیای امروزی مخاطبان برای دیدن و خرید محصولات تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسن روشنایی مدیر انتشارات گلبان با ارسال یادداشتی اختصاصی به ایبنا درباره پیامدهای تخفیف فروش کتاب توسط ناشران و کتاب‌فروشان در صنعت نشر و آسیب‌های آن به اعضای صنف پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

تخفیف غیرمتعارف مساوی است با رفتار غیرمنصفانه صنفی
ابتدا باید بپذیریم که مثلث چرخه توزیع کتاب شامل ناشر(تولید کننده) و موزع و کتاب‌فروش است که هر کدام در یک راس این مثلث قرار دارند و عدم وجود هر یک از این عوامل باعث کندی حرکت این چرخه خواهد شد. ناشر یا کتاب‌فروش باید بدانند که تلاش برای یکه‌تازی در این حوزه و اقداماتی که به منظور رسیدن به منافع فردی کوتاه مدت می‌کنند، شاید در مقاطعی به نفع ایشان باشد اما در درازمدت نتیجه عکس خواهد داد و حذف یک بخش از چرخه تولید باعث رشد بخش دیگر نخواهد شد.
 
برخی از ناشران به اشتباه معتقدند که سرمایه‌گذاری را ناشر انجام می‌دهد و کتاب‌فروش حاضری‌خور است و بدون سرمایه‌گذاری شخصی با سرمایه ناشر کار می‌کند و پس از فروش محصولات به صورت نقدی در محل کتاب‌فروشی خود، به ناشر چک‌های طولانی مدت می‌دهد. در صورتی که باید بپذیریم کتاب‌فروش هم سرمایه‌گذاری خود را انجام داده و با برپایی یک ویترین نمایش و معرفی این محصولات، بار سرمایه‌گذاری ناشر در هر شهر را از روی دوش او برداشته است. پس در می‌یابیم که کتاب‌فروش شریک ناشر است اما به قدرالسهم خود و حذف یک شریک اقتصادی باعث ضعف شریک دیگر خواهد شد.
 
بنابراین ناشر باید به این نکته توجه کند که فروش از طریق سایت یا فروش مستقیم نباید باعث برهم خوردن نظم این چرخه شود و در مقابل کتاب‌فروش هم باید بپذیرد که با وجود فضای مجازی، دنیای امروزی مخاطبان برای دیدن و خرید محصولات تغییر کرده است. اگر کتاب‌فروش هم مانند ناشر به‌روز شود قطعا هیچکدام مانعی برای رشد دیگری نخواهند بود و اگر هر کدام خود را به‌روز نکنند مستوجب حذف از این چرخه خواهند بود.
 
در خصوص رفتارهای غیرمنصفانه برخی از همکاران باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به آغاز ترم تحصیلی جدید، یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی همکاران شریف کتاب‌فروش، رفتار غیرمنصفانه برخی گروه‌ها، موسسات و ناشران به نام فروش ویژه همراه با تخفیف‌های غیرعرف است که این روزها با بهانه‌های مختلف بر روی شیشه مغازه‌ها و سایت‌ها خودنمایی می‌کنند. روش‌ها و ارقامی که به مذاق خریدار خوش است و اما خواب از چشم کتاب‌فروش ربوده است.
 
50% تخفیف، نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب با تخفیف 50%،  خرید مستقیم کتاب همراه با ارسال رایگان به همه شهرها و تخفیف ویژه و... این پلاکاردها و شعارها رفتارهای غیرمنصفانه‌ای هستند که باعث می‌شود لرزه بر تن کتاب‌فروش بیفتد و خواب از دیده وی برباید.
 
پر واضح است که این رفتار غیرمنصفانه تیشه‌ای است بر ریشه جامعه کتاب‌فروشان که در تمام طول سال و به‌طور مرتب در حال همکاری با ناشر برای معرفی محصولات و ایجاد فضای بازار خرید (در صورت صلاحیت محصول) در شهرهای بزرگ و کوچک هستند و درست در زمانی که این بخش از چرخه نشر در حال پهن کردن بساط خود و آماده شدن برای آغاز سال تحصیلی است، این‌گونه رفتارهای غیرمنصفانه ناشران، برهم‌زننده روند این بخش اقتصادی ایشان است. ناشر باید بپذیرد که در چرخه توزیع کتاب، کتاب‌فروشی یکی از ارکان انکار ناپذیر حوزه نشر است و بدون او مسیر رسیدن کتاب به مخاطب گر چه غیرممکن نیست اما بسیار صعب العبور است.
 
هرچند با استفاده از قانون نظام صنفی، ناشر می‌تواند تحت شرایطی و در بازه‌های کوتاه مدت در طول سال از این حق قانونی خود نیز استفاده کند، اما با توجه به شرایط اقتصادی امروز ما باید به یاری یکدیگر بشتابیم و فارغ از هرگونه بایدها و نبایدها محافظ منافع یکدیگر باشیم و در این وضعیت نابسامان اقتصادی که تمامی ارکان این چرخه دچار مشکلات مربوط به بخش خویش هستند، چشم پوشی از منافع کتاب‌فروشان ضربه مهلکی بر پیکره چرخه نشر و تولید کتاب است.
 
در خاتمه به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه نشر و در حمایت از  کتاب‌فروشان همکار و شریف از تمامی عزیزان همکار تقاضا دارم تا با عضویت در اتحادیه ناشران و مشارکت در امور جاری، باعث افزایش قدرت همه ما در تصمیم گیری‌های درون صنفی و در نهایت بهره‌بردن از منافع مشترک جمعی شوند. کنار بودن، نظاره کردن و مطالبه داشتن جایز نیست باید دستی بر آتش داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها