شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
شب‌ ادراری کودکان را ساده نگیریم

زهرا موسوی در کتاب «تقصیر رعد و برق است» ناهنجاری‌ها و ناملایمات زندگی روزمره از نگاه کودکان را به تصویر می‌کشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-ملیسا معمار: کتاب «تقصیر رعد و برق است» از آثار حوزه کودک است که به قلم زهرا موسوی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) منتشر شده است.
 
موسوی در کتاب «تقصیر رعد و برق است» با نگاهی فلسفی به بچه‌ها و محیط اطرافشان، ناهنجاری‌ها و ناملایمات زندگی روزمره انسان را از نگاه کودکان به تصویر می‌کشد. ناملایماتی که شاید برای بزرگترها تبدیل به امری عادی و مرسوم شده باشد و به آن‌ها عادت کرده باشند اما همچنان از نگاه کودکان نگران‌کننده است و تاثیر مخربی بر روح و روان آن‌ها می‌گذارد.
 
اینکه صبح از خواب بیدار شویم و شاهد تصادف و برخورد دو ماشین، جر و بحث مردم یا راننده‌ها باشیم، خبر بریدن درختان جنگل را بشنویم یا شاهد بگومگوی زوجین باشیم، شاید برای برخی بی‌اهمیت باشد یا برخی را آزرده کند. درجه و میزان این آزردگی در افراد مختلف متفاوت است و بیشترین تاثیر را روی کودکانی می‌گذارد که از نزدیک شاهد این اتفاقات هستند و به دلیل روحیه حساس قادر به هضم آن‌ها نیستند.
 
تاثیرات مخرب این ناهنجاری‌ها روی کودکان به صورت‌های مختلف خودنمایی می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به پرخاشگری، شب‌ادراری، احساس عدم امنیت، لکنت زبان و ... اشاره کرد.
 
زهرا موسوی در کتاب «تقصیر رعد و برق است» کودکی را به تصویر می‌کشد که در طول یک روز با حوادث ناخوشایند متعددی مانند تصادف اتومبیل مادرش، حضور پلیس، شکستن شیشه همسایه با ضربه توپ و برخورد مرد همسایه با پسرک، بریدن درختان جنگل و برخورد محیط‌بان و جر و بحث والدینش روبه‌رو می‌شود که همه آن‌ها در ذهنش نقش می‌بندد و در نهایت به دلیل تشویش و اضطرابی که در او ایجاد می‌شود دچار شب‌ادراری می‌شود، زیرا بخشی از عوامل شب ادراری، عصبی و عاطفی است؛ بدان معنا که مشکلات عاطفی و مشاجرات در محیط خانه، ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان، ترس و دلهره می‌تواند در شب ادراری موثر باشد.
 
نویسنده در قالب این داستان ساده، به والدین یادآوری می‌کند که مواظب رفتارهایشان در مقابل کودکان باشند و از قرار دادن آن‌ها در معرض ناهنجاری‌ها بپرهیزند. از جمله این برخوردها، مشاجره‌هایی است که معمولا زن و مرد در محیط خانه دارند که تاثیر نامطلوبی روی کودکان می‌گذارد و اغلب بچه‌هایی که در محیط‌های پرتنش زندگی می‌کنند دچار شب‌ادراری‌های مکرر می‌شوند که نشان‌دهنده عدم آرامش روانی آن‌ها در زمان خواب و استراحت است.
 
 

موضوع قابل توجه دیگر در این کتاب تصویرگری‌های ایلگار رحیمی است که در فهم بیشتر محتوای کتاب و انتقال تصویرهای ذهنی کودکان از مسائل مختلف به بزرگترها، تاثیرگذار است و می‌توان گفت که بخشی از داستان از سوی تصاویر کتاب روایت می‌شود و کودکانی هم که قادر به خواندن نیستند نیز می‌توانند متوجه داستان این کتاب شوند.
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) کتاب «تقصیر رعد و برق است» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 9هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شجاعی پور ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    سلام ممنون از انتخابهای خوبتون برای معرفی کتاب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها